• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-10-21 19:37:05 följande:
    Du kan tolka citatet från mig som att det finns gränser som när de passeras övergår från skatt till nåt som liknar stöld. Det heter ju "skatt efter bärkraft", inte besattad till hjälplöst bidragsberoende.

Jag pekar på det faktum att när matmomsen sänktes så grät vänstern stora krokidiltårar över att höginkomttagarna som köper den dyraste maten också tjänade mest på den sänkta matmomsen. Kommer du ihåg det? Om nu momsen ändras tillbaka borde ju denna orättvisa vara uträtad, eller? Nu menar jag inte att du höll med dessa vänsterpapegojor som ylade om detta när det begav sig.

Klart jag vet att pensionärerna inte får så mycket jobbskatteavdrag. Det tycker jag är fel. Pension är uppskjuten lön. Iallafall för de som jobbat.

Du ska tolka mig som att jag bryr mig måttligt om matmomsen. Det är inte där problemet sitter med våra skyhöga matpriser. Och ja, jag är kritisk mot att pensionärer som jobbat inte får jobbskatteavdrag.

Du menar att skatt är stöld ibland?  Då var jag alltså inte helt fel ute..

Det är klassisk vänsterpolitik att sänka matmomsen. Vänsterpartiet drev exempelvis linjen att matmomsen skulle slopas helt under många år.  Kan du ge exempel på någon inom vänstern som grät krokodiltårar när matmomsen sänktes eller hittar du bara på detta?

Det låter på dig som att pensionärer ett mindre jobbskatteavdrag men sanningen är att pensionärer inte får göra några som helst jobbskatteavdrag på sina pensioner. Med Moderaternas politik så kommer landets pensionärer på det sämre relativt svenska löntagare. 

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-10-21 20:00:11 följande:
    Ett tanke-experiment

Kalle har 60% i marginalskatt och hans arbetsgivare betalar 32% i arb.avgift. Kalle tjänar 200 kr i timmen.

Hobbe vill ha 500 kr netto för att städa Kalles lägenhet. Hobbe har också 60& i marginalskatt.

Hur mycket måste kalles arbetsgivare betala för att Kalle ska  kunna betala Hobbe?

Svar del 1: Kalle måste betala 2062 Kr till Hobbe för att denne ska kunna betala ut 500 kr till sig själv. Resten får Hobbe betala i skatt.

Svar del 2: Kalles arbetsgivare behöver betala 6806 kr i lön och arbetsgivaravgift för att Kalle ska få in de 2062 kr som krävs för att Hobbe ska dra in 500 kr rent.

Svar 3: Den totala skatten sedd över dessa 2 led blir: c:a 93%.

Hur har du har kommit fram till att Kalle, som tjänar 200 kr i timmen, betalar har 60 % i marginalskatt? Tjänar du bara 200 kronor per timme så är din månadslön under 35 000 kronor per månad och då betalar du bara kommunal skatt (en skatt kring 30 %).

Gränsen för att komma upp i maximal marginalskatt (ca 60 %) går vid inkomster över 55 000 per månad. Städaren Hobbe måste vara en exceptionellt välbetald städare som tjänar mer än 55 000 kr per månad före skatt

Tror du inte att det är vanligare att det är den välbetalde som köper tjänster av den som har lägre inkomst? Det tror jag. 

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-10-21 20:00:11 följande:
    Ett tanke-experiment

Kalle har 60% i marginalskatt och hans arbetsgivare betalar 32% i arb.avgift. Kalle tjänar 200 kr i timmen.

Hobbe vill ha 500 kr netto för att städa Kalles lägenhet. Hobbe har också 60& i marginalskatt.

Hur mycket måste kalles arbetsgivare betala för att Kalle ska  kunna betala Hobbe?

Svar del 1: Kalle måste betala 2062 Kr till Hobbe för att denne ska kunna betala ut 500 kr till sig själv. Resten får Hobbe betala i skatt.

Svar del 2: Kalles arbetsgivare behöver betala 6806 kr i lön och arbetsgivaravgift för att Kalle ska få in de 2062 kr som krävs för att Hobbe ska dra in 500 kr rent.

Svar 3: Den totala skatten sedd över dessa 2 led blir: c:a 93%.

Nja, förutom att det är fel skattesatser så får jag inte ihop dina siffror. Men det grövsta felet är att du räknar vidare från person till person när du får ihop 93%

När vi ändå håller på så kan vi ju räkna på slanten som Hobbe betalar till tiggaren ICA-Ulf så kan vi räkna ut hur långt Hobbes 500-hundring räcker efter moms på iCA-Ulfs tjänst, löneskatt och arbetsgivaravgift.

Självklart handlar ICA-Ulf för sina surf 'ihoparbetade' pengar hos ICA-Stig ... som i sin tur..osv..

Snart finns inte en promille kvar av de ursprungliga pengarna och det visar på hur fel och missvisande det är att räkna på ditt sätt.  208 spänn av 15360, det är 1,3% ...

PP timmar inkomst löneskatt a.g.avgift kvar efter skatt ag kost moms pris/kostnad Kalle 40 8000 4800 2560 3200 15360       Hobbe   1250 750 400 500 2400 600 3000   ICA-ulf   208 124,8 66,56 83,2 399,36 99,84 499,2                           inkomster 9250  (Hobbes gåva till Uffe inte inräknad)           skatt 9110                 nettoink 3700                                
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-10-21 20:36:41 följande:

Hur har du har kommit fram till att Kalle, som tjänar 200 kr i timmen, betalar har 60 % i marginalskatt? Tjänar du bara 200 kronor per timme så är din månadslön under 35 000 kronor per månad och då betalar du bara kommunal skatt (en skatt kring 30 %).

