• Prinsessa2017

Dotter gillar ej skolmaten...

Min 6.åring flicka har klagat på skolmaten sedan hon började i skolan i aug. Jag vet att hon är väldigt kräsen vad det gäller mat även om jag har alltid lagat svensk husmanskost och kryddiga rätter har hon alltid vägrat smakat. Har två barn till som äter absolut allt jag lagar. ex. hon hatar potatismos, det är ett absolut NEJ eller grönsaker/sallader eller kryddor som syns (oregano, basilika, koriander, svartpeppar osv) Hon äter helst pasta varenda dag med kycklingben (för annan kyckling funkar inte liksom) eller falukorv, någon gång har jag lyckats få henne att äta köttfärssås, men sällan. Nu till mina funderingar, hon är en väldig stor tjej på 130 och 29 kg och svettas mycket vid lek och aktivitet, hon är inte rund alls utan är hård och "muskulös" det har hon alltid varit, hon är i skolan mellan 7.50 - 14.00, hon har varit ledsen sista tiden för att hon går runt så hungrig hela dagen för att skolmaten är äckligt säger hon. Hon får en väldigt bra frukost och väcks i tid så hon hinner fylla på väl. Skickar flera frukter så hon kan äta det, för matlåda får man inte skicka. Jag försöker utmana henne att smaka nya rätter men hon totalt vägrar men det är synd att hon ska behöva gå runt med hunger. Hon får ont i magen av det säger hon. Vet inte vad jag ska göra... :( Jag förstår att det inte är skolans fel, men det är synd om henne. Hon är ju min dotter och hon går hungrig i flera timmar. tips, råd...?

• Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...
  • Litet My
    Anonym (Tess) skrev 2017-01-29 10:17:43 följande:

Det är ju inte så svart eller vitt som en del vill få det till.

Ett barn som har svårt med maten kan man inte tvinga eller låta gå hungrig.

Vår mellantjej äter väldigt dåligt. Hon får kväljningar av det mesta och tycker knappt om någonting.

Vi andra äter väldigt varierat, är verkligen inte kräsna någon av oss och vi ger henne oftast inte annan mat än den vi andra äter. Tyvärr så innebär det att hon knappt äter alls, hon är liten och tanig och behöver få i sig så mycket som möjligt. Nu har vi fått hjälp av dietist som säger att vi ska ge henne det hon tycker om, det spelar inte så stor roll vad det är. Pasta, ris funkar någorlunda. Lite broccoli kan hon peta i sig. Vi har t.o.m fått rådet att ge henne "onyttiga" saker om hon gillar det. Som bulle, kakor etc.

Jag har nog tidigare lite haft inställningen att man äter det som serveras, men när man får ett barn som inte äter hur man än gör, då fattar man att det absolut inte är så enkelt som man kan tro och då handlar det inte om att man skämt bort barnet.

Kan bara instämma.
  • nernu

En muskulös 6-åring som väger 30 kilo och lever på pasta och kycklingben? Okej.

• Fru Ve

Min son går i trean och han har alltid med sig en smörgås och en frukt som han äter på förmiddagen (inte för att han är kinkig med skolmaten men äter skral frukost hemma). TS om du misstänker att det är något större problem än maten som ligger bakom kanske ni ska ringa BUP (om ni misstänker diagnos). Men annars tänker jag också att hon nog faktiskt får vänja sig. För hon ska ju gå i skola i rätt många år till så det blir svårt om hon inte kan äta skolmaten.

• Minniemousemommy

Jag var likadan, men jag fick specialkost på min skola. Fick bestämma helt vad jag ville äta och dom lagade det åt mig. Klasskompisarna var jätte avundsjuka kan jag ju säga, men jag var så extremt underviktig att dom var tvungna att göra så. Min mamma har hela mitt liv gjort den mat jag vill ha, och jag har aldrig varit tvungen att prova ny mat. Det tog mig tills jag var 17-18 att börja äta vanlig mat och börja smaka på nya saker. Idag smakar jag på nya saker ofta men jag håller mig ändå till mina favoriter i matväg. Låt henne gå hungrig, för tillslut äter man. Barn som svälter i andra länder äter liksom mögliga potatisar, riskorn och insekter av ren överlevnadsinsinkt så hon borde ju äta om hon verkligen är hungrig. Men sen tror jag inte att svenska barn någonsin känt på riktig hunger, det är bara ett ord vi lärt dom. Man svälter inte ihjäl så länge man äter en gång om dagen, försök kanske ge henne en större frukost och stor middag när hon kommer hem? Jag äter tex inte på jobbet, för jag äter hellre hemma. Så äter mycket innan och efter jobbet istället och det funkar för mig. :)

• Fru Ve
    Anonym (Tess) skrev 2017-01-29 10:17:43 följande:

Det är ju inte så svart eller vitt som en del vill få det till.

