• Anonym (JagKanSjälv)

Duktiga tjockisar?

Varför tror alltid alla tjocka personer att de är så jävla duktiga som går ner i vikt? Har de inte själva ätit sig feta?

Jag bajsar ibland på toaletten och brukar då torka mig själv. Är jag duktig då?

• Svar på tråden Duktiga tjockisar?
  • Anonym (JagKanSjälv)
    Anonym (väx upp) skrev 2017-02-03 21:39:24 följande:

Fast nu var det ju inte det jag frågade eller hur.

I din ts stör du dig på att överviktiga som får beröm att gå ned i vikt och nu skriver du om bypass som inte alla överviktiga får. Tror du behöver kolla över dina resonemang lite.

Din fråga gällde om normalviktiga ska få hjälp. Och det är ett ja eftersom mitt svar ifrågasatte om överviktiga som vägrar banta ska få hjälp. Så jo, jag svarade visst.

Ja för du nämnde samhällsresurser. Som också var ett tillägg till innan fråga om hur skattebetalare tar notan.

Har du lässvårigheter eller dyslexi?
  • Anonym (Ja)

Eftersom tjocka människor ofta får höra att dom är tjocka eller att dom har gått upp i vikt så kan dom väl även få höra att dom varit duktiga att gå ner? Eller människor ska bara höra det som är negativt. Jag blev lite nyfiken. Var det längesedan du förlorade armarna eftersom du behöver beröm att du kan torka dig själv?

• Anonym (JagKanSjälv)
    Akua skrev 2017-02-03 21:41:21 följande:

Alltså...alla som är överviktiga och går ner i vikt är väl "duktiga" för att de uppenbarligen börjat träna och/eller lagt om kosten. Förstår du inte att sånt är svårt?

Sen kan de också ha haft ätstörningar vilket ytterligare har försvårat det hela. Förstör du inte det heller?

Sen kan det vara psykiska problem som ligger bakom övervikt? Är det också något som du inte förstår?

Ja alla har något de ska bearbeta. Psykisk ohälsa är det mest tabubelagda eftersom vi hellre spammar fb med viktminskning, dieter och ursäkter för ett osunt beteende.

Övervikt är inte en sjukdom utan ett självförvållat tillstånd oftast. Det är naturligtvis synd om de som ofrivilligt skadat sig eller blivit överviktiga pga en olycka. Men jag känner ingen sån. Gör ni?
  • Anonym (LOL)

TS:

Anna är tjock.

Kalle är dum i huvudet.

Anna kan banta.

• Anonym (JagKanSjälv)
    Anonym (Ja) skrev 2017-02-03 21:51:44 följande:

Eftersom tjocka människor ofta får höra att dom är tjocka eller att dom har gått upp i vikt så kan dom väl även få höra att dom varit duktiga att gå ner? Eller människor ska bara höra det som är negativt. Jag blev lite nyfiken. Var det längesedan du förlorade armarna eftersom du behöver beröm att du kan torka dig själv?

Du känner alltså tjocka människor som tvångsmatats till övervikt? Finns det nån stödklubb som vi kan skicka alla till om det inte är deras eget fel. Kanske har någon låst in dem i en källare och feedat dem dagligen med 3kg pommes och bea.

Hade jag tappat armarna hade det ju varit imponerande verkligen. Ja jag tycker att det är lika ansträngade att torka mig själv som att inte överäta mig till en ohälsosam och skadlig övervikt.
  • Anonym (JagKanSjälv)
    Anonym (LOL) skrev 2017-02-03 21:54:15 följande:

TS:

Anna är tjock.

Kalle är dum i huvudet.

Anna kan banta.

Ja precis min poäng. Det är inte synd om Anna för hon har själv ätit sig tjock och Kalle är född med en hjärnskada. Min medalj går till Kalle. Och helst mina skattepengar med.
  • Akua
    Anonym (JagKanSjälv) skrev 2017-02-03 21:53:26 följande:
    Ja alla har något de ska bearbeta. Psykisk ohälsa är det mest tabubelagda eftersom vi hellre spammar fb med viktminskning, dieter och ursäkter för ett osunt beteende.

Övervikt är inte en sjukdom utan ett självförvållat tillstånd oftast. Det är naturligtvis synd om de som ofrivilligt skadat sig eller blivit överviktiga pga en olycka. Men jag känner ingen sån. Gör ni?
    Du kan se det som ett självskadebeteende. De se skär sig, dricker för mycket, struntar i att äta bra mat, anorexi,bullemi. Övervikt kan vara på precis samma sätt.
    Eller säg såhär: du tröstäter (det har de flesta gjort någon gång). För vissa blir det mer än andra (och fortfarande inget konstigt med det!!!). Och vissa går lättare upp i vikt, du känner säkert någon eller många som kan äta chip och skitmat och ändå vara smal.
    Om du tröstäter, lätt går upp i vikt, blir deprimerad och sen är sämre mat och ingen motion en vana.
    Jag tycker det är ganska lätt att förstår att folk kan bli överviktiga.

Sen, oavsett om du är överviktig eller inte, och du lägger om hela din kost och börjar träna så tycker jag det är rätt bra gjort! Eller hur?!
  • Anonym (väx upp)
    Anonym (JagKanSjälv) skrev 2017-02-03 21:48:18 följande:

Din fråga gällde om normalviktiga ska få hjälp. Och det är ett ja eftersom mitt svar ifrågasatte om överviktiga som vägrar banta ska få hjälp. Så jo, jag svarade visst.

Ja för du nämnde samhällsresurser. Som också var ett tillägg till innan fråga om hur skattebetalare tar notan.

Har du lässvårigheter eller dyslexi?

Tack för frågan, jag har faktiskt dyslexi :)

Fast varför ska normalviktiga få hjälp när det kostar skattebetalarna pengar? För exempelvis mannen sperma som simmar långsamt så hjälper ju knappast viktnedgång.

Allt detta kan du läsa på om, tror det skulle kunna hjälpa dig.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (JagKanSjälv) skrev 2017-02-03 22:00:51 följande:
    Ja precis min poäng. Det är inte synd om Anna för hon har själv ätit sig tjock och Kalle är född med en hjärnskada. Min medalj går till Kalle. Och helst mina skattepengar med.
    Driver du med mig, eller förstår du verkligen inte?
  • Anonym (JagKanSjälv)
    Anonym (LOL) skrev 2017-02-03 22:03:53 följande:

Driver du med mig, eller förstår du verkligen inte?

Detsamma!
Svar på tråden Duktiga tjockisar?