• Anonym (Hej)

Kompis sur pga min depression (?)

Hej. Jag och min bästa vän har varit vänner i ca 4 år. Jag har under det senaste halvåret eller så varit väldigt deprimerad och mest bara legat hemma i min säng, kramats med min pojkvän. Har även gått upp nästan 20 kg i vikt vilket ger mig sjuk ångest, har ett förflutet med dåliga relationer med mat. Tränade 5 dagar i veckan förr och åt väldigt bra. Jag har inte pratat med min vän så mycket dock, pga mitt dåliga mående. Har inte haft någon ork, verkat otrevlig och kortfattad i mina meningar när vi pratat/smsat. Jag har verkligen inte varit otrevlig mot henne på en personlig nivå.

Detta har fått henne att bli ledsen, men vi har pratat om det redan och rett ut det, enligt mig iallafall. Men nu är hon sur på mig igen över allting, trots att jag mått bättre de 2 senaste månaderna. Hon säger knappt hej till mig, svarar kortfattat på meddelanden och beter sig allmänt otrevligt mot mig. Har försökt umgås med henne men hon tar liksom inget initiativ längre. Jag förstår verkligen inte varför, hon har själv sagt att det är för att hon är sur för att jag gjorde så, men jag är/var ju faktiskt deprimerad, vilket kanske låter som en dålig ursäkt men det är ju faktiskt förklaringen på varför jag inte varit mig själv. Vet inte vad jag ska göra..hjälp..

• Svar på tråden Kompis sur pga min depression (?)
  • Anonym (Icka)

Du kan inte tvinga tillbaka din fd kompis om hon inte vill. Hon kanske tog mer illa upp än du förstått`?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Icka) skrev 2017-02-01 19:31:29 följande:

Du kan inte tvinga tillbaka din fd kompis om hon inte vill. Hon kanske tog mer illa upp än du förstått`?

Nej, jag har inte på något sätt försökt tvinga henne eller "få tillbaka" henne. Men det känns inte som att hon visar eller har visat någon typ av förståelse eller något stöd för mig genom detta överhuvudtaget. Att vara sjuk psykiskt kan vara klurigt ibland och ta över en människa..
  • Anonym (Icka)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-01 19:33:39 följande:
    Nej, jag har inte på något sätt försökt tvinga henne eller "få tillbaka" henne. Men det känns inte som att hon visar eller har visat någon typ av förståelse eller något stöd för mig genom detta överhuvudtaget. Att vara sjuk psykiskt kan vara klurigt ibland och ta över en människa..
    Psykisk sjukdom har också en förmåga att skrämma bort folk... tyvärr.

Jag har en fd kompis som gjorde bort sig så kapitalt, hon drog även in mina anhöriga i det hon gjorde. Vill nte utveckla men aldrig att jag tar henne tillbaka som vän. Psykiskt sjuk eller ej.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Icka) skrev 2017-02-01 19:37:11 följande:

Psykisk sjukdom har också en förmåga att skrämma bort folk... tyvärr.

Jag har en fd kompis som gjorde bort sig så kapitalt, hon drog även in mina anhöriga i det hon gjorde. Vill nte utveckla men aldrig att jag tar henne tillbaka som vän. Psykiskt sjuk eller ej.

Hmm..läs på. Tråkigt att du låter det definiera henne som person.
  • Anonym (Icka)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-01 19:38:12 följande:
    Hmm..läs på. Tråkigt att du låter det definiera henne som person.
    Finns inget som förändrar det faktum att hon gjorde det hon gjorde.
    Jag förlåter det aldrig, oavsett om hon var sjuk eller inte.
    Skulle hon bli sjuk igen så kan det hända igen, den risken är jag inte villig att ta.

Har inget intresse av att "läsa på" när det gäller någon som svikit mig.
  • Anonym (spargris 23)
    Anonym (Icka) skrev 2017-02-01 19:44:11 följande:
    Finns inget som förändrar det faktum att hon gjorde det hon gjorde.
    Jag förlåter det aldrig, oavsett om hon var sjuk eller inte.
    Skulle hon bli sjuk igen så kan det hända igen, den risken är jag inte villig att ta.

