• Höstaster

Från vilken vecka ringer man förlossningen om det är något?

Jag är i vecka 24 (23+1) och har det senaste dygnet känt mycket mindre fosterrörelser än vanligt. Ringde min mvc då jag tänkte att de kanske kunde lyssna på hjärtat. Men då fick jag svar att jag blir uppringd runt lunch - imorgon!

Förlossningen ligger 7 mil bort på annat sjukhus så det är inte bara att svänga förbi liksom, men kan jag ringa dem och kolla om de kan ordna en snabb tid hos mvc (som ligger 2 km från mig)? Eller tycker de bara jag är fånig om jag ringer så här tidigt i graviditeten?

• Svar på tråden Från vilken vecka ringer man förlossningen om det är något?
  • Nyfikna72

Ingenting är nog fånigt men du får ju troligen en tid snart. Anser du att det är fara för barnets liv så är det ju akuten isåfall.

• Anonym föräldraledig

Kommer inte ihåg från vilken vecka man ringer till förlossningen, men någonstans där du är. Men har du minskade försterrörelser kommer de troligen vilja ta en ctg kurva under en längre tid. Att lyssna på hjärtljuden behöver inte säga så mycket alla gånger. Osäker på om mvc gör sådant. Men ring förlossningen om du är orolig och rådgör med dem.

• MiniQ

Det är nog olika beroende på var man bor i landet men vid 25+0 är vanligast att gränsen går för att man ska tillhöra förlossningen. Innan dess brukar det vara kk-akuten för akuta ärenden. Finns det en sådan på sjukhuset så ring dit.

• happylife

22+0 tillhör man fl i Sthlm.

Men minskade fosterrörelser i vecka 23+1 är enl min barnmorska "ingen fara". Innan 25+0 är det normalt med dagar utan att man känner rörelser, för barnet är fortfarande litet. Jag hade fyra dagar utan rörelser i samma v men avvaktade och sen rörde de sig igen. Nu är jag i v 25+1 och "ska" känna varje dag vilket jag gjort några dagar. Så nu ska jag känna bebis varje dag..lite nervöst!

• Gullufjump

Efter v 21 ringer man förlossningen där jag bor. Har du inte fått papper från mvc om det? Dåligt av dom.

• happylife
    Gullufjump skrev 2017-02-07 10:05:10 följande:

Efter v 21 ringer man förlossningen där jag bor. Har du inte fått papper från mvc om det? Dåligt av dom.

Jag har inte heller fått papper. Frågade min bm förra veckan, tycker dom borde ha som rutin att informera om det!
  • Höstaster
    Nyfikna72 skrev 2017-02-07 08:26:44 följande:

Ingenting är nog fånigt men du får ju troligen en tid snart. Anser du att det är fara för barnets liv så är det ju akuten isåfall.

Fast akuten kan ju absolut inte göra något om det skulle vara något med ett så litet barn i magen.
  • Höstaster
    happylife skrev 2017-02-07 10:02:38 följande:

22+0 tillhör man fl i Sthlm.

Men minskade fosterrörelser i vecka 23+1 är enl min barnmorska "ingen fara". Innan 25+0 är det normalt med dagar utan att man känner rörelser, för barnet är fortfarande litet. Jag hade fyra dagar utan rörelser i samma v men avvaktade och sen rörde de sig igen. Nu är jag i v 25+1 och "ska" känna varje dag vilket jag gjort några dagar. Så nu ska jag känna bebis varje dag..lite nervöst!

Tack, det var ett lugnande svar! Då avvaktar jag lite.
  • Gullufjump
    happylife skrev 2017-02-07 11:00:32 följande:

Jag har inte heller fått papper. Frågade min bm förra veckan, tycker dom borde ha som rutin att informera om det!

Verkligen. Vi fick lappar med alla telefonnummer och vem man kunde ringa om vad och när vid inskrivningen på mvc. Jättebra.
  • happylife
    Höstaster skrev 2017-02-07 11:03:22 följande:

Tack, det var ett lugnande svar! Då avvaktar jag lite.

Ja gör det.

Och min bm sa att förlossningen är motsvarigheten till gynakuten när man gått över v 22. Är de något efter v 22, typ blödning, misstänkt vattenavgång eller så så är det FL man ringer.

Man ska enl min bm inte dra sig allt för mycket för att ringa dit, det är därför,dom finns. Men självklart får man ha lite is i magen också
Svar på tråden Från vilken vecka ringer man förlossningen om det är något?