• trippelP

    Era erfarenheter av den fjärde utvecklingsfasen?

    Hej! Min dotter börja närma sig 15 veckor och har blivit betydligt mer missnöjd och krävande den senaste tiden. Hon har alltid haft ett stort närhetsbehov, men nu är skillnaden markant om man jämför med tidigare.

    Vi misstänker såklart en utvecklingsfas. Jag har läst lite om den fjärde fasen innan och har förberett mig mentalt på att det kan vara en påfrestande period, det jag är nyfiken på är hur ni har upplevt den fjärde fasen med era barn? Var det en stor skillnad eller nästan ingen alls? Vad var framträdande för just erat barn?

    Dela gärna med er!

    Puss och kram / en spekulerande pappa

  • Svar på tråden Era erfarenheter av den fjärde utvecklingsfasen?
  • Carambolan

    Min erfarenhet är... Att utvecklingsfaser var nåt jag överanalyserade hit och dit med första barnet när allt var nytt och spännande och konstigt. Med barn två och tre, som jag inte följde med ett "utvecklingsfas-schema", märkte jag ärligt talat inte av en enda utvecklingsfas ;)

  • Meriall

    Vi är i den just nu. Oj så jobbig. Tidigare faser har gått över fort och varit enkla jämfört med denna. Ständigt missnöjd och vaknar var tionde minut nästan hela natten. Sov 9h utan att vakna innan. Men har utvecklats mycket också, flytta saker mellan händerna tex.

  • LaFontaine

    Vi märker tydligt på dottern att det händer mycket just nu. Det är också första och enda barnet, så vi har ju tid att analysera

    Hon är strax över fyra månader och har i tre veckor varit väldigt gnällig. Hon kräver en helt annan typ av stimulans. Hon som dessutom alltid sovit som en prinsessa vaknar nu varje timme och bökar om nätterna. På dagarna sover hon inte mer än 30 minuter i taget, oavsett hur trött hon är. Att sova verkar för övrigt livsfarligt. Man kan ju missa mycket

    Men, hon lär sig också så vansinnigt mycket varje dag just nu. Dessutom misstänker vi att tänder är på gång då hon gnager på allt som finns, samtidigt som saliven forsar ur munnen på henne.

    Jag tänker att det går över. Och gör det inte det får vi väl sätta ut en annons på Blocket

  • legomum

    Var jättetydligt när faserna kom. Från att de sov ordentligt hela tiden till att de började gnälla och vakna på nätterna, men det tog väl någon vecka och sedan var den över.
    Värst var väl fasen vid 5 månader, då var det knas ganska länge innan den lade sig.

Svar på tråden Era erfarenheter av den fjärde utvecklingsfasen?