Knäluxation behöver råd
Hej! För lite över en månad sedan så halkade jag så illa när jag var ute och gick att min knäskål gick ur led, jag blev liggandes i ca 30 min med knäskålen ur led innan jag kom till akuten där läkaren drog den till rätta på en gång.
Jag röntgades och läkaren sa "det är absolut ingenting brutet, eller skadat i ditt ben. Det är lite trasigt men du ska få en stödskena och citodon så kan du jobba om en månad igen." För det första kan man fundera på vad det var som var trasigt som hon såg på röntgen? Jag hade fått en del morfin varpå jag inte var i skick att fråga.
Jag bokade sen in mig hos en sjukgymnast som gav mig ett väldigt simpelt träningsschema då jag fortfarande är väldigt svullen och har ont.
Ringde sedan till vårdcentralen nu för en vecka sedan och skulle be om mer sjukskrivning, då vart det ett jäkla hallå om varför jag inte varit hos en läkare tidigare och jag måste till en ortoped!
Jag fick då komma till en läkare som sa "jag kan ingenting om knän men skriver en remiss till ortopeden". Och nu sitter jag här, har fortfarande svullnad och smärta vilket jag tydligen inte borde ha.
Vad ska jag göra? Tycker inte jag får någon klarhet i hur lång tid ska man ha ont? Vad kan det vara för fel? Ska tilläggas att det är första gången jag har vridit knäskålen ur led.
En sista sak, tydligen var det en benflisa på 6mm som hade lossnat i knäskålen kan detta ha med smärtan att göra? Är orolig och är inte van att handskas med sjukvården så skulle behöva lite råd känner jag.
Min dotter har också precis som du råkat ut för en knäluxation. De konstaterade med hennes knä att det var en lös bit som behövdes sättas fast och hon opererades och fick sedan gå med en ställning (ortos) som höll benet rakt i 6 veckor.
Det låter konstigt tycker jag att dina läkare konstaterat att du har en benflisa på 6 mm som har lossnat men att ingen har gjort något åt det? Knät har ju inget extra utrymme för lösa bitar, så sånna måste man antingen ta bort ur knät eller sätta fast igen. När man sätter fast lösa benbitar el. brosk så ska det gärna göras så snart som möjligt (inom 1-3 dagar) fick vi höra när dottern blev skadad.
Har du inte fått några återbesök inbokade med din sjukgymanst heller? Hur ska dom då kunna övervaka att din rörlighet/flexibilitet och styrka kommer tillbaka?
Tycker att det låter som om du har haft otur med läkare som inte varit speciellt duktiga. Om jag vore du så skulle jag ringa tillbaka till den avdelning du var på när du fick röntgen och be om exakta besked om vad som hänt i ditt knä. Säg som det är att du var yr av medicinen och inte kommer ihåg så bra, och att du fortfarande har smärta och svullnad.
Tiden du fick hos ortopeden är den snart? För då skulle du ju kunna vänta tills dess. Om inte så ring och ställ krav på att få besked om ditt knä. Och se till att du får en bra sjukgymnast, och en bra rehabiliteringsplan. För när knäskålen gått ur led en gång så kan den göra det igen, i alla fall var det så för våran dotter.
Lycka till!