Anonym (tx) skrev 2024-01-25 16:46:53 följande:
Nej, det som har hänt med sociala medier är inte att folk har blivit högfärdiga utan att det har blivit lättare för folk att störa. I början svarade folk mer på "allt" just för vanan att det var en större och längre bort tröskel för ytligt bekanta att störa. Innan behövde man oftast göra ett aktivt val för när man gör sig tillgänglig för "allmänsocialt" med plats osv. Det ökade flödet brände ut folk så de slutade med det. "De störande" hamnade egentligen i två grupper, de som kunde läsa av att det var olämpligt att bete sig så och slutade, eller anpassade sina förväntningar (dvs inte förvänta sig svar alltid och att den andre svarar när och hur de har tid och rätt ställe för det etc.) - den andra gruppen..... ja de är väl snarare de som brukar uppfattas som lite efterblivna och rejält socialt klumpiga i att läsa av andra. Oftast blir de också upprörda och aggressiva som du och TS, helt utan insikt att de är de som faktiskt beter sig illa och inte klarar av att läsa sociala signaler och därmed ytterligare undviks.
Sluta kontakta folk på sociala medier som uppenbarligen inte vill ha den sortens kontakt med dig. Känner du någon närmre så märker du vilken sorts kontakt och var de är intresserade av. Känner du dem inte och de inte har listat sig som offentlig kontakt för något med sina sociala medier (ex: för mer information kontakta xx på yy) skicka inte meddelanden till dem som du förväntar dig svar på!. Visst man kan försöka ändå om man ber om ursäkt för att man stör och inte skickar upprepande meddelanden, men det är ändå en chansning man gör och definitivt inget krav på mottagaren att svara.
Det har ingen koppling till att svara på tilltal eller inte, använd inte sociala medier som om det vore ett fysiskt möte. Det är det inte.
Men om man ställer en fråga i all vänlighet och inte har för avsikt att störa, vad är då problemet? Om jag t.ex frågar om en gemensam bekant som inte varit anträffbar på länge, och undrar om något har hänt denne, skulle inte du också så uppfatta det som ignorant om personen inte svarade? Jag kan hålla med om att TS kanske inte var helt seriös, det är själva beteendet i sig jag reagerar på, att behandla folk som luft,, även om deras intentioner inte är "suspekta".