• Fröken W

Hur lång tid tog din andra förlossning?

Hej!

Jag har relativt nyligen fött mitt första barn. Det var en lång och utdragen förlossning, ca 25 timmar från första värk till att hon var ute varav 3,5 timmar med krystvärkar.

Om några år vill jag gärna ha ett barn till. Jag har hört att andra förlossningen ofta går snabbare än första, och för vissa läskigt snabbt. Jag funderar såklart över hur lång tid det kommer ta för mig, halva tiden eller kanske ännu snabbare. Eller kommer det rentav att ta längre tid än första.

Det här är såklart väldigt individuellt och kan skilja sig mycket. Men hur var det för dig? Hur lång tid tog din första resp. andra förlossning från första värk till att bebisen var ute?

• Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?
  • fjanten

Första startade i 40+4 och barnet föddes i 40+6 (slutade med sugklocka. Stort barn med stort huvud). Långdragen förlossning som var kantad av panik, smärta och rädsla från första värk tills han var ute.

Andra (1 år och 19 dagar efter att den första fötts) kom i 37+1, var därför inte lika stor som sin bror, men definitivt stor för tiden! Allt som allt tog det 11 timmar. Mycket bättre förlossning.

• ebe91

Första: 18 timmar från värkstart, togs med sugklocka efter typ 2-3 timmars krystande. En hemsk förlossning där sonen var medtagen och hamnade på neo.

Andra: 10 timmar efter värkstart, krystade kanske 30 min men upplevde det som mycket kortare. Enkel förlossning, åkte hem efter 6 timmar och dagen efter undrade jag om jag ens fött barn.

15 månader mellan barnen.

• nnnnnnnn
    Fröken W skrev 2017-02-03 15:06:02 följande:
    Då var ju våra första förlossningar rätt lika tidsmässigt. Hoppas på att en ev. andra förlossning blir som din andra. 8 timmar låter betydligt mer överkomligt och behagligt än ca 25.

Din tredje förlossning låter jobbig, eller åtminstone början av den.
    Jobbig början med trean - Ja. Flera veckor utan att kunna sova ordentligt pga regelbundna förvärkar ca 5-10 min mellan och höll i ca 2-3 min, men sen när det började på riktigt efter att ha börjat, stannat osv i några omgångar så tog det bara 1-2 h.

Och enormt stor skillnad på att vara uttröttad, utsvulten och på det ha ett dygns förlossning (ettan)  - jämfört med att ha sovit bra, ätit bra och köra ett 8-timmarspass!

Efter ettan var jag på op. i flera timmar för att sys, efter tvåan satte förlossningsBM 3-4 stygn snabbt och lätt.
  • dameke

Första tog 17 timmar och 1 minut från första värk och jag fick regelbundna värkar med 2-3 minuters mellanrum direkt. Krystade i 41 minuter. Andra förlossningen tog 3 timmar och 10 minuter från första värken, han var ute 25 minuter efter att jag kommit in till förlossningen. Jag krystade i 8 minuter så det var ca 2-3 krystningar så var han ute.

Upplevde första förlossningen som lugnare, hann med vad som hände men att krysta var fruktansvärt. Andra förlossningen var öppningsskedet fruktansvärt, jag hade en värk som varade över 10 minuter, om jag inte låg helt stilla fick jag värkar som höll i sig tills jag låg stilla igen, men då igen var jag så påverkad av smärtan så när jag krystade upplevde jag ingen smärta alls, helt sjukt för jag trodde inte det var möjligt.

• Fairydust

Första tog 18h från första värk. Jobbig förlossning.

Andra startade med vattenavgång och tog 4h!

• Meriall

Andra tog ca 3h från första känning. Två krystvärkar så 3 min?

Svårt att definiera hur länge första tog då det var mkt pinvärkar som kom och gick och jag vet inte när det startade på riktigt. Men ca 10 min krystvärkar.

• Helena m

Första förlossningen: ca 12 h från första värk

Andra förlossningen: ca 6 h från första värk

• capy

Eftersom båda mina förlossningar startat med sipprande vattenavgång så är det lite svårt att säga exakt hur lång tid de tog. Jag brukar räkna från då jag fått värkar som gjort ont. Första tog ca nio timmar från första onda värk. Andra tog knappt två timmar.

• Ruter

Första barnet från första känning tog det ca 10 timmar. 3 timmar efter vattnet gick och 14 min med krystvärkar.

Andra barnet tog 3,5 timme från första känning. Vattnet gick 7 min innan hon kom, och krystvärkar i 5 min.

Svar på tråden Hur lång tid tog din andra förlossning?