• loyout

någon som jobbar som key account manager?

Hej!

Skall eventuellt utbilda mig till key account manager. Men innan jag gör det hade det varit roligt att veta hur en vanlig dag ser ut för er som arbetar med detta.
    Samt vad ni har för lön.

• Svar på tråden någon som jobbar som key account manager?
  • Dixie

Det är ju nog stor skillnad på vad en kam gör beroende på vilken arbetsplats man är på - men egentligen är det väl bara ett finare ord för säljansvarig!

• Femhenist

Många som har den titeln har inte det som uppgift, utan är bara vanliga "säljare".

...och sedan är det så att även om det finns en KAM-utbildning så innebär det inte att du blir en bra sådan. Det handlar betydligt mycket mer om engagemang och omdöme än om ett avgångsbetyg. Man lär sig många bra saker på den utbildningen, men att lära sig bli en bra KAM går inte - det föds man till.

• Carambolan

Rätta mig om jag har fel, men mitt intryck (från det enda stora internationella bolag jag jobbar på) är att KAM inte är ett ingångsjobb oavsett utbildning, utan det måste man jobba sig upp till inom firman. Så man kan lika gärna välja en bredare utbildning och sedan jobba sig upp till att bli KAM. Men vi har väldigt stora konton, det är kanske annorlunda på småföretag.

• Femhenist
    Carambolan skrev 2017-02-08 09:08:46 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men mitt intryck (från det enda stora internationella bolag jag jobbar på) är att KAM inte är ett ingångsjobb oavsett utbildning, utan det måste man jobba sig upp till inom firman. Så man kan lika gärna välja en bredare utbildning och sedan jobba sig upp till att bli KAM. Men vi har väldigt stora konton, det är kanske annorlunda på småföretag.
    Oavsett bolagets storlek så kan väl bolaget ha extra viktiga kunder där täta kontakter och stora pengar är avgörande för att ha en dedikerad KAM eller? En kompis jobbar nästan heltid med ett konto som omsätter 50 miljoner, vilket motsvarar en tredjedel av deras totala omsättning.  
  • Carambolan
    Femhenist skrev 2017-02-08 09:18:18 följande:

Oavsett bolagets storlek så kan väl bolaget ha extra viktiga kunder där täta kontakter och stora pengar är avgörande för att ha en dedikerad KAM eller? En kompis jobbar nästan heltid med ett konto som omsätter 50 miljoner, vilket motsvarar en tredjedel av deras totala omsättning.  

Ja absolut! Jag menade mer att det kanske är vanligare att mindre bolag rekryterar en utbildad KAM "utifrån" istället för att skola upp folk som gör intern karriär. Men det är ren spekulation från min sida :)
  • Kjell2
    loyout skrev 2017-02-08 08:35:19 följande:

Hej!

Skall eventuellt utbilda mig till key account manager. Men innan jag gör det hade det varit roligt att veta hur en vanlig dag ser ut för er som arbetar med detta.
    Samt vad ni har för lön.

Har några kollegor som jobbar som KAM. Här krävs det lång erfarenhet, främst inom sälj och marknad, innan jobbet bli aktuellt.

Mycket resor, mycket mötet, mycket krishantering. Periodvis en hel del budget och prognosjobb.

Delvis rörlig lön men det blir oftast en del pengar.

• Femhenist
    Carambolan skrev 2017-02-08 09:32:18 följande:
    Ja absolut! Jag menade mer att det kanske är vanligare att mindre bolag rekryterar en utbildad KAM "utifrån" istället för att skola upp folk som gör intern karriär. Men det är ren spekulation från min sida :)
    Ha ha ha! Jag fattar nu att jag läste som den fulle slåss
Svar på tråden någon som jobbar som key account manager?