Har inget intresse av att "läsa på" när det gäller någon som svikit mig.
    Nej, exakt. Det är lätt när man är t ex deprimerad att tänka att människor borde ha överseende med det ena och det andra, men är svårt att sätta in i den "friskes" situation. Någon man stått ganska nära har sårat dig, vill knappt be om ursäkt och tycker mest synd om sig själv. Det kan upplevas som skrämmande helt enkelt. Samma sak egentligen när någon har psykotiska eller maniska episoder. Det är inte många som orkar ha vänner eller nära personer som har "två ansikten". Det är känslomässigt slitsamt och många väljer att bryta i stället.

• Anonym (Icka)
    Anonym (spargris 23) skrev 2017-02-01 19:52:38 följande:
    Nej, exakt. Det är lätt när man är t ex deprimerad att tänka att människor borde ha överseende med det ena och det andra, men är svårt att sätta in i den "friskes" situation. Någon man stått ganska nära har sårat dig, vill knappt be om ursäkt och tycker mest synd om sig själv. Det kan upplevas som skrämmande helt enkelt. Samma sak egentligen när någon har psykotiska eller maniska episoder. Det är inte många som orkar ha vänner eller nära personer som har "två ansikten". Det är känslomässigt slitsamt och många väljer att bryta i stället.
    Det kanske låter hårt men precis så är det.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (spargris 23) skrev 2017-02-01 19:52:38 följande:

Hmm. Nej jag tycker inte att det är mest synd om mig, och tycker inte heller om att mäta sånt där. Dessutom är det väl inget fel med att tycka synd om sig själv för att en mår dåligt? Det är ju inget jag kan styra över. Tycker ju synd om henne med, men vill ändå inte mäta något eftersom bådas känslor är lika giltiga. Jag har bett om ursäkt flera flera gånger och tröstat henne, har förklarat för henne och försökt bättra mig när hon klagat. Har inte uttryckt någon typ av självömkande överhuvudtaget. Tycker att situationen är oerhört tråkig.

Istället för att dra förhastade slutsatser kanske du ska fråga innan. :) Jag vet iallafall att jag aldrig i mitt liv skulle lämna en person jag älskar för något hen inte kan rå för, speciellt när det är något som hen aktivt jobbar på att bli sig själv igen.

Antar väl att människor reagerar olika på olika saker. Min pappas fru var svårt sjuk under en lång period men han stannade med henne. Vänskap handlar för mig om att stanna och hjälpa varandra i vått och torrt. Har aldrig betett mig på ett elakt sätt mot henne, inte alls. Om hon ville prata om något gjorde jag det, ibland orkade jag bara inte höra av mig eller ta initiativ. Förstår att hon blev ledsen, men då vill jag hellre att hon säger att hon inte vill ha nåt med mig att göra än att hon är otrevlig och sur trots att jag kämpar dagligen med att försöka vara på bra humör.
  • Anonym (Förstår henne.)

Man kan inte bete sig hur man vill mot andra människor och skylla på depression och tro att dom man har omkring sig ska stå ut med vad som helst. Och sen sitta och vänta tills när du du i detta fall känner för att höra av sig. Du har betett dig illa och hon tröttnade på dig vilket jag förstår att hon gjort.

• Mej193dwjå

Det är jättesvårt för människor att förstå depression och en del kommer aldrig förstå. Var sjukskriven för en utmattningsdepression och i princip alla mina vänner (som bodde lite längre bort) var jättegulliga och ville att jag skulle komma och hälsa på. De förstod inte att jag inte orkade umgås med någon, bara tanken gav mig ångest och jag var helt slut. Det enda jag kunde göra var att tacka dem för att de var så gulliga och be dem om ursäkt för att jag inte orkade. Min depression drabbade inte bara mig utan även min omgivning. En del kände sig säkert "bortprioriterade" och det enda man kan göra då är att prata om det och förklara varför man har varit på en visst sätt. Förhoppningsvis fattar de men det är ju ingen garanti tyvärr.

Svar på tråden Kompis sur pga min depression (?)