• francaise

jag och mina barn mår dåligt

Hej!
    Jag behöver råd... Jag och min man har varit tillsammans i 7 år, vi har två barn, 5-2 år, min man är spelmissbrukare, han har spelat bort massa pengar cirka 700 000kr. Jag förlåter gång på gång...  jag mår jätte dåligt, mina barn också, alltid bråk och tjafs, jag ORKAR inte leva såhä, jag vill bara ta mina barn och gå därifrån men jag har  ingenstans att ta vägen.
    Jag behöver råd, hur ska jag skaffa en lägenhet, har vi (jag och mina barn) rätt att bo kvar där? han vill att jag lämnar lägenheten för den står på hans namn.
    Jag kommer från Frankrike, jag har inga släktingar i Sverige, ingen!!
    Vad ska jag göra

• Svar på tråden jag och mina barn mår dåligt
  • Anonym (O)
    francaise skrev 2017-02-08 09:44:57 följande:

Hej!
    Jag behöver råd... Jag och min man har varit tillsammans i 7 år, vi har två barn, 5-2 år, min man är spelmissbrukare, han har spelat bort massa pengar cirka 700 000kr. Jag förlåter gång på gång...  jag mår jätte dåligt, mina barn också, alltid bråk och tjafs, jag ORKAR inte leva såhä, jag vill bara ta mina barn och gå därifrån men jag har  ingenstans att ta vägen.
    Jag behöver råd, hur ska jag skaffa en lägenhet, har vi (jag och mina barn) rätt att bo kvar där? han vill att jag lämnar lägenheten för den står på hans namn.
    Jag kommer från Frankrike, jag har inga släktingar i Sverige, ingen!!
    Vad ska jag göra

Men ni har ju gemensam vårdnad så det är väl inte bara att ta barnen och sticka? Givetvis kan man flytta men vårdnaden måste ju fixas också.
    Anonym (asdf) skrev 2017-02-09 12:22:53 följande:
    Kan du ta lite semester och åka hem till släkt och vänner i frankrike ett tag för att ladda batterierna?
    Det kan hon väl inte utan pappans godkännande?
  • francaise

Vi pratade igår, han vill inte skiljas, han kom med ett förslag, han ska betala alla räkningar och lägga 5000kr/månad för fritids och resor, och det jag som ska spara dem, resten (inte så mycket) för hans nöje, och jag står för mat och kläder. En vän kommer och blanda sig om han kommer och bryta sitt löfte. Vad tycker ni?

• Jemp
    francaise skrev 2017-02-10 10:14:00 följande:

Vi pratade igår, han vill inte skiljas, han kom med ett förslag, han ska betala alla räkningar och lägga 5000kr/månad för fritids och resor, och det jag som ska spara dem, resten (inte så mycket) för hans nöje, och jag står för mat och kläder. En vän kommer och blanda sig om han kommer och bryta sitt löfte. Vad tycker ni?

Ja att begränsa hans ekonomi måste ju vara steg ett. Har han sökt hjälp för missbruket? Han ska ju givetvis inte spela alls, har svårt att förstå hur mycket pengar han ska ha kvar/ha tillgång till.
  • francaise
    Jemp skrev 2017-02-10 10:24:18 följande:

Ja att begränsa hans ekonomi måste ju vara steg ett. Har han sökt hjälp för missbruket? Han ska ju givetvis inte spela alls, har svårt att förstå hur mycket pengar han ska ha kvar/ha tillgång till.

Han vill inte få hjälp.

jag räknade nyss hur mycket pengar han ska ha kvar , det är 5000kr/månad. Det är mycket.
  • Studentpappa

En spelmissbrukare ska inte ha 5000:-/mån det kan han ändå inte hantera. Ska du stanna ska du ha kontroll över ekonomin, han kan få matkuponger på sin höjd. Något annat skulle inte jag gå med på.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • francaise
    Studentpappa skrev 2017-02-10 11:18:23 följande:

En spelmissbrukare ska inte ha 5000:-/mån det kan han ändå inte hantera. Ska du stanna ska du ha kontroll över ekonomin, han kan få matkuponger på sin höjd. Något annat skulle inte jag gå med på.

Vad ska jag göra?

Jag mår jätte dåligt, helt slut
  • Studentpappa
    francaise skrev 2017-02-10 17:05:59 följande:

Vad ska jag göra?

Jag mår jätte dåligt, helt slut

Vill han ha en chans till så får han överlåta ansvaret för familjens pengar till dig. Om du vill alltså, han kan isf inte ha någon bankdosa och inte heller mobilt bankid för då kommer han åt pengarna. Det lär ju vara som att en alkis går med fickplunta. Men om du inte vill så är det väl lika bra att lämna?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • francaise

Han vill INTE, vi har pratat om bankdosan och mobilt bankid flera gånger

Han vill inte söka hjälp.

Vi bråkade nyss om 5000kr, jag sa det mycket pengar och jag blev chockad av svaret: "du ska inte få 5000 kr (fritids) de är mina pengar". Totalt 10000kr / månad .

Jag tycker synd om mina barn

Svar på tråden jag och mina barn mår dåligt