• Anonym (Anonym)

Stämma skolan

Hej,
    hoppas få lite input i ett komplicerat fall. Min dotter som nu är 21 år vill stämma sin tidigare högstadieskola (eller kommunen) eftersom de inte har soc.-anmält när de borde ha gjort det.

Situationen var den att hon hade blivit sexuellt utnyttjat (och i princip våldtagen) av en äldre grannpojke. Hon var ungefär 8 då, pojken var 12. Pojken var kompis med hennes bröder, han var ibland hemma hos oss, och vi hade ingen aning vad som pågick. Pojken hade manipulerat och hotat henne så att hon inte vågade prata om det. Först flera år senare, ungefär när hon var 12 började hon prata om det, med ungefär tre olika lärare och sen också med kuratorn i skolan.

Skolan har sedan kontaktat oss. Kuratorn ringde och sa att det fanns något vi borde veta, och att dottern skulle berätta själv. Det gjorde hon också, väldigt tveksamt och inte så detaljerat, men ändå. Kuratorn ringde sedan igen för att kolla upp att hon hade berättat och frågade mig också vad hon hade berättat. Jag återgav det i telefon, så det var helt korrekt. Dock var det jag fick veta mera harmlöst än det som "växte fram" under åren sedan dess. Dottern säger att skolan visste mer detaljer och de visste att det var ganska allvarligt. När vi fick reda på det var hon 14 vad jag minns, så det verkar som om vi inte fått reda på det så snabbt heller.

Oavsett graden av övergreppen, så försökte vi föräldrar ju att få henne att prata om det. Vi gick till BUP med henne och vi ville ju anmäla det också, men hon tvärvägrade. På BUP sa de att det inte var någon idé om hon vägrar prata om det, man får ta det när hon orkar prata om det. Och vi kunde inte anmäla heller om inte inte ville medverka. Pojken våldtog en kompis till henne ungefär när hon var 15, men även då ville dottern inte riktigt ta i det. Hon mådde bara jättedåligt, fick anorexia och var då i behandling för sin ätstörning. Då pratade vi också med terapeut om det, men dottern ville inte fokusera så mycket på den delen.  Då var det en ADHD-diagnos som var i fokus.

Nu när hon har mått bättre ett tag har hon polisanmält honom. Men det åtalet har lagts ner, för att pojken bara var 12 år. Hon säger att hon MÅSTE få upprättelse där, helst också i form av ett skadestånd, för att hon ska kunna må bra igen. Så därför vill hon stämma skolan nu för att de BORDE ha soc-anmält.  Hur gör man bäst för att det ska lyckas? Jag vill bara att hon ska må bättre. Hon tänker ringa lärarna som det gäller och spela in samtalen.  Det kan ju funka, de jobbar inte ens längre i kommunen. Men får man göra så? Får man använda det som bevis? Hon säger att biträdande rektorn redan sa till henne i telefon att de hade gjort fel där, men tyvärr hade hon inte spelat in det samtalet.

• Svar på tråden Stämma skolan
  • Anonym (Fall)

Men varför har ni väntat så länge med det hela? Ni skulle ha gjort det då det hände. Det är nog lite svårt att få det till ett fall efter så många år. Vid det här laget är nog alla bevis borta.

• Anonym (juridik)

Det finns ju preskriptionstider att ta hänsyn till här. Men mitt råd är att ta kontakt med en jurist och fråga om råd. Den sortens expertis tror inte jag finns här. OM det är så att det faktiskt går att stämma skolan efter så här lång tid, så blir det ett civilrättsligt mål (rätta mig om jag har fel där). Då finns risk att flickan får betala både sina egna och skolans rättegångskostnader om hon förlorar målet.

Men det finns mycket att ta hänsyn till, så prata med en jurist.

I övrigt tycker jag det du beskriver är fruktansvärt! Den där killen borde inte få gå lös. Han borde få behandling. Eller nåt. Han har ganska många lösa skruvar som borde rättas till.
    Önskar din tjej lycka till!!!

• Anonym (Fall)
    Anonym (juridik) skrev 2017-02-11 12:26:00 följande:

Det finns ju preskriptionstider att ta hänsyn till här. Men mitt råd är att ta kontakt med en jurist och fråga om råd. Den sortens expertis tror inte jag finns här. OM det är så att det faktiskt går att stämma skolan efter så här lång tid, så blir det ett civilrättsligt mål (rätta mig om jag har fel där). Då finns risk att flickan får betala både sina egna och skolans rättegångskostnader om hon förlorar målet.

