Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!

Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 09:12:06 följande:

Ofta man är med om att folk inte svarar på Facebook messenger t.ex. trots att man ställer frågor i ren ödmjukhet och tillochmed ber om ursäkt om man stör. Jag tror folk har blivit mer och mer högfärdiga, egoistiska och arroganta sedan sociala medier kom. De tror att de är förmer helt enkelt och att man inte är "värd" deras uppmärksamhet. Jag blir minst lika förbannad som du TS på detta. Eller så har de inte blivit uppfostrade med att man ska vara hövlig och svara på tilltal. Det är alldeles för slappt idag och folk måste börja tänka på andra än bara sig själva.

Fast aldrig har man ju varit så tillgänglig som man är idag och man har ju inte tidigare haft den typen av kontakt där man skriver bara för att man är uttråkad snarare än av nödvändighet. 

Att man inte svarar handlar ju oftast om att det som skrivs inte är viktigt eller om något som inte behöver svar på en gång och ett svar därmed hamnar långt ner på priolistan bland alla andra saker man har att ta hand om i sitt liv. Oftast är det ju inte bara en person man har kontakt med heller det är familj, vänner, kollegor osv, ska man hålla på och svara direkt på alla mindre viktiga saker så skulle ganska mycket tid till slut gå åt till sånt. Att man dessutom inte alltid orkar vara social får folk allt acceptera. Förstår inte alla dessa människor som ballar ur så fort de inte får svar på en gång.
  • Anonym (M)
    Anonym (Folk_är_efterblivna) skrev 2024-01-25 15:20:25 följande:
    För mig har det med normal vanlig hövlighet att göra. Anser man sig inte ha tid att svara eller inte orkar eller vill så är det inte så jättejobbigt att lämna en kort kommentar om det. Annars så kan man vara uppriktig om det är så att man inte alls vill ha med personen att göra.

Folk som ofta säger att de inte har tid brukar ha ganska mycket tid när det kommer till kritan, ofta bara lama ursäkter.
    Fast svarar man kort och att man inte har tid eller återkommer eller liknande så ska det istället överanalyseras och då är man helt plötsligt sur och vresig istället. 

Hur vet du att det bara är lama ursäkter? Sen att ha tid handlar ju om vart i priolistan du hamnar också, jag menar att jag behöver tid för mig själv utan att snacka med någon är också att inte ha tid faktiskt. Speciellt för någon som mig som är en introvert person med ett väldigt socialt jobb som verkligen behöver en stund för mig själv utan att behöva vara social med någon bara för att. Nu har ju jag anpassat min umgängeskrets kring det så jag har sällan det problemet, men det blev ju ett problem innan man lärde sig att göra det. 

Folk har extremt svårt att fatta att vilja vara ifred är faktiskt en fullt tillåten anledning att inte svara om det inte är något mer akut. Man kan ju inte hålla på och anpassa sig efter alla som vill snacka lite skit hela tiden. Är det inte en person som skulle uppskatta att du kommer på spontanbesök när som helst på dagen var och varannan dag för att snacka lite skit, kommer sannolikt inte vara så taggad på det via text heller. 
Svar på tråden Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!