Gränsen för att komma upp i maximal marginalskatt (ca 60 %) går vid inkomster över 55 000 per månad. Städaren Hobbe måste vara en exceptionellt välbetald städare som tjänar mer än 55 000 kr per månad före skatt

Tror du inte att det är vanligare att det är den välbetalde som köper tjänster av den som har lägre inkomst? Det tror jag. 

Kalle tjänar 49000 kr/månad och har tjänstebil (6000kr/månad). Men hans övertidsersättning är bara 200 kr/timme.

Hobbe utför inte bara städjobb. Han är elekriker också.

Nej, jag tror det är rätt vanligt att t.ex målaren tjänar mer än radhusägaren.
  • Padirac
    Får se om tabellerna funkar efter att jag postat

timmar inkomst löneskatt a.g.avgift kvar efter skatt ag kost moms pris/kostnad
    Kalle 26 5200 3120 1664 2080 6864
    Hobbe 1250 750 400 500 1650 412,5 2062,5
    ICA-ulf 208 124,8 66,56 83,2 399,36 99,84 499,2

inkomster 6450 (Hobbes gåva till Uffe inte inräknad)
    skatt 6346,5
  • Padirac
    PP timmar inkomst löneskatt a.g.avgift kvar efter skatt ag kost moms pris/kostnad
    Kalle 26 5200 3120 1664 2080 6864
    Hobbe 1250 750 400 500 1650 412,5 2062,5
    ICA-ulf 208 124,8 66,56 83,2 399,36 99,84 499,2

inkomster 6450 (Hobbes gåva inte inräknad)
    skatt 6346,5
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-10-21 21:16:59 följande:
    Nja, förutom att det är fel skattesatser så får jag inte ihop dina siffror. Men det grövsta felet är att du räknar vidare från person till person när du får ihop 93%

När vi ändå håller på så kan vi ju räkna på slanten som Hobbe betalar till tiggaren ICA-Ulf så kan vi räkna ut hur långt Hobbes 500-hundring räcker efter moms på iCA-Ulfs tjänst, löneskatt och arbetsgivaravgift.

Självklart handlar ICA-Ulf för sina surf 'ihoparbetade' pengar hos ICA-Stig ... som i sin tur..osv..

Snart finns inte en promille kvar av de ursprungliga pengarna och det visar på hur fel och missvisande det är att räkna på ditt sätt.  208 spänn av 15360, det är 1,3% ...

PP timmar inkomst löneskatt a.g.avgift kvar efter skatt ag kost moms pris/kostnad Kalle 40 8000 4800 2560 3200 15360       Hobbe   1250 750 400 500 2400 600 3000   ICA-ulf   208 124,8 66,56 83,2 399,36 99,84 499,2                           inkomster 9250  (Hobbes gåva till Uffe inte inräknad)           skatt 9110                 nettoink 3700                                
    Tack, du börjar fatta hur höga skatterna blir när privatpersoner ska köpa arbetstjänster av företag.

Det är ju dessa proppmätta skatter som är ROTen till det onda. Man tvingas hitta på regler för att gå runt de orimliga reglerna.

Till sist, jag kan säkert ha missat nån skatt men i grunder är mina siffror korrekta. Att följa pengarna från källan till den slutliga konsumenten är abolut inget fel.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-10-21 20:12:22 följande:

I stället för att fokusera på teknikaliteter kan man utgå från på vad staten vill uppnå med aktiviteterna nämligen att göra det billigare för mindre bemedlade att bo drägligt eller göra det billigare för de bemedlade att köpa städhjälp..

Vid en omfördelning via ett bidragssystem kommer samhällskollektivet att förlora och det handlar inte om en teknikalitet utan om en realitet. Det kanske är lite svårt för vissa att acceptera men ibland finns det mer än en väg till frälsningen och en en skattereduktion i ena änden som leder till en minskad belastning på bidragssystemen i den andra änden kan mycket väl vara en sådan väg.

Notera att det i grunden inte gäller städhjälp utan om att skapa låglönejobb för att minska belastningen på bidragssystemen. Vilket ger mer pengar över till bostadsstöd åt de mindre bemedlade. Sedan kan man ha vilka åsikter man vill om låglönejobb och vad som lett till behovet av dessa låglönejobb.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-10-21 21:49:57 följande:
    Tack, du börjar fatta hur höga skatterna blir när privatpersoner ska köpa arbetstjänster av företag.

Det är ju dessa proppmätta skatter som är ROTen till det onda. Man tvingas hitta på regler för att gå runt de orimliga reglerna.

Till sist, jag kan säkert ha missat nån skatt men i grunder är mina siffror korrekta. Att följa pengarna från källan till den slutliga konsumenten är abolut inget fel.
    Det som blir fel är att räkna vidare som att den ursprungliga pengen går från person till person, - det är ett tankefel som får oss att tro saker som inte är sanna.

Det är ett fel som liknar sv.wikipedia.org/wiki/Zenons_paradoxer och i synnerhet haren och sködpaddan
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten