Dotter gillar ej skolmaten...
Har en son som är 15 nu men det var svårt med maten redan på dagis. Han har mkt bestämda åsikter om vad som funkar och inte och även idag, när han förstår att man måste kunna äta olika saker så är det svårt även om han ibland hittar något nytt att äta.
Ni som säger att det beror på att barnet är bortskämt vet inte vad ni talar om. När hela familjen äter samma mat och alla andra äter men just en individ har problem redan sedan småbarnsåren så är det troligen en orsak bakom. Det är skillnad på om man jamsar och daltar med ett barn, men är man flera i en familj och det bara är en individ det är "krångligt" med så handlar det sällan om bortskämdhet.
Min son äter knappt kött, vissa saker går bra som tex köttfärs, fisk går inte, jo fiskburgare. Han äter pasta, mos, ev ris (men helst inte). Han tycker inte om såser och "klet" osv osv.
Tydligen får han i sig det han ska ändå. Vi har tagit tester på VC och han hade inga brister alls.
Under hans liv har jag noterat att det går änd¨framåt, bara mycket långsammare än vad det gör i normalfallet. Han äter fler saker nu än för några år sedan. Det har troligen att göra med att han dels förstår detta men att smaksinnet mognar och ändras i takt med att man blir äldre.
Jag tror att min son kan ha någon form av selektiv ätstörning, det är inte utrett men mycket tyder på det. Det viktigaste är att inte stressa vid matsituationen, det är nog jobbigt för barnet ändå om det är som TS beskriver. Minns hur vår dagispersonal bokade in ett extramöte med oss för att prata om just sonens selektiva matvägran "eftersom det gjorde deras arbete mycket svårare". ja vad skulle vi säga? Vi kämpade ju på hemma också liksom.
Nu när han är så här gammal kan jag ändå se att det bästa vi gjorde var att bjuda men inte tjata, bjuda samma sak med jämna mellanrum, rätt vad det var kanske han smakade. Inte blanda ihop mat på hans tallrik, låta honom lägga upp mat själv så han visste exakt vad han hade på tallriken. Be honom tipsa oss om han fick något gott hos en kompis eller i skolan (ja det hände faktiskt :) ) så att vi kunde laga det hemma.
Nu bidrar han ibland till veckomenyerna här hemma, då är det ett bra tillfälle att prata med honom för att försöka få en matsedel som för ok för alla, men inte bara innehåller pasta (vilket ofta är det han vill ha).