• Prinsessa2017

Dotter gillar ej skolmaten...

Min 6.åring flicka har klagat på skolmaten sedan hon började i skolan i aug. Jag vet att hon är väldigt kräsen vad det gäller mat även om jag har alltid lagat svensk husmanskost och kryddiga rätter har hon alltid vägrat smakat. Har två barn till som äter absolut allt jag lagar. ex. hon hatar potatismos, det är ett absolut NEJ eller grönsaker/sallader eller kryddor som syns (oregano, basilika, koriander, svartpeppar osv) Hon äter helst pasta varenda dag med kycklingben (för annan kyckling funkar inte liksom) eller falukorv, någon gång har jag lyckats få henne att äta köttfärssås, men sällan. Nu till mina funderingar, hon är en väldig stor tjej på 130 och 29 kg och svettas mycket vid lek och aktivitet, hon är inte rund alls utan är hård och "muskulös" det har hon alltid varit, hon är i skolan mellan 7.50 - 14.00, hon har varit ledsen sista tiden för att hon går runt så hungrig hela dagen för att skolmaten är äckligt säger hon. Hon får en väldigt bra frukost och väcks i tid så hon hinner fylla på väl. Skickar flera frukter så hon kan äta det, för matlåda får man inte skicka. Jag försöker utmana henne att smaka nya rätter men hon totalt vägrar men det är synd att hon ska behöva gå runt med hunger. Hon får ont i magen av det säger hon. Vet inte vad jag ska göra... :( Jag förstår att det inte är skolans fel, men det är synd om henne. Hon är ju min dotter och hon går hungrig i flera timmar. tips, råd...?

• Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...
  • Frontline

Synd att hon ska gå och vara hungrig.
    Finns väl inte så mycket tips och råd att ge, duger inte maten så får hon helt enkelt gå och vara hungrig är ju inte mycket att välja på precis...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (ArTard)

Det är inte synd om din dotter hon är bortskämd och bortklemad och har derför problem att anpassa sig ute i stora världen,där mamma inte alltid finns och kan vara hennes köksslav .När jag var liten fick vi äta det som serverades annars fick man gå hugrig,huger är den bästa medecinen för mat kräsna barn

• Anonym (B)
    Prinsessa2017 skrev 2017-01-29 01:00:16 följande:

Min 6.åring flicka har klagat på skolmaten sedan hon började i skolan i aug. Jag vet att hon är väldigt kräsen vad det gäller mat även om jag har alltid lagat svensk husmanskost och kryddiga rätter har hon alltid vägrat smakat. Har två barn till som äter absolut allt jag lagar. ex. hon hatar potatismos, det är ett absolut NEJ eller grönsaker/sallader eller kryddor som syns (oregano, basilika, koriander, svartpeppar osv) Hon äter helst pasta varenda dag med kycklingben (för annan kyckling funkar inte liksom) eller falukorv, någon gång har jag lyckats få henne att äta köttfärssås, men sällan. Nu till mina funderingar, hon är en väldig stor tjej på 130 och 29 kg och svettas mycket vid lek och aktivitet, hon är inte rund alls utan är hård och "muskulös" det har hon alltid varit, hon är i skolan mellan 7.50 - 14.00, hon har varit ledsen sista tiden för att hon går runt så hungrig hela dagen för att skolmaten är äckligt säger hon. Hon får en väldigt bra frukost och väcks i tid så hon hinner fylla på väl. Skickar flera frukter så hon kan äta det, för matlåda får man inte skicka. Jag försöker utmana henne att smaka nya rätter men hon totalt vägrar men det är synd att hon ska behöva gå runt med hunger. Hon får ont i magen av det säger hon. Vet inte vad jag ska göra... :( Jag förstår att det inte är skolans fel, men det är synd om henne. Hon är ju min dotter och hon går hungrig i flera timmar. tips, råd...?

Jag förstår att ni låter henne äta som hon gör hemma för att ni vill vara snälla och för att hon ska äta någonting, men tyvärr tror jag ni gör henne en björntjänst. Förutom att det nu skapar problem när hon inte då äter i skolan (samt i andra framtida situationer: kalas/fester, övernattningar osv.) så är det inte särskilt bra för hennes hälsa heller. Pasta och kyckling räcker inte. Alltså, det fungerar ju och är okej ändå i kortare perioder, men menar i längden. Så bästa för henne vore ju om hon kunde komma över sin kräsenhet kring mat.

