• Sussies

Egna klämmisar

Hej!

Har just upptäckt att der finns en massa fiffiga påsar för de som vill göra egna klämmisar! O det vill jag. Frågan är bara om de påsarna med zip håller tätt? Har nån av er en sån "station" som man mixar i o sen enkelt fäster påsarna på o fyller?

Jag vill ju kunna ha en påse i skötväskan utan att den går upp liksom, så utan zip kanske är bättre? Men isf behöver jag ju en station. Finns fler olika märken oxå! Tipsa mig gärna!!

• Svar på tråden Egna klämmisar
  • HippHipp

Följer!!

Mina barn går på en skola (Spanien) där de inte får mellanmål.

Men finns riktigt bra klämmisar här, med frukter, broccoli, rödbeta blandat. Så det är mitt (och barnens) första val.

Men: blir för dyrt. 15 kr/st x 2 ggr/dag x 3 barn.

Plus uruselt för miljön.

Om det kommer tips i denna tråd kommer jag garanterat köpa på mig nästa gång jag kommer till Sverige.

• Sussies

Jag har läst på någon blogg att påsarna med zip ska vara tillräckligt rejäla o inte läcka o isf verkar det vara det billigaste alternativet. Men jättesmidigt o anvönda sig av en sån där station som man sätter fast påsar på. Dyrare dock. Men för min del blir det nog zip påsarna. Kommer framförallt använda till frukt eller mellis o inte mat, så det kommer inte bli sån extrem åtgång. Mat (överlag) vill jag servera med sked så han får öva på det. Om vi inte ska iväg eller så, då är det ju smidigt med påse, men jah kommer kanske inte göra så många så jag behöver ha en fyllarstation.

• Annelie 76

Vad jag hört är påsarna bra men korkarna inte så bra. När de passar har folk bytt till de som finns på engångspåsarna.

• HippHipp

Låter himlans bra, ska genast kolla upp. Jag har barn både i förskoleålder och i skolan (den äldsta i 5:an). Klämmisar med frukt och grönsaker är toppen till mellis även för äldre barn :)

• Sussies

Annelie, du menar att man tar korkar från köpepåsarna o de passar på de man påsar man fyller själv? Bra o veta så man kan samla på sig!

Min 5årig älskar de med frukt men jag tycker han är alldeles för stor!! Därför tänker jag att det är ett jättebra alternativ o göra egna som man kan anpassa till honom!

• Sussies

Men vad tror ni om station då? Verkar rätt smidigt men blir ju mer än dubbelt så dyrt med 20 påsar till?

• HippHipp

Kolla detta! Minisqueeze.com (eller om det var se).

Så fina ju!

Bra med lite enklare motiv på vissa också, min 11:åring vill kanske hellre ha ett sobert mönster än en hoppande apa....

Ser att det finns i olika storlekar också- de gula ser ut att passa de alla minsta bebbarna.

Oklart varför man behöver en station? Funkar väl ännu bättre med stavmixer eller vanlig mixer?

• Sussies

Genomskinliga kanske inte är så kul om maten är typ grådaskig, jag tänker banan o gröt typ. Men annars är der ju bra o kunna se om de är rena.

Stationen är ingen mixer utan bara en burk med en pip typ. På pipen sätter man påsen o så fylls den. Detta är alltså för påsar utan zip

Svar på tråden Egna klämmisar