Inlägg från: Anonym (Spä inte på problemet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spä inte på problemet)

Dotter gillar ej skolmaten...

Genom att visa att du tycker synd om henne och prata om det som ett problem tror jag du gör det ännu svårare för henne att ta steget och äta som alla andra. Du befäster att hon är speciell på det viset och inte kan äta vanlig mat.

Ärligt talat, är det verkligen så synd om henne? Hon har flera frukter att äta mellan 7-14 och hon äter en bra frukost före och får säkert mellis när hon kommer hem. Det är ingen svält direkt som är skadlig på något sätt! Sen finns det ju alltid knäckemacka till lunchen och sallad att äta. Kan tänka mig att det är svårt nu när ni hamnat där ni hamnat och hon har fått en spärr, men sluta visa för henne att du tycker synd om henne. Samma sak med andra småsaker som är svåra att anpassa sig till ibland. Ditt jobb som förälder är ju att försöka förminska problem och inte förstora upp det genom att göra det till en stor issue.

Om hon klagar att hon är hungrig är nog bästa strategin att säga "ojdå, men tur att ni får knäckemacka till lunchen! Ta såna imorgon, det är ju jättegott! Och se glad och nöjd ut. Inte älta och belöna och tjata och beklaga dig inför barnet så löser det sig nog själv med tiden. Du ska ju förenkla skolgången för barnet, inte problematisera saker som känns lite främmande i början. Sen kommer hon nog vara lite petig eftersom vissa barn bara är det, men gör inte steget så stort att ens äta lite makaroner, mackor och sallad!

• Anonym (Spä inte på problemet)
    Sträng mamma skrev 2017-01-29 21:07:40 följande:

Man får äta det som serveras annars får man gå hungrig.

Min dotter var också kräsen precis som din dotter. Men en dag så serverade jag fisk till henne. Hon hata det. Det var till och med så illa att jag satt med henne hela natten för att hon skulle äta en fisk. Hon blev tvungen att äta upp HELA.

Vi började middagen kl:18:00 och slutade den kl:03:00

Det där tycker jag är ren sadism. Nej du behöver inte steka köttbullar till ungen varje dag men att tvingas äta under tvång är bara elakt. Låt ungen äta grönsaker och potatis då och lägg inte upp en massa mat den får kväljningar av! snacka om att framkalla ångest relaterat till mat.
Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...