• francaise

jag och mina barn mår dåligt

Hej!
    Jag behöver råd... Jag och min man har varit tillsammans i 7 år, vi har två barn, 5-2 år, min man är spelmissbrukare, han har spelat bort massa pengar cirka 700 000kr. Jag förlåter gång på gång...  jag mår jätte dåligt, mina barn också, alltid bråk och tjafs, jag ORKAR inte leva såhä, jag vill bara ta mina barn och gå därifrån men jag har  ingenstans att ta vägen.
    Jag behöver råd, hur ska jag skaffa en lägenhet, har vi (jag och mina barn) rätt att bo kvar där? han vill att jag lämnar lägenheten för den står på hans namn.
    Jag kommer från Frankrike, jag har inga släktingar i Sverige, ingen!!
    Vad ska jag göra

• Svar på tråden jag och mina barn mår dåligt
  • Lena

Gör slut. Han vill hellre spela än ha ett förhållande med dig!

• Studentpappa
    francaise skrev 2017-02-10 22:32:08 följande:

Han vill INTE, vi har pratat om bankdosan och mobilt bankid flera gånger

Han vill inte söka hjälp.

Vi bråkade nyss om 5000kr, jag sa det mycket pengar och jag blev chockad av svaret: "du ska inte få 5000 kr (fritids) de är mina pengar". Totalt 10000kr / månad .

Jag tycker synd om mina barn

Då skulle jag lämna, det är inte så illa att han lyckats skuldsätta dig också genom att belåna boende eller dylikt?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Amanda84

Har du en inkomst? Om ni är separerade så kan du få bostadsbidrag ifall din inkomst är låg. Jag tycker att du ska ställa dig i bostadskö för att få lägenhet om du inte har råd att köpa en bostadsrätt. I bostadskö kan man ofta stå i många år, men i många kommuner så finns privata hyresvärdar som inte har någon kö eller kö med kort väntetid. Nu vet jag ju inte vart du bor, men är det möjligt för dig att hitta en lägenhet i en kommun i närheten och sedan pendla till jobbet? I många småkommuner är det lättare att hitta hyreslägenhet. Kanske kan det vara ett alternativ att få tag i en lägenhet i ett "sämre" område och flytta så fort som möjligt för att bara komma bort ett tag? Så får ni ta det praktiska sedan...

• francaise
    Amanda84 skrev 2017-02-10 23:14:32 följande:

Har du en inkomst? Om ni är separerade så kan du få bostadsbidrag ifall din inkomst är låg. Jag tycker att du ska ställa dig i bostadskö för att få lägenhet om du inte har råd att köpa en bostadsrätt. I bostadskö kan man ofta stå i många år, men i många kommuner så finns privata hyresvärdar som inte har någon kö eller kö med kort väntetid. Nu vet jag ju inte vart du bor, men är det möjligt för dig att hitta en lägenhet i en kommun i närheten och sedan pendla till jobbet? I många småkommuner är det lättare att hitta hyreslägenhet. Kanske kan det vara ett alternativ att få tag i en lägenhet i ett "sämre" område och flytta så fort som möjligt för att bara komma bort ett tag? Så får ni ta det praktiska sedan...

Han vill inte separera, han hotar döda mig, mina barn och sen sig själv om jag skickar papperna, jag är RÄDD.

Jag jobbar (språklärare) men jag har inget fast jobb eftersom jag är inte behörig.

jag bor i en stor kommun, det svårt och hitta en lägenheter.

Jag vet inte vad ska jag göra, jag är rädd.
  • Anonym (Mi)
    francaise skrev 2017-02-11 08:20:06 följande:

Han vill inte separera, han hotar döda mig, mina barn och sen sig själv om jag skickar papperna, jag är RÄDD.

Jag jobbar (språklärare) men jag har inget fast jobb eftersom jag är inte behörig.

jag bor i en stor kommun, det svårt och hitta en lägenheter.

Jag vet inte vad ska jag göra, jag är rädd.

Ok. Han hotat dig så är det en helt annan fråga. Du ska ringa kvinnojouren där du bor. De kommer guida dig i hur du ska göra. Du har rätt till er lägenhet pga att du har set största behovet av den- men i hotsituationer är det inte det bästa. Ring kvinnojouren direkt!
  • francaise

Han är hemma, jag kan inte ringa idag.

Jag vill bo kvar med mina barn i lägenheten pga förskolan och mitt jobb, men jag kan inte skicka papperna för att jag är rädd, jag vill skiljas utan konflikter men det verkar omöjligt.

Jag har ingen tillgång till bilen längre, för den står på han namn och det är som köpte den med mina egna pengar.

• Anonym (Mi)

Ring direkt du är ensam hemma. Du kan inte utsätta dig och dina barn för fara. Du avgör själv om du vill bo kvar i lägenheten, du har rätt till den. Hoten han har givit dig är straffbara. Om du anmäler kommer det bli lättare att få honom att flytta.

Men: kvinnojouren hjälper dig och berättar exakt vilka olika steg du ska ta. Försök vara lugn över helgen tills du kan ringa dem på måndag.

• Lena

Han hotar dig så han kommer inte släppa dig frivilligt! Kontakta kvinnorjouren och polisanmäl honom!

• francaise
    Anonym (Mi) skrev 2017-02-11 10:42:32 följande:

Ring direkt du är ensam hemma. Du kan inte utsätta dig och dina barn för fara. Du avgör själv om du vill bo kvar i lägenheten, du har rätt till den. Hoten han har givit dig är straffbara. Om du anmäler kommer det bli lättare att få honom att flytta.

Men: kvinnojouren hjälper dig och berättar exakt vilka olika steg du ska ta. Försök vara lugn över helgen tills du kan ringa dem på måndag.

Jag ringer på måndag.

Ifall jag flyttar till en lägenhet förlorar jag rätten att bo i vår lägenhet efter skilsmässan?
  • Anonym (Mi)
    francaise skrev 2017-02-11 11:05:51 följande:

Jag ringer på måndag.

Ifall jag flyttar till en lägenhet förlorar jag rätten att bo i vår lägenhet efter skilsmässan?

Det vet jag inte, det borde de veta på när du ringer. Annars: ring en jurist. Eftersom du flyttar ut delvis pga hot borde du få flytta tillbaka till lägenheten efter att han har flyttat. Men det är bara en gissning.
Svar på tråden jag och mina barn mår dåligt