Inlägg från: Anonym (Folk_är_efterblivna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Folk_är_efterblivna)

Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!

Ofta man är med om att folk inte svarar på Facebook messenger t.ex. trots att man ställer frågor i ren ödmjukhet och tillochmed ber om ursäkt om man stör. Jag tror folk har blivit mer och mer högfärdiga, egoistiska och arroganta sedan sociala medier kom. De tror att de är förmer helt enkelt och att man inte är "värd" deras uppmärksamhet. Jag blir minst lika förbannad som du TS på detta. Eller så har de inte blivit uppfostrade med att man ska vara hövlig och svara på tilltal. Det är alldeles för slappt idag och folk måste börja tänka på andra än bara sig själva.

Ddlldlldllaa skrev 2017-02-11 20:54:18 följande:

Vgd betyder i min värld "Var god dröj".

Sedan: Personligen avskyr jag när folk tränger sig på. Jag träffas gärna o tar en fika, men messa inte massa småprat i tid och otid. Folk är inte skyldiga att vara sociala varenda gång du har tråkigt. Vi har egna liv. Vi lagar bilen, kokar mat, sitter på dass, knullar med varandra, schamponerar hunden, bråkar om småsaker, försöker ta det lugnt utan en massa jävla folk som skall chatta eller kanske onanerar. I ytterst få fall är det läge att svara.

Ja, folk säger att de är så upptagna med saker när det egentligen bara handlar om att de är högfärdiga och arroganta. Man kan gott ta sig lite tid att svara på en fråga man får, sen kan man tillägga att man inte vill bli störd, helt enkelt. Vad är det som är så svårt?

Anonym (M) skrev 2024-01-25 13:07:49 följande:
    Fast aldrig har man ju varit så tillgänglig som man är idag och man har ju inte tidigare haft den typen av kontakt där man skriver bara för att man är uttråkad snarare än av nödvändighet. 

Att man inte svarar handlar ju oftast om att det som skrivs inte är viktigt eller om något som inte behöver svar på en gång och ett svar därmed hamnar långt ner på priolistan bland alla andra saker man har att ta hand om i sitt liv. Oftast är det ju inte bara en person man har kontakt med heller det är familj, vänner, kollegor osv, ska man hålla på och svara direkt på alla mindre viktiga saker så skulle ganska mycket tid till slut gå åt till sånt. Att man dessutom inte alltid orkar vara social får folk allt acceptera. Förstår inte alla dessa människor som ballar ur så fort de inte får svar på en gång.
    För mig har det med normal vanlig hövlighet att göra. Anser man sig inte ha tid att svara eller inte orkar eller vill så är det inte så jättejobbigt att lämna en kort kommentar om det. Annars så kan man vara uppriktig om det är så att man inte alls vill ha med personen att göra.

Folk som ofta säger att de inte har tid brukar ha ganska mycket tid när det kommer till kritan, ofta bara lama ursäkter.

molly50 skrev 2024-01-25 15:59:30 följande:
    Tycker du det är hövlighet att hota med självmord för att man inte får svar också?
    Jag skulle ärligt talat tröttna på en person som börjar sms:et med en förkortning och sen är så desperat efter svar på det att h*n skriver en massa frågetecken som man förväntas svara på.
    Och sen hotar med självmord på det.
    Just att hota med självmord är väl det enda jag reagerar negativt på med TS text (ja, tråden har några år på nacken), men jag tror att flera av oss är väl bekanta med att ställa frågor i all vänlighet på t.ex. Facebook för att bara mötas av ignorans. Jag reagerar på själva det ignoranta beteendet.

Anonym (Donna) skrev 2024-01-25 15:58:38 följande:
    Då är det ju tur att vi inte är bekanta.

Jag skulle aldrig få för mig att t ex skriva på mobilen när jag kör, det är dessutom förbudet.
    Men sura på du.
    Eller om jag samtalar med en kund?
    Sitter på toa?
    Nä.

Gissar på att du är väldigt ung.
    Jag är över 30 men vet fler än jag som reagerar på att bemötas av ignorans på t.ex. Facebook när man ställer en fråga i all vänlighet. Är man verkligen upptagen eller sitter i bilen, så är det okej. Men att inte ens bemöda sig med att svara kort att man inte har tid, inte orkar eller inte vill svara just nu, är ett oförskämt beteende.

