• Monkii

Matproblem på förskolan

A n onym skrev 2017-01-29 00:22:00 följande:

Tycker inte du är överkänslig, men tycker att du kanske ställer lite höga krav? Enligt min erfarenhet (tidigare vikarie på 2 olika förskolor) så är det lite såhär det ser ut på förskolor och deras matsituationer, ja. Det är underbemannat, och helt orimligt att en eller max två personer inte bara ska hjälpa 5-10 ungar var att få mat, utan även äta själva inom loppet av en 45 minuter. 

Jag tänker att det är tidigt som det är att lämna ett så litet barn på förskola, trots att många gör det, men att lämna ett barn som knappt kan äta hemma känns väl inte sådär genomtänkt. Är inte här för att ge dig dåligt samvete men har man ett barn med större eller mindre problem, kring vad som helst egentligen, vare sig det handlar om matproblem eller annan lite mer allvarligare funktionsnedsättning så får man kanske vänta med att inskola på förskolan. Jag tycker att det ställs orimliga krav på förskolor och dess personal, i den bästa av världar finns ju personalen där för att ge barnen en individuell, specialanpassad och uppmärksammad tid där det finns utrymme för att utvecklas och växa som liten person, men tyvärr är det för stora barngrupper många gånger och detta byts ut mot att ha fullt upp med att se till så att barnen inte slår ihjäl sig själva eller varandra(lite överdrivet, men jag antar att du förstår poängen). 

Återigen, överkänslig skulle jag inte kalla dig, jag hade aldrig velat vistas i förskolemiljö, varken som barn eller som vuxen(även då barnen är fantastiska på många sätt o vis så är det ett alldeles för krävande och stressfyllt arbete kände jag, trots att jag endast jobbat som vikarie). Det är mycket skrik, och jag upplevde aldrig att man hann hålla koll på varje barn hela tiden, vilket gjorde det hela obehagligt! Om någon får i halsen, om någon måste gå på toa, om någon går från bordet, om någon vägrar följa med in i matsalen, allt på samma gång? Många gånger blev det kaos, aldrig så att någon kom till större skada, men det händer ju att barn "glöms" på toaletten och får sitta där och ropa i 20 minuter, för att tiden och personalen inte räcker till. Jag kommer därför inte att placera mina barn på förskola, och verkligen inte så tidigt som dryga året, möjligtvis vid ålder 3-4, beroende på om barnen vill det själva. Jag har möjlighet att vara hemma med barnen, och förstår ju såklart att alla inte kan det, och det är ju synd för jag personligen tror inte förskolemiljö är det bästa för barnen, speciellt inte så små. Trots att alla försöker säga att deras barn tycker det är "såå roligt" och har "såå tråkigt" hemma. Jag tror nog mest det handlar om att mamma eller pappa inte orkar eller har tid att stimulera barnen i den mån de behöver, för visst måste väl barn  hellre vilja vara med sin mamma, pappa, mormor, farmor, moster, eller dylikt, istället för en rörig förskola? 

Sammanfattat, du får väl försöka göra det bästa av situationen, skicka med en egen sked om det inte finns, prata med personalen, försök ställa krav(vilket jag sällan tyckte uppskattades, och att de många gånger glöms bort eller struntas i, för man KAN inte individualisera 100% för 20 olika ungar och deras specialbehov på 2-4 personal). Hoppas trots allt det ordnar sig för ditt barn, friska barn svälter sig trots allt inte frivilligt, men såklart jobbigt att maten, vilket jag håller med om, inte är den bäst anpassade till småbarn.

När du säger att barnet nog hellre är henma med farmor eller moster tänker du att farmor och moster har fullt med barnvänliga aktiviteter och andra barn då? Frågar pga att jag själv mött detta argument när min tvååring började fsk och jag har personligen svårt att se på vilket sätt det skulle vara bättre än fsk att vara hemma hos en släkting som av en eller annan anledning inte arbetar.
Svar på tråden Matproblem på förskolan