Soc sekr för barn svarar på frågor
Hej! Bra initiativ att starta tråden tycker jag.
Är nyfiken på din syn på min situation,
När jag först fick min son ville hans far inte ha med honom att göra, när vi skulle skriva in vem som är fader så dök han inte upp och när soc ville ringa upp honom och be honom komma in blev han vansinnig och skrek på damen att det är jag som saboterat och hotade med att ta detta till rättegång(?).
Det hela blev väldigt dramatiskt med tanke på att hon endast förklarade situationen och dessutom förklarade att han kunde komma in vid ett annat tillfälle för att skriva under som fader till barnet.
Istället åkte han till kommunhuset där han ställde till en scen och nekade att barnet var hans.
Han krävde ett DNA test.
I och med allt detta sa damen från soc att hon tyckte det var bäst att jag inte har delad vårdnad med en sån instabil person, och jag tackar henne varje dag för att hon sa det. Så jag har ensam vårdnad om min son.
Efter denna händelsen hotade han både mig och min närmaste familj, detta polisanmäldes samtidigt som han polisanmäldes för grov kvinnofridskränkning men det hände inget mer efter det.
Han försvann därefter tills min son fyllde sina 3 år, då han skrev ett långt mail där han hävdar att han skrivit många gånger utan att jag svarat, vilket inte har hänt, och frågade dessutom om han kan få träffa sin son.
Det tog tid för mig, att smälta detta, det erkänner jag MEN, jag förstår samtidigt att detta inte handlar om mig, så jag struntade i alla tjafs kunde ha startat och fokuserade på att berätta om min son och hur han mår samt om det gick för dom att träffas en dag.
Jag ville att vi skulle börja detta på rätt fot, och ville respekteras som förälder av honom så då pratade jag med honom med respekt utan att bråka eller dylikt.
Mitt i allt detta jobbar jag heltid och är ensamstående, det har varit tufft att få det att fungera men nu när det äntligen gör det så känner jag att det var svårt att få ihop tid för o träffas med honom, men det fick va så. Jag är medveten om min skyldighet som ensamvårdnadshavare.
Första bestämda umgänget skulle vara en helg, ca 1 timme lång.
Jag förklarade för fader att min son inte vet att han ska ska träffa sin pappa eftersom att jag anser att det är viktigare för dem två att ha en god relation, samt att vi med säkerhet vet att han dyker upp under sina umgängestider och inte bara vill ha ett umgänge sedan försvinna när det inte är kul längre, som han gjort med sina andra barn.
Han Dyker upp 1 gång utav 3 bestämda umgängen. De två som uteblev har jag och min son stått ute och väntat på honom eftersom att han aldrig skrivit att han inte kommer, vilket är trist.
Nu har jag fått höra att han har ett till barn, och jag undrar, hur ser ni på ett fall som mitt? För jag kan inte pussla ihop det.
Hur blir umgänget med med 3 barn plus ett spädbarn?
Alla barnen bor dessutom i olika städer?
Hur får man välja vilket barn man vill träffa och vilket man avstår ifrån?
Vad kan jag göra för att min son ska må så bra som möjligt?
Har du tips eller rekomendation till vad jag bör tänka på som vårdnadshavare?
(Bakgrundsfakta: Han har ett barn sedan tidigare samt ett till barn efter min son. Det första barnets bestämda umgänge med honom ej uppfyllts från hans sida, där barnet endast mått dåligt för att han inte dyker upp när de har bestämd umgänge.
Det andra barnet vill han ej träffa, eftersom att han anser att mamman är "dum i huvudet" . Som han hävdat att vi alla är dessutom.
Sedan fick han ett till barn nu förra månaden.
Han har ingen fastanställning eftersom att han ej kan behålla jobben, men har en längdenhet som betalas delvis med hjälp av soc, delvis av hans föräldrar
Tacksam för svar!