Anonym (Donna) skrev 2024-01-25 16:13:38 följande:
    Du är uppväxt med detta, kan väl förklara saken lite. en oerhört lite.
    Vet ingen som reagerar som du, oavsett ålder.
    Och tur är ju det.
    Kanske för att du själv mest bara umgås med folk som är ignoranta?

Anonym (Donna) skrev 2024-01-25 16:29:03 följande:
    Inte alls.
    Tänker inte lägga mer tid på dig, så nu kan du ju börja tjura för att svar uteblir. Oskyldig
    Nej, jag tar det för ganska självklart att hövlighet inte är något för dig Glad
    Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 16:24:00 följande:
    Minst 40 va? förklarar ditt uppdragande av tråd och ditt "efterblivna" användande av ordet efterblivna som att det vore ett ord som används i vardagen
    Okej, vi kan ta ett exempel. En person är orolig för att någon dött pga att personen inte hört av sig eller vart aktiv på sociala medier på sistone, och frågar en person i sin vänlista som känner personen ifråga, och frågar vännen/ kontakten om detta, och denna undviker att svara. Skulle inte du uppleva det som ignorant?

Anonym (Sineling) skrev 2024-01-25 16:44:54 följande:
    Svarar du på elaka saker också som folk skriver till dig?
    Måste man svara oavsett vad någon skrivit?
    Om personen är elak så givetvis kan man förstå om man inte får något svar. Jag menar när man frågar saker i all vänlighet, om det undgick dig.

Anonym (tx) skrev 2024-01-25 16:46:53 följande:
    Nej, det som har hänt med sociala medier är inte att folk har blivit högfärdiga utan att det har blivit lättare för folk att störa. I början svarade folk mer på "allt" just för vanan att det var en större och längre bort tröskel för ytligt bekanta att störa. Innan behövde man oftast göra ett aktivt val för när man gör sig tillgänglig för "allmänsocialt" med plats osv. Det ökade flödet brände ut folk så de slutade med det. "De störande" hamnade egentligen i två grupper, de som kunde läsa av att det var olämpligt att bete sig så och slutade, eller anpassade sina förväntningar (dvs inte förvänta sig svar alltid och att den andre svarar när och hur de har tid och rätt ställe för det etc.) - den andra gruppen..... ja de är väl snarare de som brukar uppfattas som lite efterblivna och rejält socialt klumpiga i att läsa av andra. Oftast blir de också upprörda och aggressiva som du och TS, helt utan insikt att de är de som faktiskt beter sig illa och inte klarar av att läsa sociala signaler och därmed ytterligare undviks. 

Sluta kontakta folk på sociala medier som uppenbarligen inte vill ha den sortens kontakt med dig. Känner du någon närmre så märker du vilken sorts kontakt och var de är intresserade av. Känner du dem inte och de inte har listat sig som offentlig kontakt för något med sina sociala medier (ex: för mer information kontakta xx på yy) skicka inte meddelanden till dem som du förväntar dig svar på!. Visst man kan försöka ändå om man ber om ursäkt för att man stör och inte skickar upprepande meddelanden, men det är ändå en chansning man gör och definitivt inget krav på mottagaren att svara.

Det har ingen koppling till att svara på tilltal eller inte, använd inte sociala medier som om det vore ett fysiskt möte. Det är det inte. 
    Men om man ställer en fråga i all vänlighet och inte har för avsikt att störa, vad är då problemet? Om jag t.ex frågar om en gemensam bekant som inte varit anträffbar på länge, och undrar om något har hänt denne, skulle inte du också så uppfatta det som ignorant om personen inte svarade? Jag kan hålla med om att TS kanske inte var helt seriös, det är själva beteendet i sig jag reagerar på, att behandla folk som luft,, även om deras intentioner inte är "suspekta".

Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 16:48:16 följande:
    Undviker att svara som i för evigt eller bara inte direkt?
    Att inte svara alls. Får man ett svar, även om det tar tid, är det en annan sak.

Anonym (kuken) skrev 2024-01-25 17:02:27 följande:
    Det är rätt personligt att göra så, Tx säger det bra ovan. Du har inte rätt till dessa detaljer och personen i fråga kan uppmanat den du kontaktar att inte meddela något.
    Bra. Då vet jag hur du själv skulle ställa dig till att inte få svar på en fråga som du anser viktig. Glad
Svar på tråden Varför i helvete svarar folk inte på frågor?!?!