• Anonym (Hej)

Kompis sur pga min depression (?)

Hej. Jag och min bästa vän har varit vänner i ca 4 år. Jag har under det senaste halvåret eller så varit väldigt deprimerad och mest bara legat hemma i min säng, kramats med min pojkvän. Har även gått upp nästan 20 kg i vikt vilket ger mig sjuk ångest, har ett förflutet med dåliga relationer med mat. Tränade 5 dagar i veckan förr och åt väldigt bra. Jag har inte pratat med min vän så mycket dock, pga mitt dåliga mående. Har inte haft någon ork, verkat otrevlig och kortfattad i mina meningar när vi pratat/smsat. Jag har verkligen inte varit otrevlig mot henne på en personlig nivå.

Detta har fått henne att bli ledsen, men vi har pratat om det redan och rett ut det, enligt mig iallafall. Men nu är hon sur på mig igen över allting, trots att jag mått bättre de 2 senaste månaderna. Hon säger knappt hej till mig, svarar kortfattat på meddelanden och beter sig allmänt otrevligt mot mig. Har försökt umgås med henne men hon tar liksom inget initiativ längre. Jag förstår verkligen inte varför, hon har själv sagt att det är för att hon är sur för att jag gjorde så, men jag är/var ju faktiskt deprimerad, vilket kanske låter som en dålig ursäkt men det är ju faktiskt förklaringen på varför jag inte varit mig själv. Vet inte vad jag ska göra..hjälp..

• Svar på tråden Kompis sur pga min depression (?)
  • Anonym (hh)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-02 08:52:17 följande:
    Hon mår inte dåligt! Hon är sur.
    Och vad är skillnaden på sur och ledsen / besviken, menar du? Du trivialiserar hur hon känner, men alla ska minsann förstå dig!

Beter man sig som du gjorde så kommer folk att skaffa andra vänner. Rätt eller fel, men det är så det är. Skulle du bli dålig igen kan man ju förklara bättre från början. Bara att skicka ett sms där det står "jag mår inte bra nu och orkar inte riktigt svara och vara mitt vanliga, trevliga jag. Jag behöver lite tid och hör av mig".

Inte bara svara korthugget på allt och kräva förståelse.
  • Ödem åri

Om man är sur brukar man ju iofs inte vara speciellt lycklig. Det är en svår situation ni är i TS och jag förstår att du blir ledsen av hennes beteende samtidigt som jag kan förstå att hon också är upprörd. Hon kanske tog hårdare av detta än du förstått? Hon kanske inte heller mådde bra när du var sjuk och känt att hon tappade bort dig? Du var ju deprimerad och behövde vara själv och återhämta dig så du kanske missade detta?

Jag vill inte att du ska må dåligt men som jag ser det så har du två val:

1) släpp henne och gå vidare. Ni förstår inte varandra och ingen av er vill se den andras sida.

2) svälj stoltheten och be henne om ursäkt. Vill du ha kvar denna vänskapen är det kanske vad som krävs. Prata med henne och ta in hur din depression påverkade henne och försök förklara din sjukdom utan att hamna i ett "jag mådde sämre än du"-tänk. Kanske kan ni ta in en tredje part som är lite neutral för att hjälpa er.

• Anonym (spargris 23)

Har varit i en relation där jag ofta fick höra att "Varför jag ska be om ursäkt för något som inte är mitt fel?". Hon greppade inte att hon hade ansvar även för saker som hon gjorde när hon var manisk.

Det är en *väldigt* svår situation att vara i när man är får dåliga perioder på grund av sjukdom och gör dåliga saker. Speciellt om det återkommer. Jag vet jättemånga som fastnar i just att omvärlden borde vara mer förstående. Man får ett väldigt speciellt perspektiv när man är eller har varit sjuk. Man ser inte alls hur mycket andra människor anpassar sig och anstränger sig för att gå till mötes. Man argumenterar, blir grälsjuk och går i försvar. Allt är lättare än att inse att man gjort andra illa och att man är tvungen att ta ansvar för det.

