A n onym skrev 2017-01-29 13:14:23 följande:
Men det är ju galet, personalen ska alltså inte bara ha ansvar för alldeles för stora barngrupper eller jobba ofrivillig övertid för att föräldrarna inte kommer och hämtar i tid(dvs. efter att förskolan egentligen stängt), nu ska de inte få äta lunch heller? Alla dagar hinner man inte ens ta rast, om någon är sjuk och vikarie inte finns tillgänglig, och dessutom betalar man för maten på förskolan, verkar ju märkligt om man inte ska få äta sig någorlunda mätt på den då också?
Tror inte jag kommer få er att förstå hur jag tänker, ni verkar ha alldeles för dåligt samvete och naivt tankesätt för det, det finns så många ursäkter som jag inte ens orkar läsa. "Jag måste lämna mitt barn på förskolan". Okej, varför? "Inte råd, inte tid. Måste jobba." Om man nu verkligen måste det, att man inte har någon sambo som kan jobba eller dylikt, då får man ju kanske sänka sina krav lite. Ni lämnar ju trots allt bort barnet för att ni inte kan ta hand om det mellan dessa timmar, men ni klagar på de stackars personerna som sliter hela dagarna med att försöka ta hand om barnen. Är man inte nöjd får man ju göra det bättre själv, känner jag. Det är såhär det ÄR på förskolor, hela förskolan kan inte anpassa sig efter just eran unge, och det gick ni med på sekunden ni lämnade i från er ert barn. Sedan ska ju inget barn lida eller vara i fara på förskolan, självklart inte, och det är ju ingen i vanliga fall. Däremot finns ju ingen tid för speciellt mycket uppmärksamhet och kärlek, och det gäller att klara sig själv i de flesta situationer, även när man är 1 år. Personalen hjälper så mycket de hinner(såklart!), men det blir ju det mest nödvändiga, typ byta blöja, ta ner saker, lösa konflikter och lägga upp mat, personalen kan ju omöjligt sitta och mata hur många ungar som helst, tiden räcker inte till.
Så länge politikerna inte gör en ändring i hur barngrupperna ska se ut, och tillsätter fler personal är det här nog vad vi kan vänta oss. Det är ingen fel på personalen på förskolan, utan antalet personal. Det skulle behövas så många fler för att kunna tillgodose alla barns unika behov, vilket såklart är allas önskan, men det går ju inte alla gånger. Det handlar ju inte bara om TS son som inte kan äta, utan även andra föräldrar som kan klampa in och fråga vart Lisas vante är. HUR ska personalen kunna hålla koll på 20 par olika vantar OCKSÅ, utöver ALLT annat? Det klagas på att barnen inte får gå ut tillräckligt mycket, men har de själva försökt sig på att klä på 20 barn vinterkläder för några minus, det är inte så att barnen snällt går ut i hallen och sätter på sig sina kläder, det gapas, vägras och vills och kans inte. Det kräver kanske vissa dagar alldeles för mycket om någon i personalen är sjuk, att man väljer att inte gå ut. Sedan klagar de på att de inte gör tillräckligt med utflykter, och jag känner bara att herregud, det är väl föräldrarna som ska VILJA ta sina barn på utflykter och gå ut i skogen med dem, förskolan är inget space camp.
Varför skaffar man barn om man inte har tid eller råd att ta hand om dom?
Ursäkta, men du har en sjukt negativ syn på ditt jobb! Jag har jobbat i många år på olika förskolor, och visst, vissa dagar kan det vara väldigt körigt, men som du beskriver det så hör det till undantag. Definitivt undantag.
Att inte gå ut för att man är kort om personal är en sjukt dålig ursäkt. Ute är det lättare att samarbeta med personal från annan avdelning, och man VET att det är lite bökigt att klä på en bunt ettåringar.
Och du är inte i en position där du kan kritisera andras val, en del har inget val än att skola in en ettåring. Att köra med någon tramsig skrämselpropaganda är riktigt lågt. Och fult.
Det låter som att du och dina kollegor varit (är?) väldigt passiva och tycker allt är jobbigt. Vad gör ni på en förskola då? Arbetssituationen på en förskola lämnar ofta en hel del att önska, men som personal får man lov att göra det bästa av situationen och ge fan i att lägga någon skuld på de föräldrar som behöver lämna sina barn där. De föräldrar som lämnar sina barn medan de är föräldralediga eller har semester kanske man kan fundera över, men ts har inte dumpat in sitt barn på ettårsdagen direkt. Men du kanske tycker det är bättre att ts jobbar så lite att hon inte kan ge sitt barn mat på bordet och tak över huvudet, bara du slipper ännu ett barn på förskolan?
Skärp dig!