• emmadessie

    Behöver hjälp med mattetal (primtal, sammansatt tal)

    Hej! Går igenom matte 1b och 2b böckerna igen för att jag i gymnasiet var urdålig i matte och gjorde inget, och känner väl att jag borde ta tag i det:)

    Håller just nu på med Primtal, sammansatta tal osv, fastnat på några uppgifter som jag skulle behöva hjälp med, vill inte titta facit för att få svaret kommer inte hjälpa mig att faktiskt lära och FÖRSTÅ hur man räknar ut det och varför. Skulle vara jätte snällt om ni kunde hjälpa mig med dessa, som sagt vill INTE ha svaret utan bara hjälpa mig att förstå hur jag ska gå till väga.

    Vad är positiva tal? Är det alla tal? 

    1141. a) vilken siffersumma har talet 231?
    b) Är 231 delbart med 3?

    Har förstått att siffersumman då är 2+3+1=6. Men delar man sen 6 med 3 eller 231 med 3? 

    1142. Är talet primtal eller ett sammansatt tal?
    a) 63 b) 19 c) 592 d) 327 
    Förklara hur du tänker. 

    Förstår inte riktigt detta alls. Finns det ett sätt att räkna ut det på eller flera olika sätt? Och vilka sätt?

    1147. Summan av tre på varandra följande heltal är alltid delbar med 3.
    a) visa med eget exempel om detta är sant.
    b) Förklara varför detta är sant,
    Här förstår jag inte frågan alls. 

    1148. Inför en temadag på en skola ska eleverna delas upp i grupper, Om eleverna delas upp i par, så blir det en elev över. Likadant blir det om antalet elever i grupperna är 3,5 eller 7. Antalet elever är mindre än 500. Vilket är antalet?

    Som sagt. Vill INTE ha svar på vad svaren blir. Utan hjälp med hur man ska räkna ut. :) 

  • Svar på tråden Behöver hjälp med mattetal (primtal, sammansatt tal)
  • Anonym (x)

    1141 a)
    Siffersumma har jag för mig är det tal du får om du plussar ihop alla siffrorna i det talet. Tex talet 23 har siffersumman 5.  Så som du skriver tar man 2+3+1 och får 6, tror det räcker så för att få fram siffersumman. 

    1141 b) 231 om det är delbart med 3, är det inte bara att ta 231 och dela det med 3?

    1142)


  • mammave

    Om siffersumman i ett tal är delbart med 3 är även det stora talet delbart med 3

  • mammave

    Tex 63 är ett sammasatt tal pga att det är delbart. Primtal är endast delbara med sig själva och 1.

    Testa delbarhetsreglerna på varje tal för att se om de är delbara (med fler tal än sig själva och 1), dvs sammansatta

  • mammave

    Summan på varandra följande tal. Du ska addera tre tal som står i ordning, tex 5+6+7 el 12+13+14.... el mer generellt n + (n+1) + (n+2). Dessa kmr alltid vara delbara med tre eftersom deras siffersumma är det

  • Aikido
    emmadessie skrev 2017-02-05 22:31:00 följande:
    Vad är positiva tal? Är det alla tal? 
    Alla tal större än 0.
    emmadessie skrev 2017-02-05 22:31:00 följande:
    1141. a) vilken siffersumma har talet 231?
    b) Är 231 delbart med 3?

    Har förstått att siffersumman då är 2+3+1=6. Men delar man sen 6 med 3 eller 231 med 3? 

     
    Frågan avser bara om 231 är delbart med 3.


    1142. Är talet primtal eller ett sammansatt tal?
    a) 63 b) 19 c) 592 d) 327 
    Förklara hur du tänker. 

    Förstår inte riktigt detta alls. Finns det ett sätt att räkna ut det på eller flera olika sätt? Och vilka sätt?
    Hur lyder definitionerna av primtal resp. sammansatt tal? Förstår du dem?
    a) kolla 7:an eller 9:ans multiplikationstabell
    b) de första primtalen är ganska lätta att kontrollera
    c) vilka jämna primtal finns det?
    d) testa att dela det med tal efter tal och se om det går jämnt upp


    1147. Summan av tre på varandra följande heltal är alltid delbar med 3.
    a) visa med eget exempel om detta är sant.
    b) Förklara varför detta är sant,
    Här förstår jag inte frågan alls. 
    a) t.ex. 1+2+3 eller 7+8+9 eller 10345+10346+10347
    b) tänk n + (n+1) + (n+2)


    1148. Inför en temadag på en skola ska eleverna delas upp i grupper, Om eleverna delas upp i par, så blir det en elev över. Likadant blir det om antalet elever i grupperna är 3,5 eller 7. Antalet elever är mindre än 500. Vilket är antalet?
     