• Anonym (Moi)

Det har faktiskt lite att göra med hur mycket man tycker om personen också.

Från vissa vänner kan jag tåla ganska mycket. Helt enkelt för att jag tycker väldigt mycket om dem. Från andra tål jag mycket lite, för att jag tycker mindre om dem.

• Anonym (Förstår henne.)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-02 08:49:21 följande:
    Oj här märken en ord.."verkat otrevlig och kortfattad i mina meningar" skrev jag dock. Att mina kortafattade meningar skulle verka otrevliga, dock gjorde jag det aldrig medvetet. Har aldrig varit otrevlig mot endast henne, utan det har handlat om människor i allmänhet. Har inte orkat hålla humöret uppe men har aldrig avsiktligt varit otrevlig för att jag är bitter.
    Men bad spelar det för roll vad din mening var? Är man kort och otrevlig mot människor får man skylla sig själv att dom tröttnar. Du har inte rätt att bete dig illa bara för att du "mår dåligt" världen kretsar inte kring dig. Behandlar man inte vänner med respekt förlorar man dom också.
  • Anonym (f.d. väninna)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-01 19:25:13 följande:

Hej. Jag och min bästa vän har varit vänner i ca 4 år. Jag har under det senaste halvåret eller så varit väldigt deprimerad och mest bara legat hemma i min säng, kramats med min pojkvän. Har även gått upp nästan 20 kg i vikt vilket ger mig sjuk ångest, har ett förflutet med dåliga relationer med mat. Tränade 5 dagar i veckan förr och åt väldigt bra. Jag har inte pratat med min vän så mycket dock, pga mitt dåliga mående. Har inte haft någon ork, verkat otrevlig och kortfattad i mina meningar när vi pratat/smsat. Jag har verkligen inte varit otrevlig mot henne på en personlig nivå.

Detta har fått henne att bli ledsen, men vi har pratat om det redan och rett ut det, enligt mig iallafall. Men nu är hon sur på mig igen över allting, trots att jag mått bättre de 2 senaste månaderna. Hon säger knappt hej till mig, svarar kortfattat på meddelanden och beter sig allmänt otrevligt mot mig. Har försökt umgås med henne men hon tar liksom inget initiativ längre. Jag förstår verkligen inte varför, hon har själv sagt att det är för att hon är sur för att jag gjorde så, men jag är/var ju faktiskt deprimerad, vilket kanske låter som en dålig ursäkt men det är ju faktiskt förklaringen på varför jag inte varit mig själv. Vet inte vad jag ska göra..hjälp..

Enkelt, hon har tröttnat på att vara vän med dig. Det behöver inte bara bero på att du har "verkat otrevlig" när du har mått dåligt, det kan ha byggts upp under en längre tid men din depression blev droppen.

Kan kännas hårt att bli övergiven av en vän för något som man tycker inte är ens eget fel, men det fanns väl inte tillräcklig kärlek eller ömsesidighet mellan er. Du förutsätter att det beror på den ångest du har levt med, men du verkar inte ha en aning om vad som har pågått i hennes liv under tiden.
  • Anonym (Grunna inte)

Vet du vad, din väninna har inte varit en så god vän som du trodde. Många här verkar tycka, att hon har rätt att bete sej så här nu, men nej. En riktig god vän gör inte så.

Visst, det har säkert inte varit lätt för henne, att du inte funnits där, men då kan man tackla det på ett annat sätt. Hon hade nu istället kunnat tala om för dej, att er vänskap fått sej en för stor knäck, att hon är ledsen, men hon vågar och orkar inte starta om på nytt med dej. Gå och sura och vara otrevlig, inget vackert sätt av en sk bästa vän.

