sextiotalist skrev 2017-02-08 09:39:58 följande:
Du måste levt i en bubbla. Jag är född i början av 60-talet.
Detta med internet kan jag hålla med dig om, det är en helt annan blottning av folk.
Grundskolan, varken min syster eller bror har kontakt med sin gamla grundskoleklass, däremot har jag det (men däremot inte med min gamla gymnasieklass), detta tack vare internet. Hade inte internet/facebook funnits, så hade jag troligen inte haft det.
Under min grundskoletid så var det två gånger vi fick gå från skolan för att det var bombhot.
Utpressa restauranter, det fanns, jag lovar. Har en väninna som arbetade inom restaurantbraschen under 80-talet, det var utpressningar, en restaurant sprängdes i luften 1982.
Soc, där har det nog stramats upp, men jag vet att det inte var lätt, speciellt om man var student. Då var det nej direkt. Min väninna som var ensamstående mamma, behövde hjälp i samband med separationen och fick nej. (80-talet).
Jobb fanns periodvis, men i början av 90-talet var det en lågkonjuktur och då var det inte lätt att få arbete.
De där enkla introduktionsarbetena har ju försvunnit, även lagstiftningen är hårdare. Numera måste man vara 18 om man ska sitta i kassa, så var det inte då.
Min en väninna blev utsatt av sexuella övergrepp av en bekant till familjen, våldtäkter fanns. Men det skrevs inte om det på samma sätt.
Att man kunde ha hus på en lön berodde på att standarden var lägre då. Man hade en bil, cyklarna köptes begagnade, man åt enklare. Dessutom så var det en massa ränteavdrag och olika bidrag och subventioner som man kunde ta del av.
Sverige började gå utför i och med 68-vänstern. Unga naiva människor som saknade livserfarenhet, respekt för de äldre och var fulla av hybris. De flesta problem i dagens samhälle kan kopplas till den.