    Vilket tal + 1 är jämnt delbart med 2, 3, 5 och 7?

  • emmadessie

    Okej. Men om vi säger att jag ska kunna ta reda på om t.ex talet 3472 är primtal eller sammansatt tal hur gör jag det på lättaste sättet? Ska man då förenkla talet till siffersumma först och se om man kan dela den på något sätt? Eller ska jag använda mig av faktorträdet?

    För jag tänker såhär med talet 63. 6+3=9 och 9 kan man dela med 3. Så det är ett sammansatt tal.

    Men sen har vi 19. 1+9=10 den kan man ju dela med t.ex 5 eller 2. Men den är ändå ett primtal. Jag förstår inte riktigt hur DET funkar. :)

  • Aikido
    emmadessie skrev 2017-02-06 00:28:22 följande:
    Okej. Men om vi säger att jag ska kunna ta reda på om t.ex talet 3472 är primtal eller sammansatt tal hur gör jag det på lättaste sättet? Ska man då förenkla talet till siffersumma först och se om man kan dela den på något sätt? Eller ska jag använda mig av faktorträdet?

    För jag tänker såhär med talet 63. 6+3=9 och 9 kan man dela med 3. Så det är ett sammansatt tal.

    Men sen har vi 19. 1+9=10 den kan man ju dela med t.ex 5 eller 2. Men den är ändå ett primtal. Jag förstår inte riktigt hur DET funkar. :)
    Känner att jag inte har kläm på vad som ingick i gymnasiematten. Det mammave skriver i inlägg 3 låter bra tycker jag. Faktorträd vet jag inte vad det är. Det där med siffersumma kan du tillämpa för att testa delbarhet med 3. Har du koll på vilka regler som gäller för delbarhet med andra tal?
  • Anonym (M)

    När det gäller att ta reda på om talet är ett primtal eller ett sammansatt tal tror jag det är så enkelt som att visa att du kan faktorisera det eller inte, jag tror inte du får ett högt tal (>1000) som är ett primtal och ska bevisa det, i dina exempel är de höga talen inte primtal och ganska lätt att ta reda på.. som i exemplet 3472 du gav innan så slutar talet med 2 vilket innebär att det är delbart med två - inte svårare än så.

    Och ett större tal som i uppgiften där du har 327 som exempel så kan du testa att faktorisera med de lägsta första primtalen, tex 2, 3, 5, 7.. testa först med 2, sen 3 osv. jag tror nämligen inte ni får svårare tal än så.. jag kan ha fel men jag tror det är så du ska tänka :)

    Som ex talet 19, det kan du inte faktorisera (är ej delbart med) med de lägre primtalen 2, 3, 5, 7, 11, 13 eller 17- alltså måste 19 också vara ett primtal.

    Anledningen till att du bara behöver visa att det ej är delbart med primtal är för att om talet är delbart med tex 4 så måste det också vara delbart med 2 och är talet delbart med 6 måste det också vara delbart med 3 osv..

    Ett tal som inte är ett primtal går att faktorisera med hjälp av enbart primtal.

  • Anonym (M)

    "Ett sammansatt tal är inom matematiken ett heltal större än ett som har minst tre delare"

    Alltså delare förutom sig självt och 1,

    Så bevisar du att talet har fler delare än 2 (inte är ett primtal) så har du bevisat att det är ett sammansatt tal.

  • nattuw
    emmadessie skrev 2017-02-06 00:28:22 följande:

    Okej. Men om vi säger att jag ska kunna ta reda på om t.ex talet 3472 är primtal eller sammansatt tal hur gör jag det på lättaste sättet? Ska man då förenkla talet till siffersumma först och se om man kan dela den på något sätt? Eller ska jag använda mig av faktorträdet?

    För jag tänker såhär med talet 63. 6+3=9 och 9 kan man dela med 3. Så det är ett sammansatt tal.

    Men sen har vi 19. 1+9=10 den kan man ju dela med t.ex 5 eller 2. Men den är ändå ett primtal. Jag förstår inte riktigt hur DET funkar. :)


    Primtal (först ett mycket förenklat försök till förklaring för de som inte hört talas om primtal)

    När man håller på med primtal och sammansatta tal använder man bara heltal. Om man får ett decimaltal (som t.ex. 8,5) så håller man inte på med primtal. Om man har ett minustecken i talet tar man bort det innan man kontrollerar om det är ett primtal. Men om man skall räkna vidare får man inte glömma bort att stoppa tillbaka minustecknet igen.