Och ja, jag har varit där själv, jag sitter inte och fantiserar ihop nåt drömsenario.
    Gick själv in i en depression för två år sedan. Blev sjukskriven och isolerade mej. All energi jag förmådde skrapa ihop fick gå till mina barn och min sambo. Jag sov bort ett flertal månader. Min bästa vän fanns där hela tiden, hon väntade i bakgrunden, när jag inte orkade umgås eller prata. Då var hon ändå dubbelt drabbad, då vi även är arbetskamrater. Jag var borta från jobbet i nästan ett år, med olika vikarier för mej varje vecka. Inte ett ord av kritik vare sej från min väninna eller de andra jobbarkompisarna, bara stöd och glädje från dem när jag började hitta tillbaka.
    Ja, man blir egoistisk när man blir sjuk, men vänner förstår det och slänger inte det i ansiktet på en, när man återvänder till det vanliga livet. Självklart får de tala om att det varit jobbigt för dem, men gå runt och tjura, snacka om brist på empati.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Grunna inte) skrev 2017-02-02 21:11:06 följande:

Vet du vad, din väninna har inte varit en så god vän som du trodde. Många här verkar tycka, att hon har rätt att bete sej så här nu, men nej. En riktig god vän gör inte så.

Visst, det har säkert inte varit lätt för henne, att du inte funnits där, men då kan man tackla det på ett annat sätt. Hon hade nu istället kunnat tala om för dej, att er vänskap fått sej en för stor knäck, att hon är ledsen, men hon vågar och orkar inte starta om på nytt med dej. Gå och sura och vara otrevlig, inget vackert sätt av en sk bästa vän.

Och ja, jag har varit där själv, jag sitter inte och fantiserar ihop nåt drömsenario.

Gick själv in i en depression för två år sedan. Blev sjukskriven och isolerade mej. All energi jag förmådde skrapa ihop fick gå till mina barn och min sambo. Jag sov bort ett flertal månader. Min bästa vän fanns där hela tiden, hon väntade i bakgrunden, när jag inte orkade umgås eller prata. Då var hon ändå dubbelt drabbad, då vi även är arbetskamrater. Jag var borta från jobbet i nästan ett år, med olika vikarier för mej varje vecka. Inte ett ord av kritik vare sej från min väninna eller de andra jobbarkompisarna, bara stöd och glädje från dem när jag började hitta tillbaka.

Ja, man blir egoistisk när man blir sjuk, men vänner förstår det och slänger inte det i ansiktet på en, när man återvänder till det vanliga livet. Självklart får de tala om att det varit jobbigt för dem, men gå runt och tjura, snacka om brist på empati.

Tack!!!
  • Anonym (73)

Väldigt många här inne som inte förstår vad en depression innebär! Det är en jäkla skillnad på TS depression och den surhet hennes vän nu uttrycker.

Det är så typiskt när det gäller psykisk sjukdom. "Det är ok att du mår dåligt, så länge det inte märks på dig!" Det verkar vara den allmänna åsikten hos många.

Precis som en herre beskrev tidigare att när han var sjuk i cancer så var alla förstående och förlåtande för hans dåliga humör. Men när han drabbades av en depression så fanns inte samma hänsyn och förståelse längre.

Och jag tror det är få människor som använder sitt mående som en ursäkt för att få vara taskiga. Men den som aldrig varit i det djupa träsk en depression är kan nog ha svårt att förstå hur fruktansvärt dåligt man kan må, och att det är en omöjlighet då att vara glad och trevlig, bara för att andra ska vara nöjda. Man måste få vara ensam i sin bubbla om man vill det och försöka återhämta sig på bästa sätt. Man måste kunna se sur och bitter ut utan att folk runt en ska ta illa vid sig av det...Osv. Det viktigaste är väl att man inte är elak och skadar andra. Och det har inte TS gjort vad jag förstår.

