• Fröken W

Hur lång tid tog din andra förlossning?

Hej!

Jag har relativt nyligen fött mitt första barn. Det var en lång och utdragen förlossning, ca 25 timmar från första värk till att hon var ute varav 3,5 timmar med krystvärkar.

Om några år vill jag gärna ha ett barn till. Jag har hört att andra förlossningen ofta går snabbare än första, och för vissa läskigt snabbt. Jag funderar såklart över hur lång tid det kommer ta för mig, halva tiden eller kanske ännu snabbare. Eller kommer det rentav att ta längre tid än första.

Det här är såklart väldigt individuellt och kan skilja sig mycket. Men hur var det för dig? Hur lång tid tog din första resp. andra förlossning från första värk till att bebisen var ute?

• Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?
  • Lynxsa

Första barnet. Igångsättning. Från de tog hål på hinnorna var hon ute på 6 h.

Andra barnet. Igångsättning. Från de tog hinnorna var hon ute på 3 h och 15 min.

Tredje väntas i juli

• basio

Första: 8 h från start tills han var ute. Började med vattenavgång i v36+0.

Andra: 3,5 h från start tills han var ute. Började med vattenavgång där också i v36+4.

Tredje: 2,5 h från start tills hon var ute. Även detta vattenavgång i v37+3.

Har fått höra att det är extremt ovanligt att alla förlossningar börjar med vattenavgång. Fyran väntas i juli.

• GrönaDruvan

Började känna mig lite konstig vid 2 på natten. Vid 4 började jag få börjar och han föddes 5.49

• GrönaDruvan
    GrönaDruvan skrev 2017-02-05 18:43:26 följande:

Började känna mig lite konstig vid 2 på natten. Vid 4 började jag få börjar och han föddes 5.49

Började få värkar ska det stå
  • Paincake

Första: 23,5 timmar från första värk.
    Andra: 17 timmar från första värk.

• bohan85

Första: Vattenavgång utan minsta känning innan. 30 minuter efter kom värkar och han är ute 10 timmar efter vattenavgången.
    Andra: Hade oregelbundna ej särskilt smärtsamma sammandragningar under ca 12 timmar. Från att det tog i mer så var han ute på 3,5 timmar.

• Paincake

Jag skulle ju kunna utveckla mitt svar ;)

Första förlossningen: 23,5 h från första värk. Blev inskriven vid 01.00 på natten, 4 cm öppen (knappt...). Fick petidin, lustgas och Eda. Allt var lugnt och hanterbart och det skedde hela tiden framsteg. Ca 30 minuters krystvärkar och sonen var ute 6.56. Jättefin förlossning.

Andra: första värken kom vid 16.00 på e m. Stannade hemma till strax efter midnatt, fick lustgas och Eda. Sen hände inte mycket mer. Dottern ville inte sjunka ner och jag öppnade mig knappt trots värkar i mängder. Vid 8.45 var jag öppen 6 cm så de satte in värkstimulerande dropp och då jävlar i min lilla låda satte det fart. Nio minuter senare var hon ute. Det var ganska panikigt i slutet då jag inte kände om jag hade krystvärkar eller inte och det var liksom bara ont. Men allt gick bra och ut kom hon.

• Beebii

Första barnet tog ca 4 tim i v.34+3

Andra barnet tog 20min allt som allt och föddes oplanerat hemma i v.39+0

Väntar nu tredje barnet och vet inte vad jag ska förvänta mig.... :-/

• nokitus

Första 48,5 timmar, andra typ 3, 5 timmar. Måste erkänna att andra förlossningen var oförskämt smärtfri.

• Maddi

Barn 1gick vattnet vid10. Ålte upp men inga riktiga värkar kom. Blev igångsatt ett dygn efter och är född på natten vid 4.30.

Barn 2 var öppen 5 cm när jag kom in och 2,5 timmar efter kom tvåan.

Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?