• senalena

Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?

Som frågan lyder, vad behövs egentligen?

Det verkar inte finnas någon direkt koncensus, varken hos MVC eller hos gemene mammor. Affärerna vill ju bara sälja på en allt de har så där kan man inte fråga och få ett ärligt svar.

Jag har inte många nära vänner och den enda tjejkompis som fått barn är supersnål. Hon säger att jag inte behöver spjälsäng för barnet kommer ändå sova hos mig, köp billigaste vagen för hon växer ur den om två år, köp alla kläder på Myrorna etc. Så jag vet inte riktigt om jag vill ta hennes råd. (Kan tilläggas att hon är snål, inte fattig. Hon har massa pengar på kontot som säkert är där för att hon snålar.)

Vad behöver jag egentligen? Vad är prio? Typ en lista inför förlossningen.

• Svar på tråden Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?
  • Linnis92

Om jag ser tillbaka på set jag verkligen använde när dottern var nyfödd så

Vagn

Skötbord

Neste att sova i - i vår säng. Började använda sängen när hon var 5 månader

Babyskydd till bilen

Kläder. Hade 2 uppsättningar i 50 och sen körde jag 56 som jag vek i armar och ben. Hade 5 byxor, 10 bodys, en kofta, en jacka (hon föddes på sommaren) 4 par strumpor. Detta räckte gott och väl då hon inte var någon kräkbebis och kunde ha samma kläder flera dagar.

Babysitter.

• eviz08

Jag väntar mitt tredje och funderar lite på vad det egentligen är jag behöver också.

Allt beror ju såklart på, men det jag verkligen använt till mina två andra är:

Spjälsäng - (jag har lagt dom där och sen har jag lyft över vid första amningen på natten. Om man köper en säng som man kan ta bort sidan på så kan den användas länge)

Babysitter - ovärdeligt för mig, haft med mig den in i badrummet när man ska duscha och haft bebisen i. Jag har använt den väldigt mycket men vet många dom knappt använt alls.

Skötbord - så man slipper byta på golvet.

Barnvagn - jag köpte en dyr till mina första barn men den här gången blir det en lite billigare variant. Tänk ut vad du har för behov ( typ om du bor utan hiss eller där det är mycket snö mm) och vilken budget du har och utgå ifrån det när du ska välja. Begagnad eller ny gör man ju som man själv vill.

Babyskydd - jag älskar att ha ett babyskydd som kan knäppas på på vagnen. Men återigen så beror det ju lite på behovet. Själv kommer jag åka bil och lämna/hämta på skolan varje dag och då är det skönt att slippa krångla i och ur bebisen. Jag har köpt ny och om jag skulle köpa begagnad så hade jag bara köpt av någon jag kände.

Skötväska - så himla skönt att ha en väska med allt man behöver i, jag haft haft användning för den så länge barnen använt blöjor. Skönt att ha den packad och klar och bara ge sig iväg

Finns säkert mer saker, men är detta jag kommer att tänka på i första hand.

• nnnnnnnn

Vi valde att lägga lite pengar på lull-lull och mycket pengar på ledighet.
    Om valet stod mellan en dyr barnvagn för flera tusen och att kunna vara hemma 2 dagar längre tillsammans i början, så valde vi ledighet tillsammans alla gånger.

Så vi hörde runt i bekantskapskretsen och bad andra tipsa om sådana som vill bli av med alla babyprylar snabbt och lätt. På så sätt fick vi tag i spjälsäng, barnvagn, babysitter och babywatch för bara några hundra.
    Sen önskade vi oss bärsele och vyssan-lull-tassar av mor/far-föräldrar.
    Vi fick massor med kläder, blöjorna var superbilliga i början med kuponger från pampersklubben och liberoklubben, leksaker fick vi med.
    Så vi hade inga stora utgifter i början, däremot väldigt små inkomster! Men massor med härlig ledighet tillsammans.

