• Anonym (Trkv)

Vad händer om fadern man uppger är avliden?

Vad händer om man uppger att fadern till ett ofött barn är en person som nu är avliden? Hur kan myndigheterna veta att man talar sanning då?

• Svar på tråden Vad händer om fadern man uppger är avliden?
  • Anonym (hoppas)

Tja, släkten till mannen vill nog ta prover. Menar då ex. farmor o farfar.

• Anonym (Trkv)
    Anonym (hoppas) skrev 2017-02-07 11:09:16 följande:

Tja, släkten till mannen vill nog ta prover. Menar då ex. farmor o farfar.

Och vilken rätt har dem till det?
  • Kjell2
    Anonym (Trkv) skrev 2017-02-07 11:40:21 följande:
    Om familjerätten och i slutändan domstol misstror mammans förklaring kan det bli tal om olika prover för att fastställa fadersskapet.

• Anonym (hoppas)
    Anonym (Trkv) skrev 2017-02-07 11:40:21 följande:
    Vet inte, men jag hoppas på stor rätt så barnet får tillgång till sin släkt.
  • Anonym (Trkv)
    Kjell2 skrev 2017-02-07 11:43:58 följande:

Om familjerätten och i slutändan domstol misstror mammans förklaring kan det bli tal om olika prover för att fastställa fadersskapet.

Varför skulle de misstro?
  • Kjell2
    Anonym (Trkv) skrev 2017-02-07 11:50:17 följande:
    Varför skulle de misstro?
    Om t ex den utpekade pappans släktingar säger att det abolut inte kan vara han.
    Om t ex mamman inte kan påvisa någon som helst form av kontakt eller samröre med pappan
    Om t ex barnet har en helt avvikande hudfärg
    Om t ex pappan varit död i ett år
    Om t ex mamman är gift sedan länge med någon annan
  • Anonym (Trkv)

Hur ska dom veta det?

Om hon säger att det var ett ons?

Om barnet har samma hudfärg, hårfärg och ögonfärg som mannen?

Om han avlidit efter att hon blev gravid?

Om både han och kvinnan var/är singlar?

• Kjell2
    Anonym (Trkv) skrev 2017-02-07 12:04:35 följande:

Hur ska dom veta det?

Om hon säger att det var ett ons?

Om barnet har samma hudfärg, hårfärg och ögonfärg som mannen?

Om han avlidit efter att hon blev gravid?

Om både han och kvinnan var/är singlar?

Det räclker med att skapa en osäkherhet hos domstolen så kan domstolen ställa krav på test innan fastställande av faderskapet.
  • Anonym (Trkv)
    Kjell2 skrev 2017-02-07 12:08:18 följande:

Det räclker med att skapa en osäkherhet hos domstolen så kan domstolen ställa krav på test innan fastställande av faderskapet.

Och varför skulle dom göra det när mannen ändå är avliden? Låt säga att han knte har något att ärva. Hur får ens hans släktingar reda på barnet då?
  • Anonym (Person)

Om han är avliden,kan man skriva nån annans man namn där då?

• Regndamen

Tja, om mannen har varit död i flera år innan barnet ens blev til kanske det känns lite omöjligt.

Har du tänkt uppge en död man som pappa?

• Kjell2
    Anonym (Trkv) skrev 2017-02-07 12:10:49 följande:
    Och varför skulle dom göra det när mannen ändå är avliden? Låt säga att han knte har något att ärva. Hur får ens hans släktingar reda på barnet då?
    Exakt hur släktningarna får reda på det vet jag inte, domstolen kanske kontaktar. Speceillt om mamman bara hävdar en tillfällig kontakt. Ofta går domstolarna rätt långt för att det inte ska bli fel.

