Jag listar också det jag tyckte var viktigast:
Spjälsäng - hade vi väldigt stor nytta av. Dels i början, dels som säng tom barnet blev kanske 2,5-3 år. Vi gjorde så att vi tog bort ett par spjälor i fotänden på slutet så att han själv kunde backa ur sängen om han vaknade, och knalla över till oss.
Vagn - använde vi dagligen. Dock måste den ju inte vara ny. Till första barnet var vi först ut i kompiskretsen och köpte allt nytt. Det kändes viktigt då. Nu till syskonet har vi hittat en begagnad som är två år gammal till 1/4 av priset. Inget svårt val.
Kläder - köp på dig några uppsättningar av det minsta, det räcker. Sen får man en del i present plus att det är rätt kul att shoppa efter att barnet är fött också. Begagnat eller nytt är en smaksak. Men de riktigt små kläderna är sällan slitna eller fläckiga. Det är senare när barnet börjar äta riktig mat och så småningom går på förskola som kläderna slits mer, upplevde jag.
Bärsjal - jättemysigt MEN min bebis ville verkligen inte bli buren i den. Nu med syskonet så gör jag ett nytt försök för jag tycker det är så smidigt att få ha barnet nära och samtidigt två händer lediga. Så för mig ett måste.
Bröstpump - hade införskaffat i förväg förra gången och det kan vara väldigt bra att ha så att man kan pumpa ur. Dock funkade inte just den modellen jag valt, utan vi hyrde en mer rejäl variant på BB istället.
Babyskydd - superviktigt när man åker bil!
Hygiensaker - man får ladda upp med blöjor, trasor, servetter, bindor, amningsinlägg, någon salva till såriga bröst och röda rumpor osv. Apoteket har ett "bra att ha hemma"-kit som man kan beställa på nätet och hämtar man en babybox på Apotek Hjärtat fick man med lite småtuber som säkert täcker första tiden, tills man vet vad man behöver.
Sen några mindre viktiga saker:
Badbalja - vi sköljde av barnet i handfatet i början och det gick alldeles utmärkt att bada honom i badkaret så småningom, bara man håller i ordentligt. Vi badade också gärna tillsammans med honom
Termometer för perfekt badtemperatur - känn efter själv innan bara