• Anonym (Stora jag)

Så jäkla trött på att ha kraftig benstomme

Nej, jag är inte tjock, men har kraftig benstomme, inget passar ju. Armband passar aldrig om det inte är sådana med en lång kedja där man själv kan bestämma längden. Fotlänkar funkar aldrig, ringar är för små. Skor och vantar får jag köpa på herravdelningen för mina fötter är för breda och mina händer för stora.

Sedan ser jag alltid så stor ut jämfört med andra tjejer. Jag är normalviktig men har breda axlar, breda höfter och är helt enkelt stor. Inte sådär fin och graciös som jag skulle vilja vara.

Det känns som att jag är helt ensam om mitt problem. Finns det fler därute?

• Svar på tråden Så jäkla trött på att ha kraftig benstomme
  • Anonym (M)

Min mamma och min syster har samma längd och vikt, normalviktiga båda två. Min syster är smalare i skelettet och ser helt normal ut. Mamma har dock kraftigare benstomme med större fötter, händer, bredare axlar osv, och hon ser mager ut då vikten är fördelad annorlunda på hennes bredare stomme. Alltså måste hon köpa kläder i flera storlekar större än syrran trots att hon väger lika mycket och ser smalare ut.

• elyse

Har du testat många olika märken? Jag tycker själv att mer "damiga" butiker har lite generösare storlekar, t.ex. Joy och Esprit.

Gällande smycken så skulle jag satsa på armband i stretch. Kanske från herravdelningen, men på t.ex. Ebay. Ringar behöver man bara en eller två. På Ebay kan du få rätt storlek. Där finns många som tillverkar på beställning. Mina favorit butiker där finns i Israel och Australien - möjligheterna är bra mycket större än det lokala centrumet.

• Anonym (En till)

Jag har också det och jag har alltid lidit av det för att jag kännt mig stor och ful. Nu drar jag på en del extrakilon också men även när jag vägde 25 kg mindre (då underviktig ) var jag bredare än "alla" andra. Nu har jag en ettåring som är väldigt stor för sin ålder och Jag bara hoppas att det inte kommer följa med honom hela livet även om jag tror att det inte är lika farligt för en kille

• monkees
    Anonym (Stora jag) skrev 2017-02-03 12:28:20 följande:
    Jag är 172 cm och väger 65 kilo. Så avgör själv.
    Anonym (jo tjena...) skrev 2017-02-03 03:16:18 följande:

Helt omöjligt när inte ens en måttanpassad ring passar. Fattar du hur fet man är då?

Den enda gången jag har stött på måttanpassade ringar är förlovningsringar.
    Jag kan inte fatta varför du har så stora händer och tjocka handleder! Låter ju jättekonstigt...........! Är det ngt udda släktdrag? När det gäller ringar så är de väl ALLTID måttanpassade? Brukar anges på en liten lapp.
  • klyban
    norter skrev 2017-02-03 15:08:55 följande:
    Kraftig benstome är en ursäkt från tjockisar som inte orkar ut och springa därför skyller dom ifrån sig

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18684083

Jo, det är vanligt att det är så.
    Själv tillhör jag en med kraftig benstomme, det är först nu jag kanske kan skylla på den för min övervikt Flört
    Men förr var man smal, och man fick ofta höra när man vägde sig att det var mer än vad dom trodde.

• Anonym (normal ändå)
    monkees skrev 2017-02-04 04:37:39 följande:
    Jag kan inte fatta varför du har så stora händer och tjocka handleder! Låter ju jättekonstigt...........! Är det ngt udda släktdrag? När det gäller ringar så är de väl ALLTID måttanpassade? Brukar anges på en liten lapp.

Var det verkligen nödvändigt att spä på TS känsla av att hon är stor och klumpig? Att inte passa in i standardstorlekar är snarare regel än undantag. Somliga är stora, andra är små och många av oss är både och, fast på olika kroppsdelar.
  • Anonym (Liten med)

Jag har motsatt problem. Har försökt gå upp i vikt i hela mitt liv utan framgång, och har utvecklat en tvångsmässig relation där jag proppar mig full och blir illamående av rädsla för att gå ner i vikt. Ibland är de minsta storlekarna för stora/sitter inte bra, har strl 32 och det hittar man sällan. De få butiker som har det blir kritiserade för att normalisera ohälsosam vikt. Det finns inte kavajer eller skjortor som sitter bra, alls. Kan inte ha stövlar för de är enorma runt vaderna, armband hänger och jag tycker att jag ser klen och skelett-aktig ut. Är lång och mager och försöker dölja det med mycket kläder. Svettas alltid på somrarna för att jag inte gillar att visa hud.