Det är några saker jag tror är viktigt, det första är att ta reda på vad detta verkligen handlar om. För det finns barn som får s.k. selektiv ätstörning, där viss mat verkligen blir ångest som fysiskt sätter sig genom att de får kväljningar och allmän ångestkänsla i kroppen. Om det är vad hon har problem med så tror jag ni behöver söka hjälp åt henne om ni inte känner att ni kan hantera det själva. Det är ioförsig sant även om hon "bara" är kräsen med maten också, om ni känner att ni inte kan göra tillräckligt för att få det på rätsida så kan det vara en god ide att kanske besöka någon som har någon slags erfarenhet med liknande saker. Även om dottern inte behöver gå i behandling/terapi för det, så kan det var bra som en inledande grej för att någon sm är "expert" på det få höra henne beskriva det och som kan ge er konkreta råd och tips angående hur ni måste göra.
  • Litet My

Om det är så att hon verkligen inte kan äta annat så skulle jag kollat upp det. Med ett läkarintyg finns chans att hon kan få specialkost. Vet bla ett barn med grav Autism som får spagetti med köttfärsås lagad på samma sätt som hemma och dyl. Sedan tänker jag att nu måste jobba kring detta på rätt sätt också, då menar jag inte tvinga utan erbjuda, få reda på vad hon behöver få i sig och hur man kan göra. Så mitt tips är att söka hjälp för detta både för att hon inte skall vara hungrig på skolan och dels så hon får i sig det hon behöver och får bästa möjlighet att bryta detta samt en orsak till vad det är.

• Carambolan

Har det här uppstått i samband med skolstart? Hur fungerade det på förskolan?

• viseversa

Passar inte maten får man vara hungrig helt enkelt. Hon kommer inte dö av det.

• Anonym (Spä inte på problemet)

Genom att visa att du tycker synd om henne och prata om det som ett problem tror jag du gör det ännu svårare för henne att ta steget och äta som alla andra. Du befäster att hon är speciell på det viset och inte kan äta vanlig mat.

Ärligt talat, är det verkligen så synd om henne? Hon har flera frukter att äta mellan 7-14 och hon äter en bra frukost före och får säkert mellis när hon kommer hem. Det är ingen svält direkt som är skadlig på något sätt! Sen finns det ju alltid knäckemacka till lunchen och sallad att äta. Kan tänka mig att det är svårt nu när ni hamnat där ni hamnat och hon har fått en spärr, men sluta visa för henne att du tycker synd om henne. Samma sak med andra småsaker som är svåra att anpassa sig till ibland. Ditt jobb som förälder är ju att försöka förminska problem och inte förstora upp det genom att göra det till en stor issue.

Om hon klagar att hon är hungrig är nog bästa strategin att säga "ojdå, men tur att ni får knäckemacka till lunchen! Ta såna imorgon, det är ju jättegott! Och se glad och nöjd ut. Inte älta och belöna och tjata och beklaga dig inför barnet så löser det sig nog själv med tiden. Du ska ju förenkla skolgången för barnet, inte problematisera saker som känns lite främmande i början. Sen kommer hon nog vara lite petig eftersom vissa barn bara är det, men gör inte steget så stort att ens äta lite makaroner, mackor och sallad!

• Alexi

Min åttaåring är tokkinkig och ratar mycket av maten som lillebror äter mycket av i skolan. Men det hon gör är att hon alltid äter mycket rårivna morötter, kokt potatis eller ris. Och sen smörgås till. Och sen försöker hon smaka på såser och sånt, även om det nog bara blir en gaffelsudd.

• Ann-Louise

Finns det andra problem än bara maten? Min son har precis fått diagnosen aspberger, och i hans fall äter han väldigt selektivt. Oftast bara pasta som går ner. I och med detta har vi fått läkarintyg på att han ska få önskekost i skolan.

• HippHipp

Tycker som några andra att det här låter lite värre än att hon bara är 'kinkig med maten'. Gå och kolla skulle jag gjort.

Men blir också nyfiken: Hur funkade detta på dagis/förskola?

Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...