• Bergis

Var samhället bättre förr?

Anonym (Tider förändras) skrev 2017-02-08 03:13:24 följande:

Ni som anser att samhället på vissa sätt var bättre förr, hur menar ni när ni tänker så?

Beror väl vad som menas med förr. I samtal med äldre så kommer alltid åren efter kriget fram som bra tider utöver det vanliga. I dynnerhet 60-talet.

Då var Sverige ett jämlikt land. Folk mådde bra och det var obefintlig arbetslöshet. Kriminaliteten var låg och att alla hade en chans att skapa ett bra liv. Folk hade solidaritet med varandra och resoekterade lagar och regler.

Så ja, Sverige var bättre på 60-talet än det är udag.
  • Bergis
    sextiotalist skrev 2017-02-08 09:39:58 följande:

Du måste levt i en bubbla. Jag är född i början av 60-talet.

Detta med internet kan jag hålla med dig om, det är en helt annan blottning av folk.

Grundskolan, varken min syster eller bror har kontakt med sin gamla grundskoleklass, däremot har jag det (men däremot inte med min gamla gymnasieklass), detta tack vare internet. Hade inte internet/facebook funnits, så hade jag troligen inte haft det.

Under min grundskoletid så var det två gånger vi fick gå från skolan för att det var bombhot.

Utpressa restauranter, det fanns, jag lovar. Har en väninna som arbetade inom restaurantbraschen under 80-talet, det var utpressningar, en restaurant sprängdes i luften 1982.

Soc, där har det nog stramats upp, men jag vet att det inte var lätt, speciellt om man var student. Då var det nej direkt. Min väninna som var ensamstående mamma, behövde hjälp i samband med separationen och fick nej. (80-talet).

Jobb fanns periodvis, men i början av 90-talet var det en lågkonjuktur och då var det inte lätt att få arbete.

De där enkla introduktionsarbetena har ju försvunnit, även lagstiftningen är hårdare. Numera måste man vara 18 om man ska sitta i kassa, så var det inte då.

Min en väninna blev utsatt av sexuella övergrepp av en bekant till familjen, våldtäkter fanns. Men det skrevs inte om det på samma sätt.

Att man kunde ha hus på en lön berodde på att standarden var lägre då. Man hade en bil, cyklarna köptes begagnade, man åt enklare. Dessutom så var det en massa ränteavdrag och olika bidrag och subventioner som man kunde ta del av.

Sverige började gå utför i och med 68-vänstern. Unga naiva människor som saknade livserfarenhet, respekt för de äldre och var fulla av hybris. De flesta problem i dagens samhälle kan kopplas till den.
  • Bergis
    sextiotalist skrev 2017-02-08 23:36:30 följande:

Ok. Inte för att jag håller med dig. De personer jag känner som tillhörde den gruppen blev sedermera seriöst yrkesarbetande vuxna som mer än.väl bidragit till vår välfärd.

Nja, många av dem har betalat bra med skatt genom åren men de har också bidragit till en samhällsutveckling som ätit upp de skattekronor de betalat och dessutom skapat stora sociala ptoblem. Dessa tidigare hetska unga tog sig fram till maktpositioner och lät sina tankar genomsyra samhällsutvecklingen. Sverige styrs idag av folk ur 68-vänstetn och deras kronprinsar. Palme var väl egentligen den första av sorten på riktigt framträdande position som långsamt började förstöra Sverige.

För du en känslostyrd politik utan pragmatiskt tänk så syns det inte tydligt över några år. Fast på 30-40 år uppstår gigantiska problem. Det är det vi ser nu.

Jag känner många oerhört framstående människor ur just 68-vänstern och de börjar på ålderns höst förstå vad de ställt till med. Det går dock inte att dra klockan tillbaka. Det Sverige som fanns är borta. Nu gäller det att få ordning på skutan igen och lära oss av de misstag som begåtts.
  • Bergis
    Anonym (Tider förändras) skrev 2017-02-11 19:26:32 följande:

Politikernas fel? Då är det ju något helt annat än invandringens fel... Om du inte menar invandrare som blivit politiker? Du får ju bestämma dig, är invandrarna skyldiga eller ej.

Att invandrare påverkat Sverige negativt beror på politikerna.
  • Bergis
    athanatos skrev 2017-02-11 19:34:30 följande:

Minns också från min barndom att det var helt okej för äldre män att gå fram till ungdomar som betedde sig illa och skälla ut dom. även lite fysiskt. Nu tänker säkert dom flesta att detta låter jättebra. Men detta var inte som ni tror att det skedde vid mobbning och liknande (tvärtom det var faktiskt rätt acceperat) utan mer om en ungdom inte följde normerna. Har själv sett hur en äldre herre tar tag i och skäller ut en ung kille för att han hade tuppkam.

Att det största problemet på den tiden var att äldre lärde yngre att veta hut är väl ett kvitto om något på att det var bättre förr.

Tillsägelsen var förövrigt befogad. Ynglingen borde lyssnat, kammat sig och skaffat sig ett jobb.
  • Bergis
    athanatos skrev 2017-02-11 20:07:58 följande:

Dom som var mest utårriktade i sin trångsynthet var inga mönstermedborgare precis. Snarare ofta lite försupna sjukpensionärer som ville hävda sig lite mot någon som stod lägre i hackordningen.

Fast att du ens drar upp sådana här bagateller visar hur bekymmersfritt samhället hade det på den tiden.
  • Bergis
    Anonym (me) skrev 2017-02-18 04:29:16 följande:

Det mesta har väl hänt i alla tider.  Men nu finns det väl en hel del belägg/statistik som tyder på att gruppvåldtäkterna ökat, så varför låtsas något annat?

Alla former av sexualbrott har ökat kraftigt.
Svar på tråden Var samhället bättre förr?