• Lite salt

Matproblem på förskolan

Jag har en son på 15 mån som precis inskolats på förskola. Han har alltid varit klurig med maten, och tycker rent allmänt att det finns roligare saker att göra än att äta, men lite trixande brukar vi ändå få i honom hyfsat med mat till måltiderna. Hans vikt ligger nederst på bvc-kurvorna, så han är smal och har inte "råd" att tappa i vikt. 

Nu har som sagt börjat på dagis, och där äter han INGENTING. Jag måste erkänna att jag är lite frågande till deras matrutiner, men jag  har ingen erfarenhet av dagis så jag vill gärna höra vad ni andra säger, och hur det brukar vara: 
     - maten som serveras verkar inte alls anpassad till små barn. På hans avdelning finns bara barn runt ett år, men maten de serverar är t.ex. blaskig tomatsoppa med långa pastabitar i (hur ska en ettåring äta soppa), rotmos och fiskgratäng. (Hemma brukar ge lite plockvänlig mat som köttbullar, kokta grönsaks- och potatisbitar eller pasta, så att han kan träna på att äta själv, och mata när han tröttnat på att prova själv, men det finns ingen chans att han kan plocka med rotmos eller soppa)
     -barnen har vuxenbestick. Återigen, hur ska en ettåring hantera bestick? När jag var med kunde jag inte ens mata honom, för vuxenskedarna, som var det enda som fanns, var för stora för hans mun. 
     -  personalen sitter med och äter, och hjälper till att bre mackor eller sticker till en unge en sked i farten, men ungarna får i sig skrämmande lite. Det är ettåringar! De behöver matas, eftersom maten är sådan att de inte kan plocka själv.  

När jag satt med var det ungar som grät, som skrek. Ingen matro. Jag hade själv inte lust att äta där, och min pojke bara knep ihop munnen. Personalen är ganska ung, och verkar trevliga, men jag upplever inte att de har speciellt mycket erfarenhet. När jag sa att vi var oroliga för maten sa de: "De brukar lära av varandra". Men avdelningen är ju helt nystartad, och ingen av barnen verkar kunna äta? Hade det inte varit bättre att portionera ut dem bland barn som KAN äta?

Är det bara jag som är överkänslig? Är det så här det ser ut på förskolor?

• Svar på tråden Matproblem på förskolan
  • kmb70
    A n onym skrev 2017-01-29 13:37:39 följande:
    Nu jobbar jag ju inte på förskola och har bara gjort det en kortare period och då som vikarie när jag var yngre, vilket jag skrivit längre upp. Det räckte dock för att se hur det är. Det är ju inget mardrömsställe, verkligen inte, men jag skulle aldrig vilja lämna mitt barn till förskola, jag själv vantrivdes också som liten, det är ju inte för alla helt enkelt. 

Skrämselpropaganda? Jag säger vad jag tycker, jag anser inte att förskolan är en plats för små barn, och jag vill heller inte jobba på förskola då jag tycker det det är ett alldeles för stressigt jobb där inget hinns med. 

Nu hade jag ju inget högra ansvar som vikarie, utan detta var ju ursäkter som jag fick höra.

Nej det är ju inte bättre att TS son lever i misär hemma för att mamman inte har råd med något, såklart. Då måste han ju vara på förskolan då, men då kanske man inte kan ställa så höga krav efter som man uppenbarligen inte kan bättre själv. Det är det jag stör mig på, att man bara dumpar över ansvaret på någon annan och ställer orimliga krav många gånger. Vill du att det ska bli exakt som du vill får du göra det själv, annars låt bli att gnälla och var tacksam för de som faktiskt orkar jobba med alla barnen på förskolan!
    "Nej det är ju inte bättre att TS son lever i misär hemma för att mamman inte har råd med något, såklart. Då måste han ju vara på förskolan då, men då kanske man inte kan ställa så höga krav efter som man uppenbarligen inte kan bättre själv. Det är det jag stör mig på, att man bara dumpar över ansvaret på någon annan och ställer orimliga krav många gånger. Vill du att det ska bli exakt som du vill får du göra det själv, annars låt bli att gnälla och var tacksam för de som faktiskt orkar jobba med alla barnen på förskolan!"

