Matproblem på förskolan
Jag har en son på 15 mån som precis inskolats på förskola. Han har alltid varit klurig med maten, och tycker rent allmänt att det finns roligare saker att göra än att äta, men lite trixande brukar vi ändå få i honom hyfsat med mat till måltiderna. Hans vikt ligger nederst på bvc-kurvorna, så han är smal och har inte "råd" att tappa i vikt.
Nu har som sagt börjat på dagis, och där äter han INGENTING. Jag måste erkänna att jag är lite frågande till deras matrutiner, men jag har ingen erfarenhet av dagis så jag vill gärna höra vad ni andra säger, och hur det brukar vara:
- maten som serveras verkar inte alls anpassad till små barn. På hans avdelning finns bara barn runt ett år, men maten de serverar är t.ex. blaskig tomatsoppa med långa pastabitar i (hur ska en ettåring äta soppa), rotmos och fiskgratäng. (Hemma brukar ge lite plockvänlig mat som köttbullar, kokta grönsaks- och potatisbitar eller pasta, så att han kan träna på att äta själv, och mata när han tröttnat på att prova själv, men det finns ingen chans att han kan plocka med rotmos eller soppa)
-barnen har vuxenbestick. Återigen, hur ska en ettåring hantera bestick? När jag var med kunde jag inte ens mata honom, för vuxenskedarna, som var det enda som fanns, var för stora för hans mun.
- personalen sitter med och äter, och hjälper till att bre mackor eller sticker till en unge en sked i farten, men ungarna får i sig skrämmande lite. Det är ettåringar! De behöver matas, eftersom maten är sådan att de inte kan plocka själv.
När jag satt med var det ungar som grät, som skrek. Ingen matro. Jag hade själv inte lust att äta där, och min pojke bara knep ihop munnen. Personalen är ganska ung, och verkar trevliga, men jag upplever inte att de har speciellt mycket erfarenhet. När jag sa att vi var oroliga för maten sa de: "De brukar lära av varandra". Men avdelningen är ju helt nystartad, och ingen av barnen verkar kunna äta? Hade det inte varit bättre att portionera ut dem bland barn som KAN äta?
Är det bara jag som är överkänslig? Är det så här det ser ut på förskolor?