• Anonym (Findout)

Får man reda på om förälder gått bort?

Hej!

Jag har läst runt lite men inte hittat ett svar som riktigt funkar i min situation. Jag har ingen kontakt med min pappa sen några år tillbaka men det jag vet är att han inte har något boende, inkomst eller arbete. Han har haft problem med alkohol men kan även vara droger.

Kommer jag få reda på om han går bort och hur i såna fall? Oavsett dödsorsak, olycka eller sjukdom kommer någon kontakta mig?

Jag är 25 år gammal och min mamma har haft ensam vårdnad om mig sen jag var 13, tänkte om det förändrar nåt?

• Svar på tråden Får man reda på om förälder gått bort?
  • Anonym (Findout)
    Aileen Allannah skrev 2017-01-31 12:54:12 följande:

Du får ju ärva din pappa, så du kommer bli kontaktad om det händer.

Även om han inte har något jag kan ärva? Han är nästintill uteliggare skulle jag tro.
  • Nyfikna72

Finns han i rullorna som din pappa så blir du troligen medellad eller kallad till bouppteckningen. Den har man även om man inte har en spänn eller rentav endast skulder. Alla människor som dör får ett bokslut så att säga.

• Kjell2
    Anonym (Findout) skrev 2017-01-31 12:53:23 följande:

Hej!

Jag har läst runt lite men inte hittat ett svar som riktigt funkar i min situation. Jag har ingen kontakt med min pappa sen några år tillbaka men det jag vet är att han inte har något boende, inkomst eller arbete. Han har haft problem med alkohol men kan även vara droger.

Kommer jag få reda på om han går bort och hur i såna fall? Oavsett dödsorsak, olycka eller sjukdom kommer någon kontakta mig?

Jag är 25 år gammal och min mamma har haft ensam vårdnad om mig sen jag var 13, tänkte om det förändrar nåt?

Någon nära anhörig blir alltid kontaktad. Sen är det ofta upp till dem att meddela vidare.
  • Anonym (I)

När min pappa dog (utomhus, ej väntat) så kom polisen hem till min bror och berättade. Min bror fick sedan själv ringa mig. Polisen går bara hem till en anhörig, som får meddela övriga. Sedan fick vi båda brev från Skatteverket, kan det ha hetat "släktskapsutredning"? Men minns inte om det var något vi ansökte om eller fick ändå.

• Anonym (jo då)
    Nyfikna72 skrev 2017-01-31 13:02:32 följande:
    Finns han i rullorna som din pappa så blir du troligen medellad eller kallad till bouppteckningen. Den har man även om man inte har en spänn eller rentav endast skulder. Alla människor som dör får ett bokslut så att säga.
    Är han medellös sker inte någon bouppteckning. Enbart en dödanmälan till socialförvaltningen. De i sin tur har tillgång till skatteverket och kommer se om mannen har några barn. Du TS står som barn till honom om detta registrerades när du föddes. Så ja, du kommer få veta.
  • Anonym (Findout)
    Anonym (jo då) skrev 2017-01-31 13:34:05 följande:

Är han medellös sker inte någon bouppteckning. Enbart en dödanmälan till socialförvaltningen. De i sin tur har tillgång till skatteverket och kommer se om mannen har några barn. Du TS står som barn till honom om detta registrerades när du föddes. Så ja, du kommer få veta.

Tack för svar!! Vet du om jag kommer få ta hand om begravning och sådant eftersom han inte är gift eller har några andra barn? Eller tas det hand om av någon annan?
  • Nyfikna72
    Anonym (jo då) skrev 2017-01-31 13:34:05 följande:

Hur får man reda på om någon är medellös om ingen bouppteckning görs då?
  • Kjell2
    Anonym (Findout) skrev 2017-01-31 13:41:55 följande:
    Tack för svar!! Vet du om jag kommer få ta hand om begravning och sådant eftersom han inte är gift eller har några andra barn? Eller tas det hand om av någon annan?
    Om han inte gifter om sig och skaffar barn så lär du bli kontaktad. Du kan vägra fixa med begravning odyl, då ordnar soc en på dödsboets bekostnad. Finns inga tillgångar där blir det en minibergavning som komunen står för.

Så har du önskemål om sten, plats, kyrka mm så kommer du få fixa.

• Anonym (jo då)
    Anonym (Findout) skrev 2017-01-31 13:41:55 följande:
    Du kan välja att själv ta hand om den, eller låta kommunen ta hand om begravningen. OM han har lite pengar så får han (dödsboet) själv betala begravningen. Finns det inga pengar alls, så betalar kommunen, men bara en basic begravning. Jag har inte full koll på det där. Ta det när det kommer!.
Svar på tråden Får man reda på om förälder gått bort?