• Anonym (spargris 23)
    Anonym (73) skrev 2017-02-03 08:48:06 följande:

Och jag tror det är få människor som använder sitt mående som en ursäkt för att få vara taskiga.
    Nej, i så fall har det faktiskt inte med sjukdomen att göra. Däremot finns det flera sjukdomar som (depressioner, bipolär sjukdom, borderline mm) som ofelbart leder till att den som drabbas blir självupptagen och upplever sig som motarbetad och sviken av människor som bara vil len väl. Människor med återkommande depressioner får ofta en "svart" världsbild som håller i sig mellan skoven. Människor med psykisk sjukdom upplever oftast inte ens att de varit taskiga utan tvärsom att de blivit svikna, övergivna och inte tillräckligt förstådda. Det i sig är ett problem, för det är ofta inte sant.

Många psykiskt sjuka faller in i ett bekvämt tänk där omgivningen borde förstå den psykiskt sjuke på ett bättre sätt. Och visst kan det vara bra, men det största problemet för den som är psykiskt sjuk är att hen själv misstolkar omgivningen. Den psykiskt sjuke behöver terapi och (kanske) medicin för att förstå omgivningen bättre. De friska människorna behöver inte anpassa sig, det är den psykiskt sjuke som behöver återanpassas. It's a hard pill to swallow.
  • Anonym (73)
    Anonym (spargris 23) skrev 2017-02-03 10:54:08 följande:

Många psykiskt sjuka faller in i ett bekvämt tänk där omgivningen borde förstå den psykiskt sjuke på ett bättre sätt. Och visst kan det vara bra, men det största problemet för den som är psykiskt sjuk är att hen själv misstolkar omgivningen. Den psykiskt sjuke behöver terapi och (kanske) medicin för att förstå omgivningen bättre. De friska människorna behöver inte anpassa sig, det är den psykiskt sjuke som behöver återanpassas. It's a hard pill to swallow.

Jag har själv GAD och social fobi med depressiva perioder. Jag har aldrig krävt att omgivningen ska anpassa sig efter mig. De flesta vet inte ens om det. Jag har sambo o barn och sköter allt som en "normal" människa. Inga medicinering hjälper och inte heller KBT får mig att må bättre så jag har accepterat att det är sån här jag är och jag gör allt jag kan för att klara av allt det som alla andra klarar. Men det finns dagar då masken man har spricker. Dagar då ångesten är så stark att man håller på att bli tokig. Det är som att simma i en haj-bassäng. Rädslan äter upp en totalt och trots att man vet att det är hjärnan som spökar och totalt orationellt det man känner så kommer man inte ur det. De dagarna kräver jag faktiskt att sambon tex ska ha en förståelse för att jag är som jag är. Han behöver inte anpassa sig, men jag vill att han förstår att mitt sätt att vara beror på min ångest. Därmed inte sagt att jag är elak, för det skulle jag aldrig vara.
  • Anonym (..)
    Anonym (73) skrev 2017-02-03 08:48:06 följande:

Väldigt många här inne som inte förstår vad en depression innebär! Det är en jäkla skillnad på TS depression och den surhet hennes vän nu uttrycker.

Det är så typiskt när det gäller psykisk sjukdom. "Det är ok att du mår dåligt, så länge det inte märks på dig!" Det verkar vara den allmänna åsikten hos många.

Precis som en herre beskrev tidigare att när han var sjuk i cancer så var alla förstående och förlåtande för hans dåliga humör. Men när han drabbades av en depression så fanns inte samma hänsyn och förståelse längre.

Och jag tror det är få människor som använder sitt mående som en ursäkt för att få vara taskiga. Men den som aldrig varit i det djupa träsk en depression är kan nog ha svårt att förstå hur fruktansvärt dåligt man kan må, och att det är en omöjlighet då att vara glad och trevlig, bara för att andra ska vara nöjda. Man måste få vara ensam i sin bubbla om man vill det och försöka återhämta sig på bästa sätt. Man måste kunna se sur och bitter ut utan att folk runt en ska ta illa vid sig av det...Osv. Det viktigaste är väl att man inte är elak och skadar andra. Och det har inte TS gjort vad jag förstår.

