i-o skrev 2017-02-11 17:40:03 följande:
Låter rimligt.
Vad som framstår för mig i din beskrivning ovan är att du är din egen värsta fiende och att du behöver jobba oerhört mycket med dig själv och sätta dina känslor i rätt perspektiv.
Hade avsikten varit att påverka dig hade det funnits alla möjligheter att skapa och generera en uppfattning ändå utifrån de premisserna du nämner, därav behöver du utgå ifrån dig själv i större omfattning och då blir ditt förhållande till dig själv och dina känslor ännu viktigare.
Har du testat att skriva och senare återgå till texterna och resonera kring dessa?
Yes, du är helt korrekt. Den enda som skadar mig är jag själv, och det är något jag försöker jobba med. Jag tror ingen människa är ond, eller vill mig illa bara för att de känner för det. Däremot tror jag alltid att de andra människornas beteende är pga att jag har sagt eller gjort något dumt, så allt vänds inåt mot mig själv och göder mitt självföräkt. Det gör att jag försöker prata så sakligt som möjligt utan känslor, för om jag pratar logiskt och odömmande kanske jag undviker såra någon. Så allt mynnar tillbaka till mig själv, och hur jag borde bete mig för att vara en "så god människa" som möjligt. Det färgar hela mitt liv, så om jag vill (såsom min terapi säger) få ett "värdigt liv" måste jag lära mig bättre metoder att hantera mina känslor. Det är därför jag går i DBT behandling.
Angående att gå tillbaka och läsa det jag skrivit är något jag gör hela tiden. Jag analyserar och försöker identifiera fel eller om jag på något vis uppträtt stötande. Får jag en kommentar där jag verkat såra någon och dylikt får jag en stor klump i magen och jag skämms något oerhört. Detta är ännu värre i det vardagliga livet då jag analyserar mina "samtal med andra" (kan t ex vara bara att säga hej) och kritiserar mig själv. Jag har bra minne och kan älta saker jag sa som liten till folk och skämmas. Så eftersom jag inte hanterar möten med riktiga människor särskilt bra, så isolerar jag mig själv och har utvecklat svår social fobi. Jag är väldigt medveten om mina brister och att jag skadar mig själv psykiskt, men jag vet inte hur jag ska hantera det på ett bra sätt och minimera oavsiktlig skada mot andra så mycket som möjligt. Men som sagt, jag går i DBT och hoppas lära mig bete mig bättre.
Så här mycket om mig själv har jag nog aldrig berättat för någon förutom min terapeut och dylikt, så jag har ingen mall för hur folk som läser det kommer reagera. Så jag ber om ursäkt på förhand om jag sagt något olämpligt