Ett barn som har svårt med maten kan man inte tvinga eller låta gå hungrig.

Vår mellantjej äter väldigt dåligt. Hon får kväljningar av det mesta och tycker knappt om någonting.

Vi andra äter väldigt varierat, är verkligen inte kräsna någon av oss och vi ger henne oftast inte annan mat än den vi andra äter. Tyvärr så innebär det att hon knappt äter alls, hon är liten och tanig och behöver få i sig så mycket som möjligt. Nu har vi fått hjälp av dietist som säger att vi ska ge henne det hon tycker om, det spelar inte så stor roll vad det är. Pasta, ris funkar någorlunda. Lite broccoli kan hon peta i sig. Vi har t.o.m fått rådet att ge henne "onyttiga" saker om hon gillar det. Som bulle, kakor etc.

Jag har nog tidigare lite haft inställningen att man äter det som serveras, men när man får ett barn som inte äter hur man än gör, då fattar man att det absolut inte är så enkelt som man kan tro och då handlar det inte om att man skämt bort barnet.

Men menar du att alla barn som inte är så förtjusta i skolmaten ska ha specialkost så de inte går hungriga?

I min sons klass har en flicka fått specialkost men detta är p.g.a. att hon har svår ångest och äter så lite att hon stannat i växten. I detta fall är det ju naturligtvis motiverat med speciell mat. Men TS barn är normalviktig och far inte illa av att faktiskt få hoppa över lunchen om hon inte tycker om. Äter hon bra frukost + macka och frukt på fm + bra mellis och sen mat hemma så svälter hon inte ihjäl.
  • Dumbledore

Hon är ju lätt överviktig, så för den sakens skull är det ju ingen katastrof om hon äter lite dåligt. Men jag tycker ni ska kontakta vården, bup kanske, för att utreda vad som är problemet, varför hon har svårt att äta vanlig mat.

Man behöver lunchen för att orka med skolan, visar det sig att hon har en ätstörning av något slag så kan hon ju få önskekost i skolan. Börja där tycker jag!

• BahHumbug

En del barn utvecklar matfobi och då måste man ta till expert hjälp. Såg en dokumentär om en tjej som hade matfobi. Det enda hon kunde äta var choklad och pommes. Har för mig att de fick hjälp av en som jobbade inom KBT. Det var en utamning för tjejen att bara smaka på rostat bröd. Om ett barn har matfobi så måste man vara tålmodig.

Fann en video på youtube där de tar upp om just matfobi.

• Fru Ve
    Prinsessa2017 skrev 2017-01-29 08:46:58 följande:

Tack för alla tips och råd osv. Sant, borde inte göra en stor grej av det men hon har alltid varit speciell för oss då hon har svårt med olika saker och får lätt ångest. Så jag som mamma försöker alltid göra det bästa för alla mina 3 barn och behandlar alla likadant. Jag lagar inte speciell mat till henne hemma. Så jag behandlar inte henne annorlunda eller bortskämmer henne. Hon har uppfostrats och matats exakt som syskonen. MEN som sagt hon är speciell sedan hon var spädbarn, vi vet inte än vad det är men något är det. Men detta får vi hjälp med, vi kanske skulle kunna ta upp det med maten där med... hade Inte tänkt på det... Och jag är en mamma som alltid vill se barnen nöjda, vi alla människor är olika, min mor va så med mig och mina syskon medans pappa var väldig hård och sträng. Jag ser mig lite som min mamma, curlar men inte alldeles för mycket, hon satt krav och det gör jag med. Jag och mina syskon har finaste relationen med mamma men med pappa är det lite distans. Jag vill ha den relationen med mina barn också. Mamma löste alltid alla problem och det vill jag med göra med mima barn.

Men jag förstår inte, du säger att du inte lagar speciell mat åt henne hemma - och ändå är det bara ett fåtal rätter hon äter? Äter ni alltid då allihopa de rätterna som hon vill ha?

Att alltid lösa sina barns problem är en fin tanke men tror inte det fungerar i verkligheten. Till slut blir barnen stora och har de då alltid haft någon som löst allt åt dem så kommer problemen då istället.
  • elyse

Du får säga som det är till flickan - om inte någon skolmat duger så får man besöka läkare för att se så allt står rätt till. Redan nu kanske ni behöver kolla upp eventuella brister hon kan ha? En sexåring förstår att man kan bli sjuk om man t.ex. aldrig äter något grönt. Men bara du, TS känner till detaljerna.

• Sträng mamma

Man får äta det som serveras annars får man gå hungrig.

Min dotter var också kräsen precis som din dotter. Men en dag så serverade jag fisk till henne. Hon hata det. Det var till och med så illa att jag satt med henne hela natten för att hon skulle äta en fisk. Hon blev tvungen att äta upp HELA.

Vi började middagen kl:18:00 och slutade den kl:03:00

Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...