• JillyJ

    Hjälp med butiksnamn, plus-size!

    Hej!

    Ska öppna en multibrand-klädbutik med tjejkläder i endast plus-size storlekar. Blandat sortiment/varumärken med allt en kvinna behöver.

    Men vad ska jag heta? Vore otroligt tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hjälp med butiksnamn, plus-size!
  • Domesticgoddess

    Jag har dålig fantasi så har inget bra tips. Däremot hade jag i dina skor undvikit ett namn som innehåller + eller liknande och istället lagt fokus på att det är en butik för modemedvetna kvinnor. Tänker att målgruppen hittar dig ändå genom bra reklam, att det vore trevligt för de som drar lite större storlekar att shoppa i en butik där fokus är just snygga kläder i rätt storlek utan att man känner att det är en specialbutik för kraftiga. En normalisering av att långt ifrån alla har storlek 38 liksom ; hos dig definieras kunden utifrån att hon vill ha bra service och fina kläder snarare än utifrån det faktum att hon är överviktig.

    Inte så väl förklarat men hoppas du förstår lite hur jag tänker?

  • JillyJ
    Domesticgoddess skrev 2017-02-06 12:21:33 följande:

    Jag har dålig fantasi så har inget bra tips. Däremot hade jag i dina skor undvikit ett namn som innehåller + eller liknande och istället lagt fokus på att det är en butik för modemedvetna kvinnor. Tänker att målgruppen hittar dig ändå genom bra reklam, att det vore trevligt för de som drar lite större storlekar att shoppa i en butik där fokus är just snygga kläder i rätt storlek utan att man känner att det är en specialbutik för kraftiga. En normalisering av att långt ifrån alla har storlek 38 liksom ; hos dig definieras kunden utifrån att hon vill ha bra service och fina kläder snarare än utifrån det faktum att hon är överviktig.

    Inte så väl förklarat men hoppas du förstår lite hur jag tänker?


    Jag håller helt med, fokuset ska inte vara att det är en "avvikande" butik eller att vi är plus size. Funderar på rätt och slätt;

    multi brand

    Svart fyrkantig logga med vit text i små bokstäver i nederkant, kanske att vardagsnamnet/det vi svarar i telefon blir multi. Känns det billigt?


  • Domesticgoddess

    Jag tycker inte att det känns billigt men inte helt optimalt heller. Av någon anledning får jag lite vibbar av matvaruhus. Kommer du att ha märken från alla möjliga länder? Annars man kanske kunde vinkla det lite mot det, typ Mit varehus om du kommer att ha mycket danskt osv....?

    Supersvårt, man vill ju att det ska vara klatschigt och lätt att komma ihåg utan att för den skull vara för klämkäckt;/ Hur tänker du dig åldern på din genomsnittliga kund? Och ungefär vilken prisklass?

  • Elderberry

    Jag är ju sinnessjukt dålig på det här, men jag tänkte försöka ändå, kanske det ger någon annan inspiration till ett bättre namn?

    Diverse fashion
    (Ditt för- eller efternamn)s kläder/clothes/mode/fashion

    Eller man kanske ska blanda in ord som world (of fashion? of clothes? )-

    Ska det vara på svenska eller engelska?

  • MiniQ

    "Full Fashion". så anspelar man lite lätt på att det är mode för större storlekar men håller ändå fokus på att det är just mode som är huvudpoängen.

  • Nyfikna72

    Namnet måste inte anspela på nånting. Vad man säljer framgår nog ändå. I sundsvall finns en butik för plussize som heter zizzis tror jag. Och det är möjligen bara namnet på den som startade det?

  • ALFAEntrepenör
    Hej,

    Ser att det finns mycket intressant information om utvecklings kostnader samt många här som är erfarna av olika utvecklings bolag! 

    Skulle nån kunna rekommendera några bra app utvecklar företag eller personer som kan hjälpa mig med utveckligen av våran app?
    De faktorer som vi vill ha är:

    * facebook integration
    * hämta information ur ett databas register
    * Google-Maps feed back

    Tips/ rekommendationer?
  • Klickerträna

    Jag tycker personligen multibrand/multi låter billigt och lite "white trash" (i brist på bättre ord). Det är inte så 2017. Inte så catchy.

    Mina förslag:
    - Moderiktigt / Fashionable
    - Fashionworld / Modevärlden
    - World of clothing / Klädvärlden el Värld av kläder

Svar på tråden Hjälp med butiksnamn, plus-size!