• Anotherone

Jag listar också det jag tyckte var viktigast:

Spjälsäng - hade vi väldigt stor nytta av. Dels i början, dels som säng tom barnet blev kanske 2,5-3 år. Vi gjorde så att vi tog bort ett par spjälor i fotänden på slutet så att han själv kunde backa ur sängen om han vaknade, och knalla över till oss.

Vagn - använde vi dagligen. Dock måste den ju inte vara ny. Till första barnet var vi först ut i kompiskretsen och köpte allt nytt. Det kändes viktigt då. Nu till syskonet har vi hittat en begagnad som är två år gammal till 1/4 av priset. Inget svårt val.

Kläder - köp på dig några uppsättningar av det minsta, det räcker. Sen får man en del i present plus att det är rätt kul att shoppa efter att barnet är fött också. Begagnat eller nytt är en smaksak. Men de riktigt små kläderna är sällan slitna eller fläckiga. Det är senare när barnet börjar äta riktig mat och så småningom går på förskola som kläderna slits mer, upplevde jag.

Bärsjal - jättemysigt MEN min bebis ville verkligen inte bli buren i den. Nu med syskonet så gör jag ett nytt försök för jag tycker det är så smidigt att få ha barnet nära och samtidigt två händer lediga. Så för mig ett måste.

Bröstpump - hade införskaffat i förväg förra gången och det kan vara väldigt bra att ha så att man kan pumpa ur. Dock funkade inte just den modellen jag valt, utan vi hyrde en mer rejäl variant på BB istället.

Babyskydd - superviktigt när man åker bil!

Hygiensaker - man får ladda upp med blöjor, trasor, servetter, bindor, amningsinlägg, någon salva till såriga bröst och röda rumpor osv. Apoteket har ett "bra att ha hemma"-kit som man kan beställa på nätet och hämtar man en babybox på Apotek Hjärtat fick man med lite småtuber som säkert täcker första tiden, tills man vet vad man behöver.

Sen några mindre viktiga saker:

Badbalja - vi sköljde av barnet i handfatet i början och det gick alldeles utmärkt att bada honom i badkaret så småningom, bara man håller i ordentligt. Vi badade också gärna tillsammans med honom
    Termometer för perfekt badtemperatur - känn efter själv innan bara

• Jag är bara jag

Vagn av valfri sort-dyraste för 15000 eller billig på loppis avgör du själv. Glad
    Nånstans för bebben att sova- Samsovning rekommenderas inte, men du får ju göra det om du vill. Annars går korg, vagn, vagga eller spjälsäng bra allihopa.
    Skötbord. Det kvittar vad folk säger, det är helt oumbärligt och att ha det i badrum med tillgång till vatten!
    Babyskydd till bilen om du har bil eller tänker åka bil med nån.
    Ett antal kläder, dock behövs inga mängder förrän man vet vilken sort man får-kräkbebisar drar mycket kläder.
    Lakan,påslakan och tvättlappar-går lika bra med hemgjorda istället för de kemiska man köper.

Resten går köpa eftersom om det behövs.
    Ska du amma rekommenderar jag amningsinlägg.

• Jag är bara jag

Glömde: badkar. Vi har ett på hög ställning så man slipper böja sig. Vi köpte en termometer efter ett tag för det gick lättare då få rätt temp. Babysitter ska de inte sitta i i början så det hinner man köpa. Babyshampo behövdes till vår på en gång-han föddes med en massa hår som måste tvättas.

• Carambolan

Det jag inte hade velat vara utan: Bärsjal och/eller ergonomisk bärsele (med andra och tredje barnet hade jag även bärjacka, toppen för vinterbebisar!), barnvagn, skötbord, babysitter, massor av filtar i olika storlek och tjocklek och kläder. Behövde däremot betydligt mindre kläder än vad vi fick ärva.

Saker vi köpte men inte använde alls var spjälsäng och babynest. Även babyskydd var ett tveksamt köp då vi inte hade bil med första eller andra barnet och hann använda det kanske 2-3 gånger innan det var urvuxet, borde ha hyrt eller lånat av nån istället.

