• Ensammamma2016

    Pappan kan inte hantera vår sons gråt

    Känner att jag måste få prata av mig och höra andras åsikter. Jag och min sambo blev föräldrar för ett år sedan till en underbar son. Han är en riktigt glad kille men sover lite dåligt på nätterna ibland (vilket i min värld inte är konstigt för en ettåring). Men till problemet. De gånger han blir ledsen, vilket oftast är på kvällen/ natten så är det fortfarande bara jag som kan trösta. Det hade varit ok om det var vår son som valde det så men problemet ligger i att min sambo inte kan hantera hans gråt. Han blir helt avskärmad och stirrar bara på vår son istället för att ta upp och ge närhet. Vi har haft diskussioner huruvida man kan ge närhet på andra sätt än att lyfta upp och trösta, t.ex. genom att lägga in en hand i sängen. Det fungerar säkert om man pratar lugnande och kärleksfullt men av att bara stirra blir det ju bara värre. Vid två tillfällen har det gått längre än så, en gång så skrek min sambo åt vår son att vara tyst när han var ledsen och igår så hörde jag att han härmade hans gråt istället för att trösta honom (jag borstade tänderna precis när han blev ledsen så kunde inte komma direkt). Jag vet inte vad jag ska göra, vi har så olika syn på närhet och anknytning. Jag vågar inte lämna vår son med pappan om det är så här han hanterar honom. Eller är det jag som överreagerar?

  • Svar på tråden Pappan kan inte hantera vår sons gråt
  • Ramborg

    Det låter som ett jättekonstigt sätt att hantera barngråt. Vad tror han ska hända? Vad är syftet med att stirra? Med att härma?

    Klart man måste trösta när pojken är ledsen. Jag hade inte heller velat lämna dem. Det låter nästan som nån slags empatistörning.


    42.
  • Hedgehog

    Jag tycker att det låter mycket märkligt att han härmar. Att inte veta vad man ska gör är ju en sak, men att härma när någon är ledsen är sånt som små barn gör för att retas (syskon ecempelvis), inte en trygghet såsom föräldern ska vara i detta fallet.

  • Ensammamma2016

    Jag vet inte vad han tror ska hända, han säger bara att han inte kan hantera det. Jag tror också det har något med brist av empati att göra... Kanske han inte knutit an tillräckligt och därför inte får samma instinkt att trösta.

    Att tillägga är att jag pratat med min sambos föräldrar om det här och dom verkar inte tycka att det är särskilt konstigt så jag vågar gissa att dom har hanterat det på liknande sätt under hans uppväxt.

  • Ensammamma2016

    Jag tycker också att det är mycket konstigt att härma! Därför jag kände att det gått för långt. Jag är rädd att det stör vår sons självkänsla men min sambo säger bara att han är så liten så han ändå inte förstår/ kommer att komma ihåg...

  • Pentagram

    Ger din man barnet närhet när det INTE gråter? Alltså, kramar, pussar, bär runt det, lyfter, dansar, leker o s v.

    Anyway så är det ju inte som att pappan inte kan LÄRA sig ett korrekt beteende. Gråter barnet? Lyft upp det, nynna lugnande (exempelvis). Fake it 'til you make it.

  • äldreochklokare

    Ta kontakt med BVC. De har föräldrakurser och det låter som om din sambo behöver lära sig ett och annat. 
    Det är väl en sak om han gjorde som han gjorde men sen insåg det konstiga i det och förstår att man måste göra annorlunda. Om han inte förstår det, måste någon lära honom och då är nog BVC bäst, som en neutral part. Han kan förstås säkert gå i nån slags terapi för egen del men det kanske inte behövs. 

  • Litet My

    Otäckt, känner dock igen det. Mina föräldrar "låtsasgrät" och härmades alltid när man grät eller så "men kom igen då, ta i"... sånt sätter sina spår.

  • Ramborg

    Jag skulle föreslå att han beter sig som en vuxen kring det här.

    Han säger själv att han inte kan hantera det. Fine. Då är det så.

    Du kan hantera det.

    Alltså får han göra som du gör. Han behöver inte förstå varför, han behöver inte känna instinkter, han behöver bara göra. Han ska imitera exakt vad du gör när du tröstar. Tala med mjuk röst, hålla om, vyssja, vad du nu gör.

    Säg åt honom att han får låtsas att det är ett bakrecept, eller en användarmanual. Skit i varför, bara gör det, för det funkar.


    42.
Svar på tråden Pappan kan inte hantera vår sons gråt