Dumpa över ansvaret och ställa orimliga krav??? Vilken fruktansvärd syn du har på föräldrar, som måste börja arbeta efter föräldraledigheten! Att skola in sitt barn på förskola för att man ska jobba, är det att dumpa över ansvaret? Att räkna med att ett litet barn får hjälp med att få i sej mat, är det att ställa orimliga krav?

Man ska alltså inte få skaffa barn, om man inte kan vara hemma med dem heltid, förrän de kan äta, klä sej själv och är blöjfria. Ta t ex en undersköterska+ en som jobbar i butik, dessa två bör absolut inte ha en tanke på familj, för de kanske inte kan stretcha ut sin fp fyra år. Skitbra, då kanske dessa fattiga människor dör ut, så har vi bara överklass kvar.

Tur att du inte fortsatte din bana inom barnomsorgen.
  • viseversa
    kmb70 skrev 2017-01-29 14:24:35 följande:
    "Nej det är ju inte bättre att TS son lever i misär hemma för att mamman inte har råd med något, såklart. Då måste han ju vara på förskolan då, men då kanske man inte kan ställa så höga krav efter som man uppenbarligen inte kan bättre själv. Det är det jag stör mig på, att man bara dumpar över ansvaret på någon annan och ställer orimliga krav många gånger. Vill du att det ska bli exakt som du vill får du göra det själv, annars låt bli att gnälla och var tacksam för de som faktiskt orkar jobba med alla barnen på förskolan!"

Dumpa över ansvaret och ställa orimliga krav??? Vilken fruktansvärd syn du har på föräldrar, som måste börja arbeta efter föräldraledigheten! Att skola in sitt barn på förskola för att man ska jobba, är det att dumpa över ansvaret? Att räkna med att ett litet barn får hjälp med att få i sej mat, är det att ställa orimliga krav?

Man ska alltså inte få skaffa barn, om man inte kan vara hemma med dem heltid, förrän de kan äta, klä sej själv och är blöjfria. Ta t ex en undersköterska+ en som jobbar i butik, dessa två bör absolut inte ha en tanke på familj, för de kanske inte kan stretcha ut sin fp fyra år. Skitbra, då kanske dessa fattiga människor dör ut, så har vi bara överklass kvar.

Tummen upp för detta!!
  • A n onym
    kmb70 skrev 2017-01-29 14:24:35 följande:
    Ja, för jag tar hellre hand om mina egna istället :)

Och som svar på en annan fråga, nej jag tycker inte man ska skaffa barn om man måste börja jobba direkt när barnet är 1 år, men om man mot förmodan måste lämna på förskola tycker jag inte man ska klaga så mycket heller, som sagt. Sedan tycker jag inte heller att en narkoman ska skaffa barn heller, eller andra personer som inte kan ta hand om barnet i den mån de behöver, men det är ju min åsikt, och tur för er är ju alla fria att göra som de vill. Jag skaffar ju barn för att få vara med dom, inte lämna bort dom så fort de börjat förstå saker och ting. Tycker bara att det är så sorgligt att så små barn ska behöva vara i stora barngrupper utan sina föräldrar dag ut och dag in.

Sedan att jag "skuldbelägger föräldrar", tja, det beror väl på om man tar åt sig eller inte? Tar man åt sig så finns det väl en anledning till det.
  • viseversa
    A n onym skrev 2017-01-29 15:36:36 följande:

Och som svar på en annan fråga, nej jag tycker inte man ska skaffa barn om man måste börja jobba direkt när barnet är 1 år, men om man mot förmodan måste lämna på förskola tycker jag inte man ska klaga så mycket heller, som sagt. Sedan tycker jag inte heller att en narkoman ska skaffa barn heller, eller andra personer som inte kan ta hand om barnet i den mån de behöver, men det är ju min åsikt, och tur för er är ju alla fria att göra som de vill. Jag skaffar ju barn för att få vara med dom, inte lämna bort dom så fort de börjat förstå saker och ting. Tycker bara att det är så sorgligt att så små barn ska behöva vara i stora barngrupper utan sina föräldrar dag ut och dag in.