Men kolla med familjerätten. De har kolla på processen.
  • Anonym (fridolf)

Om man antar att den avlidne skulle ärva om han levt blir ju hans barn arvtagare i hans ställe. Om jag vore släkting till den döde (Säg hans syskon till exempel) skulle jag vid minsta tvivel göra vad jag kunde för att få faderskapet fastställt. Jag riskerar ju annars mista en del av mitt rättmätiga arv till förmån för ett barn som inte är berättigad arvtagare.

• Kjell2

Det kan vara så, men jag är inte säker, att domstolen utser en person att företräda den döda och bevaka hans intressen. Vid faderskapsmål där den eventuella pappan inte går att tfå tag i blir det ofta så.

• Anonym (GG)

Vänd på frågan, finns det någon anledning till att du inte skulle bli trodd?

Om en nyligen avliden person uppges som fader så kommer den upplysningen givetvis per automatik att nå dödsboet och det kommer finnas arvingar/släktingar som kan ifrågasätta det. Då kan det bli en fråga om dna-test.

Barnet har dessutom rättigheter till den avlidne i form av arv och dessutom barnpension (om sånt fortfarande finns, dvs barnet får som minderårig pengar för att en förälder är avliden)

Självklart är det en fråga som i allra högsta grad angår den avlidnes släkt och familj.

• Kerubmamman

Ja, soc ser till att faderskapet fastställs eftersom barnet har rätt till sin släkt. Det hamnar i tingsrätten eftersom han inte kan skriva under pappren själv. Om det behövs görs DNA-prover. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nnnnnnnn

Om det verkligen är en avliden som är pappa till ditt barn, så är det självklart att du ska uppge hans namn ändå. Barnet har ju rätt till ev. arv och även att tex farmor, farfar, faster, farbror m.fl. vet om barnet och kan hålla kontakt om de så önskar.

Om du tänker uppge en död mans namn på födelseattesten för att slippa uppge den riktiga pappan eller för att slippa skriva "fader okänd" så bör du tänka om. Det är faktiskt bedrägeri att skriva hans namn om du är säker på att han inte är pappan.

Är du osäker på om det är den döde som är pappa, så bör du väl få detta utrett? Tex genom DNA-test eller liknande. Du bör väl då uppge att du är osäker, men att det kan vara denna mannen som är pappa till barnet.

• Anonym (-)

Min kille, barnets pappa dog innan våran son föddes. Vi hade inte fixat med att skriva på att han var fadern osv, vi tänkte att vi hade ju tid att göra det men ah.. Han obducerades och då sparas blod. Det blodet användes till faderskapstest. Det var en jävla process som tog många månader, då tingsrätten är tvungen att bevilja rätt till blodet. Sedan måste man sitta på ett förhör på tingsrätten där dom frågar relationen till killen, om man legat men någon annan, finns det någon chans till någon annan pappa, när träffades vi, hade vi sex den tiden jag blev gravid. Helt sjuka frågor faktiskt då ingen annan ens tog faderskap eller ens behövdes då jag bara legat med pappan!

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2017-02-19 23:46:07 följande:

Min kille, barnets pappa dog innan våran son föddes. Vi hade inte fixat med att skriva på att han var fadern osv, vi tänkte att vi hade ju tid att göra det men ah.. Han obducerades och då sparas blod. Det blodet användes till faderskapstest. Det var en jävla process som tog många månader, då tingsrätten är tvungen att bevilja rätt till blodet. Sedan måste man sitta på ett förhör på tingsrätten där dom frågar relationen till killen, om man legat men någon annan, finns det någon chans till någon annan pappa, när träffades vi, hade vi sex den tiden jag blev gravid. Helt sjuka frågor faktiskt då ingen annan ens tog faderskap eller ens behövdes då jag bara legat med pappan!

Ska tillägga att det var INTE någon som misstrodde att han var pappan. Utan detta måste göras eftersom han inte kunde skriva på papprerna uppenbarligen och ingen annan kan göra det åt pappan, då är dna den enda vägen.
Svar på tråden Vad händer om fadern man uppger är avliden?