Det värsta är att folk tar sig friheter att kommentera min vikt och utseende hela tiden. Folk tror att detta är något jag är stolt över och formulerar sina "komplimanger" som "usch vad du är smal". Sedan får man höra att det är såå mycket finare med kurvor och det är så "riktiga kvinnor" ser ut. För att höja kvinnor med dålig självkänsla och då trycker man ner såna som jag istället. Känner mig som vackrast som gravid för då finns det någon form på kroppen i alla fall, och då är jag bekväm i vanliga kläder.

Inte för att det hjälper dig, men det finns alltid något att klaga på. Jag har valt att inte bry mig. Mitt utseende är inte min personlighet och jag försöker vara lycklig. Det gör jag bäst genom att undvika speglar så gott det går och skifta fokus från utseende till annat som känns viktigare.

• monkees
    Anonym (normal ändå) skrev 2017-02-05 12:18:15 följande:

Var det verkligen nödvändigt att spä på TS känsla av att hon är stor och klumpig? Att inte passa in i standardstorlekar är snarare regel än undantag. Somliga är stora, andra är små och många av oss är både och, fast på olika kroppsdelar.
    TS skriver att hon är 172 cm och väger 65 kilo! Alltså inte en gigantisk fetblobb utan en normalviktig tjej. DÅ är det väl riktigt märkligt att hon har så tjocka handleder och fingrar så hon inte kan hitta en ring eller ett armband som passar? Man undrar ju då om det är ngt udda släktdrag eller vad det kan bero på! Kanske har TS ödem? det borde jag väl tänkt på först. Då ska jäntan till doktorn snarast för det är en signal om att ngt är riktigt fel.
  • sextiotalist
    monkees skrev 2017-02-06 05:04:30 följande:

TS skriver att hon är 172 cm och väger 65 kilo! Alltså inte en gigantisk fetblobb utan en normalviktig tjej. DÅ är det väl riktigt märkligt att hon har så tjocka handleder och fingrar så hon inte kan hitta en ring eller ett armband som passar? Man undrar ju då om det är ngt udda släktdrag eller vad det kan bero på! Kanske har TS ödem? det borde jag väl tänkt på först. Då ska jäntan till doktorn snarast för det är en signal om att ngt är riktigt fel.

Inte alls konstigt. Min mamma har kraftig benstomme, ett släktdrag som man hittar hos flera av mina kusiner (min morfars släktdrag).

Ödem är inte detsamma som kraftig benstomme.
  • monkees
    sextiotalist skrev 2017-02-06 06:14:25 följande:
    Inte alls konstigt. Min mamma har kraftig benstomme, ett släktdrag som man hittar hos flera av mina kusiner (min morfars släktdrag).

Ödem är inte detsamma som kraftig benstomme.
    Jo kraftig benstomme är inget ovanligt men i TS fall så innebär det också ohemult stora händer! Så stora att det inte finns ringar som passar på hennes fingrar och då blir man ju fundersam.
  • sextiotalist
    monkees skrev 2017-02-06 06:23:09 följande:
    Jo kraftig benstomme är inget ovanligt men i TS fall så innebär det också ohemult stora händer! Så stora att det inte finns ringar som passar på hennes fingrar och då blir man ju fundersam.
    Men eftersom nu ts har denna kraftiga benstomme så får vi acceptera att hon är utanför normen.
  • monkees
    sextiotalist skrev 2017-02-06 07:37:10 följande:
    Men eftersom nu ts har denna kraftiga benstomme så får vi acceptera att hon är utanför normen.
    Ja vi får väl det och då kan ju tråden sluta här! Finns ju ingen anledning att älta det vidare. Shit happens liksom.
  • wamoli

Jag hoppas att du inte på allvar tror att någon kan ha ett grövre skelett än andra människor! ???????? dock var det väl något personer sa förr. Testa nån diet några månader så ska du se att armarna blir smalare....

• sextiotalist
    wamoli skrev 2017-02-06 07:52:27 följande:

Jag hoppas att du inte på allvar tror att någon kan ha ett grövre skelett än andra människor! ???????? dock var det väl något personer sa förr. Testa nån diet några månader så ska du se att armarna blir smalare....

Men visst kan de ha detta. Du kan börja jämföra handleder med dina vänner och kollegor, så kommer du snabbt märka att de skiljer sig åt. Det är t.ex där man ser skillnaden.

• Anonym (Errr?)
    wamoli skrev 2017-02-06 07:52:27 följande:

Alltså, för det förstå så kan man absolut ha grövre skelett, alla är olika, så det här är inte alls något konstigt. Men framför allt så är det ju längden på olika skelettdelar som spelar roll. Precis som vissa personer är långa, andra korta, så kan man också ha olika avstånd mellan sina höftkulor och ledkulorna i axlarna. Det här är liksom så självklart att jag är väldigt förvånad att jag ens behöver förklara det...
Svar på tråden Så jäkla trött på att ha kraftig benstomme