Inlägg från: HippHipp |Visa alla inlägg
  • HippHipp

Egna klämmisar

Följer!!

Mina barn går på en skola (Spanien) där de inte får mellanmål.

Men finns riktigt bra klämmisar här, med frukter, broccoli, rödbeta blandat. Så det är mitt (och barnens) första val.

Men: blir för dyrt. 15 kr/st x 2 ggr/dag x 3 barn.

Plus uruselt för miljön.

Om det kommer tips i denna tråd kommer jag garanterat köpa på mig nästa gång jag kommer till Sverige.

• HippHipp

Låter himlans bra, ska genast kolla upp. Jag har barn både i förskoleålder och i skolan (den äldsta i 5:an). Klämmisar med frukt och grönsaker är toppen till mellis även för äldre barn :)

• HippHipp

Kolla detta! Minisqueeze.com (eller om det var se).

Så fina ju!

Bra med lite enklare motiv på vissa också, min 11:åring vill kanske hellre ha ett sobert mönster än en hoppande apa....

Ser att det finns i olika storlekar också- de gula ser ut att passa de alla minsta bebbarna.

Oklart varför man behöver en station? Funkar väl ännu bättre med stavmixer eller vanlig mixer?

• HippHipp

Minsqueeze.se ska det vara.

Stationen borde enkelt kunna ersättas med en sån spritslare eller vad det heter, som man kan spritsla ut grädde etc med. Kostar en bråkdel av vad stationen kostar.

Måste ju dessutom vara jättemycket bättre med zip, har lite dvårt att förstå hur man annars diskar dem?

• HippHipp

Ja, jag misstänker att det går åt mer än man tror. Jag ska också testa i helgen. Jag har lite större barn så de ska få hitta på lite egna recept. Har köpt detta hittills:

- blåbär, jordgubbar, hallon

- banan

- broccoli

- rödbeta

- spenat

- ingefära

- kikärter

- morot

- kinesiska päron

- apelsin, citron, lime

- avocado

- chia och accai

• HippHipp

Detsamma, återkom gärna du med- behöver inspiration!

Mina barn är 4, 10 och 11.

Vi bor i Spanien och klämmisarna här har oftast grönsaker i. Detta är 2 av våra 'köpe-favoriter':

1. Rödbeta, hallon, jordgubbar, blåbär (rödbeta ger sötman)

2. Äpple, broccoli, morot, ingefära

Sen är min hemliga plan att ta någon matsked passerade kikärtor i- det smakar nästan ingenting och ger protein (vi äter vegetariskt så behöver tänka på proteinet).

Har börjat ha mixade kikärtor i allt flytande vi äter, pastasåser, soppor, grytor... Och barnen har inte en aning hehe (om de visste skulle de vägra smaka).

Har förresten hört att morot är den enda grönsak som får högre vitamininnehåll om men kokar den, så det tänkte jag göra. Blir ju lättare att mixa också.

• HippHipp

....räknade ut att vi köper klämmidar för 1.800/månad. Helt galet ju. Ska bli ändring på det nu.

• HippHipp

Jag vet faktiskt inte om jag ska koka rödbetorna och broccolin- har en jättestark mixer hehe. Testar rått först så får vi se.

Gröt: bra förslag. Blir ju ordentligt mättande.

• HippHipp
    Sussies skrev 2017-02-11 16:14:27 följande:

Jag måste bara berätta hur nöjd jag är nu! Gjorde mos på ca 10 små päron, 5 äpplen, 2 morötter o ett kg frysta jordgubbar. Detta blev 20st påsar med ca 150ml i varje. Det är alltså ungefär 1 frukt/påse, o resten jordgubbar.

Priset är verkligen fantastiskt: använde visserligen inte ekologisk frukt denna gång, men priset per påse blev alltså ca 3kr! Kanske kan räkna på det dubbla då om man hör ekologisk, vilket alltså ff blir hälften eller mindre än vad köpepåsarna kostar.

Det ser jag verkligen fram emot! Knycker ditt recept, hihi. Mina beställda påsar har inte kommit ännu tyvärr. Hoppas på nästa vecka.
  • HippHipp
    athanatos skrev 2017-02-11 21:12:55 följande:

Plasten i dom, väldigt många såna produkter är ganska onyttig och gör att man får i sig väldigt många kemikalier som man borde undvika.

På de jag beställde, från Minsqueeze.se, står det stt plasten är godkänd ut miljösynpunkt, giftfri etc. De var iochförsig dyra, men eftersom de är återanvändbara är det ju ändå ett både billigare och miljövänligare val än engångsklämmisar.
Svar på tråden Egna klämmisar