    Noter att alla heltal går dela med sig själv och ett (1). Vilket är anledningen till att man brukar säga att ett primtal bara kan delas med sig själv och ett. Det som är intressant är om det finns något annat heltal som man kan dela talet med för att få ett svar utan decimaler.

    Om vi tar siffran 3 så går den dela med 3 (3/3=1) och ett (3/1=3) men inte med 2 (3/2=1,5 decimaltal vilket vi inte ville ha). Vi vet då att 3 är ett primtal. Vi gör samma sak med siffran 4. (4/1=4) (4/2=2 här får vi ett heltal som resultat och vi vet då att 4 inte är ett primtal).

    Mycket förenklat så kan man säga att när man har provat dela ett tal med alla heltal som är lägre och misslyckats med att få ett heltal som svar så har man hittat ett primtal.

    Nu förstår de flest att man kan ju inte sitta och prova sig fram genom att dela alla tal med alla andra. Vi måst hitta ett annat sätt att göra det på. Vi använder oss av de regler som generationer av matematiker har använt åratal åt att skapa (och testa att de stämmer) för att vi skall få det lättare.

    Reglerna fungerar bara om de används som det är tänkt. Det vill säga siffersumman används bara för att se om ett tal är delbart med tre. Får man ett annat resultat får man prova en annan regel. Eller om man inte hittar någon regel göra det på det besvärliga sättet, räkna.

    Så tillbaka till dina frågor.

    Siffersumman har redan gåtts igenom så vi tittar på en annan regel.

    Alla tal som slutar med ett jämnt tal (0,2,4,6,8) går dela med två och är alltså sammansatta tal. MEN om du har en ensam 2:a så är det ett primtal eftersom det bara går dela med sig själv och ett. En ensam 2:a är det enda jämna primtal som finns.

    Om vi tar talet 3472 så ser vi att det är ett jämnt tal. Vi vet då att det är ett sammansatt tal. Vi provar dela det med två bara för att förvissa oss om att det är sant. (3472/2=1736*2) så vi har allt så ett sammansatt tal.

    Steg två är att fortsätta dela det med två till det inte längre går. (1736/2=868); (868/2=434); (434/2=217). Det senaste talet går inte dela med två då det inte är ett jämnt tal och vi får 108,5 som svar om vi försöker. Vilket inte är ett heltal och alltså inte har något med primtal att göra. Om vi struntar i det sista delningsförsöket som inte gav ett heltal och räknar ihop vad vi hittills gjort så får vi (2*2*2*2*217=3472).

    Steg tre nu börjar det bli lite besvärligare. Vi har alltså talet 217 som inte går dela med två. Då får vi prova dela det med nästa primtal som är 3. Vi använder siffersumman för att kontrollera om vi kan dela det med 3 (2+1+7=10) vilket inte är delbart med tre. För säkerhetsskull så provar vi ändå (217/3=72,33 vi får ett decimaltal vilket vi inte vill ha)

    Vi får då gå vidare till nästa primtal som är fem. Men för att ett tal skall var delbart med 5 måste det sluta på 5 eller 0. Vårt tal slutar på 7 och vi kan alltså hoppa över 5 och istället prova nästa primtal som är 7. (217/7=31). Det gick alldeles utmärkt. Nu har vi ett så litet tal att vi kan gå igenom samtliga gångertabeller och eftersom vi inte hittar 31 som svar i någon av gångertabellerna så har vi ett primtal. vi kan nu sammanfatta det hela. Vi får (2*2*2*2*7*31=3472). Varje sammansatt tal har en unik kombination av primtal. För 3472 är den kombinationen 2^4*7*31.

    Jaha vad har vi nu för nytta av detta? För tillfället ingen nytt alls men i matematiken är det så att vissa saker måste man nöta in utan att det direkt framgår varför man gör det. Så kommer plötsligt en dag då man stöter på ett problem där det man nött in kommer till användning och man inser att det mesta inom matematiken, hur onödigt det än känns för tillfället, finns där av en orsak. Ofta är orsaken att det i slutänden innebär mindre jobb för matematikern eftersom vad du nött in är genvägar som är bra att ha när du räknar mer komplicerade tal.

    Som hemläxa lämnar jag "Eratosthenes såll". Sålla ut alla primtal från 1 till 100. Jag tror det ger en mer handfast förståelse av primtal om man själv får plocka fram de lägre talen.
Svar på tråden Behöver hjälp med mattetal (primtal, sammansatt tal)