Sedan att jag "skuldbelägger föräldrar", tja, det beror väl på om man tar åt sig eller inte? Tar man åt sig så finns det väl en anledning till det.
    Men vad DUKTIG du är.... Så nu när då fått höra det kan du inte lämna tråden för du svarar inte ens på ta frågor utan är bara ute efter att höja dig själv till skyn och sänka andra som inte gör var du anser rätt.
  • Dumbledore
    A n onym skrev 2017-01-29 15:36:36 följande:

Kan du svara på mitt inlägg tack?
  • Fru Ve

Usch TS förstår att det känns jobbigt. Kan du inte be att få ett samtal med någon pedagog på förskolan och förklara varför det känns oroligt? Ni kanske kan resonera och hitta en lösning? Du har ju redan fått bra förslag som att t.ex. skicka med egna bestick. Maten i sig (rotmos och fiskgratäng) är ju inte konstig tycker jag. Men en ettåring kan ju behöva matas naturligtvis i början när hen inte lärt sig äta allt ännu.

• Dumbledore
    Fru Ve skrev 2017-01-29 17:51:20 följande:

Usch TS förstår att det känns jobbigt. Kan du inte be att få ett samtal med någon pedagog på förskolan och förklara varför det känns oroligt? Ni kanske kan resonera och hitta en lösning? Du har ju redan fått bra förslag som att t.ex. skicka med egna bestick. Maten i sig (rotmos och fiskgratäng) är ju inte konstig tycker jag. Men en ettåring kan ju behöva matas naturligtvis i början när hen inte lärt sig äta allt ännu.

Hon ska inte behöva skicka med egna bestick. Bestick anpassade till barnens ålder ska finnas på förskolan.
  • Det kommer bli bra

Ta upp din oro med personal i första hand, sedan kan du gå vidare till fsk-chefen om du inte får gehör. 

Det ska naturligtvis finnas bestick som barnen kan äta med, och de ska få lite hjälp. 

Dock är det inget konstigt med maten. Jag tycker inte småbarn ska få anpassad mat, annat än att den är nyttig och mindre saltad. Jag skulle bli riktigt upprörd om mitt barn (som går på småbarnsavdelning) bara blev serverad plockmat. Vi vill ju att vårt barn lär sig äta allt. Och ja, soppa är helt okej, men då kan barnen behöva mer hjälp. När barnen har soppa på vår fsk får de också efteråt macka och frukt. Barn lär sig snabbt att äta själv enligt min uppfattning. Kanske kan ni öva mer på detta hemma och servera också mindre anpassad mat hemma också? 

• Eir

Prata med förskolechefen!

* Små barn måste kunna få i sig tillräckligt med mat/näring för att kunna orka med en förskoledag. Mat som är anpassad efter barnets utveckling och förmåga!

* Det spelar ingen roll om barnet lär sig att äta den vanliga maten "3 veckor" senare... Barnet är ju hungrigt dagligen!
    Vilken vuxen skulle acceptera en sådan arbetsdag med ytterst lite mat/dricka under en arbetsdag? Med trösten att du lär dig om 3 veckor, var hungrig, trött  och törstig dagligen fram tills dess.

Varför ska man kräva mer utav barn än av vuxna!

Jag är förskollärare sedan 20 år tillbaka och har krävt mat anpassad för de minsta barnen ett antal gånger. Och det har inte varit populärt alla gånger utav förskolechefer och kokerskor.
    Men jag fattar inte hur dom resonerar egentligen? Bristande inlevelseförmåga? En del små barn har inte ens tänder att tugga med..

Ring och kräv av din förskolechef mat anpassad för småbarn!

• Lite salt

Tack för svar! Det verkar vara lite olika på förskolor hur mycket personalen matar, men det känns ju lugnande att ettåringar inte bara förväntas hantera vuxenbestick. Jag förstår inte varför förskolan åtminstone inte har teskedar till barnen? Jag tar dock mer än gärna dit barnbestick till sonen om det kan hjälpa. 