"Nödvändiga" saker jag inte köpte och heller inte saknade var amningskudde och babygym.

• vikkey

Som du märker av svaren: det beror helt på dina behov och din vardag!

Vi bor i norr och kommer typ ingenstans utan bil, så för oss var babyskydd ett måste. Vi har heller aldrig samaovit, utan grabben har alltid sovit bäst själv i egen säng - så spjälsäng och babynest har använts massor! Vi valde en rejäl (ny) vagn då det är mkt snö här och vi har hund, så är ute varje dag. Men urk vad dyrt! Nu kommer snart tvåan, har då köpt begagnad syskonvagn. Skötbädd/skötbord och ett litet "hemmaapotek" runt det. Och badbalja med bäbisinsats.

Sen har vi köpt efter behov. Bärsele när det blev sommar och vi ville ut i skog och mark. Hyrde flytväst över sommaren. Babygym när han började intressera sig för saker som hängde över hobom. Bumbostol när han ville sitta med tex vid matbordet. Babysitter när han blev lite stadigare. Osv! Vi har köpt mycket begagnat! Har också insett hur mkt mammor hjäper varandra. Frågade på Facebook om någon hade en babywatch att sälja, och en ytlig bekant gav gärna bort sin till oss - då hon tyckte att det var bra om nån använde den.

Runt amning/flaskmatning etc tycker jag det är bättre att handla efter behov. Jag köpte typ läckageinlägg, ullinlägg och bröstvårtskräm innan - men sålde allt oanvänt. Amningsbhn sparade jag, mest för att den var välanvänd sista månaderna av graviditeten. Om det visar sig att du inte kan/vill amma så är det total waste of money..

Lycka till med allt!

• senalena

Tack så mycket för alla bra tips!
    Bil har vi så babyskydd blir nog ett måste.
    Vagn är också ett måste men alla modeller gör mig snurrig. Solig Vår kika på vad som är viktigt. Vi har en rätt bred hiss så jag tror de flesta moeller bör fungera.
    Skötbord och babygym får vi ärva.
    Kläder hoppas jag få, man vet ju inte om det blir en stor eller liten bäbis.
    Någon form av säng ska vi nog köpa, funderar någon av de dyrare som kan utvecklas till en växasäng, då har man ju flera år framöver.

Har ni några bra tips på bärselar eller schalar?

Hur är det med åkpåse? Huvudkudde? Mjölkpump? Nappar och flaskor? Hur har ni andra löst det?

• Carambolan
    senalena skrev 2017-02-09 17:32:41 följande:

Tack så mycket för alla bra tips!

Bil har vi så babyskydd blir nog ett måste.

Vagn är också ett måste men alla modeller gör mig snurrig.  Vår kika på vad som är viktigt. Vi har en rätt bred hiss så jag tror de flesta moeller bör fungera.

Skötbord och babygym får vi ärva.

Kläder hoppas jag få, man vet ju inte om det blir en stor eller liten bäbis.

Någon form av säng ska vi nog köpa, funderar någon av de dyrare som kan utvecklas till en växasäng, då har man ju flera år framöver.

Har ni några bra tips på bärselar eller schalar?

Hur är det med åkpåse? Huvudkudde? Mjölkpump? Nappar och flaskor? Hur har ni andra löst det?

Om säng: Växasäng tycker jag är helt onödigt. Bättre att köpa en vanlig 90-säng (eventuellt i sängstomme med kantbräda om man har ett barn som lätt trillar ur) så kan en vuxen sova där bekvämt vid behov. Vi har haft mycket hela-havet-stormar på nätterna när barnen flyttar runt ;)

Bärdon rekommenderar jag en elastisk trikåsjal för de första månaderna (vilket märke som helst duger bra) och därefter antingen sele (Tula eller Ergobaby gillar jag bäst) eller en vävd sjal (där finns det däremot mycket olika smaksaker att ta hänsyn till gällande märke, material, tjocklek etc.)
Svar på tråden Vad ska man egentligen köpa till sin nyfödda?