I övrigt tycker jag det du beskriver är fruktansvärt! Den där killen borde inte få gå lös. Han borde få behandling. Eller nåt. Han har ganska många lösa skruvar som borde rättas till.

Frågan är om kompisen anmälde våldtäkten eller inte gjorde det. Men minderåriga hamnar inte i fängelse. Förmodligen blir de placerade i familjehem men inte fängelse. 

Men att det gått så långt tid utan ts eller dottern gjort något så är det väldigt svårt. Dessutom är åtalet nerlagt. Lärarna har förmodligen gjort fel men det är inte mycket man kan göra åt det efter så lång tid. Gick pojken i skolan?
  • Anonym (asdf)

Kompisen han våldtog, är det bevisat och är han dömd? Om inte är det ju bara att bortse från.

Skulle gissa på att det är kört. Ni vet ju inte att skolan visste mer, eller om det som "växte fram" faktiskt hände.

• Anonym (jlkjkl)

Visst kan hon lämna in en stämningsansökan mot skolan, men det är ytterst tveksamt att hon skulle få ut något. Förmodligen skulle de utreda nödtorftigt och komma fram till att de tre olika lärarna inte fått en tillräckligt tydlig bild för att kunna anse att en anmälan var befogad. Dels informerades ju ni som föräldrar. Oavsett vad som är sant är det troligtvis det de kommer att säga.

Tyvärr blir det då er dotter som får stå för kostnaden av kalaset (om inte summan är lägre och det går som småmål, men då får hon betala sin del i vilket fall).

• Carambolan

Den rättsliga påföljden för att inte göra orosanmälan är att den enskilda tjänstemannen/läraren kan dömas ha begått tjänstefel. Det hjälper knappast din dotter till upprättelse att en lärare får en varning, så här i efterhand. Eftersom både föräldrarna och BUP redan var inkopplade gissar jag att det är svårt att driva ett civilrättsligt stämningsmål mot skolan, eftersom deras ansvar bara ligger i orosanmälningen.

• Haskel

Skolan gjorde ju helt rätt.
    Ni föräldrar kände troligtvis er dotter bäst. Ni borde vetat bäst om ni skulle polisanmäla detta eller inte.
    Socialen skulle skolan förs kopplat in, om ni föräldrar inte brytt er, eller låtit er dotter farit illa. Skolan kontaktade er, och gjorde bedömningen att ni föräldrar gjorde det ni skulle.

Lägg ner dessa tankar på att anmäla skolan, Det kommer inte leda till något, bara besvikelse. Pojken var dessutom inte straffmyndig då det skedde.
    Sök istället behandling, istället för att försöka straffa någon annan.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Fall) skrev 2017-02-11 12:24:23 följande:

Men varför har ni väntat så länge med det hela? Ni skulle ha gjort det då det hände. Det är nog lite svårt att få det till ett fall efter så många år. Vid det här laget är nog alla bevis borta.

För att hon blev helt hysterisk när vi försökte prata om att anmäla honom. Vi kan ju inte anmäla ett brott om offret vägrar prata om det!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (juridik) skrev 2017-02-11 12:26:00 följande:

Ja, jag ska kolla med dottern igen. Hon och hennes pojkvän har redan ringt runt en del. Och pojkvännen studerar juridik - hans bror är också jurist (men jag får intrycket att de inte vill blanda i honom). Tack!

De pratade också om att anmäla till JO, men det verkar vara bara om det är mot staten och min man säger att man då inte kan få skadestånd.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-02-11 13:39:44 följande:
    För att hon blev helt hysterisk när vi försökte prata om att anmäla honom. Vi kan ju inte anmäla ett brott om offret vägrar prata om det!
    Klart man kan. Hur tror du man gör med små barn som inte kan prata eller förklara själv, som blir utsatta?

Men om ni inte kunde anmäla honom då, så kunde ju inte skolan heller göra det. 

Så vad ska hon stämma skolan för, för att de inte gjorde något, som ni föräldrar inte heller gjorde?

Har er dotter kommit över att ni inte anmälde, borde hon komma över att skolan inte anmälde. 
Svar på tråden Stämma skolan