Och hennes vän vill inte ha en sån vän? Ts får väl söka sig till förstående vänner istället. Alla vill faktiskt inte ha sånna vänner, vare sig man accepterar/har koll på psykisk sjukdom eller inte. Jag skulle ha tålamod med mina barndomsvänner men om någon nyare vän hade gått in i en depp eller betett sig liknande hade jag också dissat personen. Jag skulle eventuellt blivit lite sur, beroende på hur relationen sett ut när personen mådde bra, men framförallt hade jag ignorerat personen. Jag ser 'ge och ta' i vänskapsrelationer som något viktigt. Att bara acceptera den andras mående och inte känna att man får något tillbaka är inte min grej. Isolerar jag mig en längre tid räknar inte jag med att alla mina vänner och bekanta finns kvar. Ungefär som att jag inte räknar med en 11e middagsinbjudan om jag tackar nej till 10 inbjudningar innan. Man väljer sina vänner, det har alla rätt till. Lättast för TS är att säga 'sry att jag varit en dålig vän under den här perioden' utan att ursäkta sig med varför och sen se om de kan ta sig vidare i relationen. För hennes vän verkar strunta i VARFÖR hon varit det och då är det ingen idé att ts ältar det heller.
  • menseriostt

Shit..det finns verkligen opedagogiska och opålästa människor i denna tråd..är så glad att mina vänner inte är som ni är..ni låter ju jättetråkiga och hårda. Otrevliga är ni, och skillnaden är att ni har det som personlighet, och TS som en sjukdom som något hon verkar försöka komma från...går dock inte att lika era elak -och otrevligheter med hennes eftersom ni är på en helt annan nivå. Människor är äckliga.

• Anonym (Hej)
    Anonym (..) skrev 2017-02-03 17:03:59 följande:

Och hennes vän vill inte ha en sån vän? Ts får väl söka sig till förstående vänner istället. Alla vill faktiskt inte ha sånna vänner, vare sig man accepterar/har koll på psykisk sjukdom eller inte. Jag skulle ha tålamod med mina barndomsvänner men om någon nyare vän hade gått in i en depp eller betett sig liknande hade jag också dissat personen. Jag skulle eventuellt blivit lite sur, beroende på hur relationen sett ut när personen mådde bra, men framförallt hade jag ignorerat personen. Jag ser 'ge och ta' i vänskapsrelationer som något viktigt. Att bara acceptera den andras mående och inte känna att man får något tillbaka är inte min grej. Isolerar jag mig en längre tid räknar inte jag med att alla mina vänner och bekanta finns kvar. Ungefär som att jag inte räknar med en 11e middagsinbjudan om jag tackar nej till 10 inbjudningar innan. Man väljer sina vänner, det har alla rätt till. Lättast för TS är att säga 'sry att jag varit en dålig vän under den här perioden' utan att ursäkta sig med varför och sen se om de kan ta sig vidare i relationen. För hennes vän verkar strunta i VARFÖR hon varit det och då är det ingen idé att ts ältar det heller.

Det är så kul att så många missar att jag skrivit faktiskt redan bett så hemskt mycket om ursäkt till min vän och hon sagt att hon förlåtit mig MEN ändå fortsätter sura över det.
  • Anonym (..)
    Anonym (Hej) skrev 2017-02-03 19:54:25 följande:

Det är så kul att så många missar att jag skrivit faktiskt redan bett så hemskt mycket om ursäkt till min vän och hon sagt att hon förlåtit mig MEN ändå fortsätter sura över det.

Dumpa henne då? Vad är problemet? Som jag sa, man väljer sina vänner.
Svar på tråden Kompis sur pga min depression (?)