Jag har så klart redan pratat med förskolläraren på avdelningen. Han var medkännande och sa att "det löser sig, ska du se", men hade inte så många konkreta förslag. Personalen verkar vänlig, men deras inställning verkar vara att barnen lär varandra och snart kommer alla att äta duktigt. Jag hoppas ju också att det är så, men är inte lika säker. Jag får prata med förskolläraren igen, och kanske ge på förslag att de ska dela maten i mindre bitar (policyn verkar vara att barnen ska göra det själva). 

Min plan är inte alls att slänga in ungen på dagis, ställa en massa orimliga krav och sen sticka till jobbet. Tvärtom jobbar både jag och min man deltid för att sonen ska få lugnare dagar, och planerar att göra så lång tid framöver. Men vi har inte råd att klara oss på bara en inkomst. Mormor kan hämta tidigare ibland, men kan inte arbeta heltid som dagisfröken. Men visst, löser sig inte matsituationen måste vi fundera över om vi kan gå ner ännu mer i tid. 

• Dumbledore
    Lite salt skrev 2017-01-29 21:40:08 följande:

Tack för svar! Det verkar vara lite olika på förskolor hur mycket personalen matar, men det känns ju lugnande att ettåringar inte bara förväntas hantera vuxenbestick. Jag förstår inte varför förskolan åtminstone inte har teskedar till barnen? Jag tar dock mer än gärna dit barnbestick till sonen om det kan hjälpa. 

Jag har så klart redan pratat med förskolläraren på avdelningen. Han var medkännande och sa att "det löser sig, ska du se", men hade inte så många konkreta förslag. Personalen verkar vänlig, men deras inställning verkar vara att barnen lär varandra och snart kommer alla att äta duktigt. Jag hoppas ju också att det är så, men är inte lika säker. Jag får prata med förskolläraren igen, och kanske ge på förslag att de ska dela maten i mindre bitar (policyn verkar vara att barnen ska göra det själva). 

Min plan är inte alls att slänga in ungen på dagis, ställa en massa orimliga krav och sen sticka till jobbet. Tvärtom jobbar både jag och min man deltid för att sonen ska få lugnare dagar, och planerar att göra så lång tid framöver. Men vi har inte råd att klara oss på bara en inkomst. Mormor kan hämta tidigare ibland, men kan inte arbeta heltid som dagisfröken. Men visst, löser sig inte matsituationen måste vi fundera över om vi kan gå ner ännu mer i tid. 

I din sits hade jag mailat förskolechefen och bett om konkreta svar på hur de tänker lösa situationen. Det kommer säkert ordna sig, men det är personalens jobb att se till att det sköts.
  • Poppy75

När mina barn började förskolan var de 16 månader. Hemma satt de i barnstolar och hade plockmat samt att vi matade med sked. Ibland fick de träna på att äta med plastsked. På förskolan satt de på vanliga stolar fast i barnstorlek, åt med metallbestick i barnstorlek och det serverades också soppa. Vi var förvånade men det gick väldigt fort för dem att lära sig. Det var vi som hade behandlat dem som bebisar lite för länge. Jag tror det är väldigt vanligt, framför allt med första barnet. 

• Femblirsex

Hej :) jag har tre barn som börjar förskolan vid ca 18 månader, hade själv jobbat på förskolan o reagerat lite på samma sak, så jag tränade med barnen att äta själva. Alla kunde äta med bestick redan vid ett år. Något Bvc kanske borde ta upp med föräldrar? Tänk vad det underlättat om alla visste om att det hade underlättat så vid förskolestarten för barnen? Mätta o pigga barn = glada barn

Däremot bör ju förskolan ha bestick anpassat efter barnen!! Självklart!

Maten tycker jag inte alls är konstig, här har vi alltid serverat vanlig mat :)

Sen brukar faktiskt många barn äta dåligt på förskolan i början, det är så mycket nytt och så många nya i tryck, svårt att få ro även för min dotter som är ett litet matvrak ;)

Mitt råd är att prata med förskolan om din oro, försök ladda med stor frukost, ha med dig en frukt när du hämtar så du fyller på energin och fortsätt att träna hemma på att äta själv så han får in tekniken. Dom kan mer än vad man tror.

Lycka till

Svar på tråden Matproblem på förskolan