• Alexi

    Någon som varit på Fritidsresor/Tui family life Playa Feliz (Gran Canaria)?

    Alla erfarenheter, bra och dåligt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-12 07:52
    Menar hela resorten på Bahia Feliz, inte bara just den del som heter Playa Feliz.

  • Svar på tråden Någon som varit på Fritidsresor/Tui family life Playa Feliz (Gran Canaria)?
  • Alexi
    Marten skrev 2017-02-12 07:55:22 följande:
    Ja, vad vill du veta?
    Vad ni tyckte, om poolområdet, om närområdet, maten, rummen/lgh, barnaktiviteterna?
  • Marten

    Mina barn älskade stränderna runt hotellet. Fast, svart vulkansand.
    Mestadels dyra och dåliga restauranger i närområdet men finns undantag.
    Bra kommunikationer med buss men det ligger inte nära något.
    OK hotellrum.
    Bra pooler.
    Trevliga promenadstråk till nästa by, tar ca 30 minuter. Där finns bättre restauranger ( i tyskbyn).

    Hyfsat, inget jag skulle åka tillbaks till MEN barnen ser det som en höjdpunkt och skulle gärna åka tillbaks.

  • Alexi
    Marten skrev 2017-02-12 08:06:22 följande:
    Mina barn älskade stränderna runt hotellet. Fast, svart vulkansand. Mestadels dyra och dåliga restauranger i närområdet men finns undantag. Bra kommunikationer med buss men det ligger inte nära något. OK hotellrum. Bra pooler. Trevliga promenadstråk till nästa by, tar ca 30 minuter. Där finns bättre restauranger ( i tyskbyn). Hyfsat, inget jag skulle åka tillbaks till MEN barnen ser det som en höjdpunkt och skulle gärna åka tillbaks.
    Tack! Bodde ni i den delen som heter Playa Feliz? Jag har förstått att det är fyra hotell/resorts som hör ihop?

    Vi har bara åkt med Ving tidigare till Kanarieöarna men funderar på att byta bolag för att få barnaktiviteter som passar våra barn bättre.

    Hade ni all inclusive? Finns det ljusa stränder i närheten alls?
  • Marten

    Vi bodde på Orquieda ( eller nåt sånt)
    Bamse klubb och adventure kids var bra.

    Precis, man kan gå mellan anläggningarna och nyttja polerna i resp anläggning.

    Inte all inclusive ( hatar konceptet) då det mest är skitmat som serveras. Här kanske det skulle vara bra då samma skitmat finns på restaurangerna runt anläggningen.

    Finns ljusare stränder på andra delar av ön ex arguinnegin, men detta är grov korallsand som försvinner under fötterna.

  • FruNyfiken

    Vi var där i somras och kan tyvärr inte rekommendera stället. Det var första gången på Gran Canaria och vi åker aldrig dit igen!

  • Alexi

    Frunyfiken: utveckla gärna!

    Vi tycker Gran Canaria är toppen så det är mer frågan om det här hotellet och Tui som resebolag jag är intresserad av.

  • FruNyfiken
    Alexi skrev 2017-02-12 12:13:18 följande:

    Frunyfiken: utveckla gärna!

    Vi tycker Gran Canaria är toppen så det är mer frågan om det här hotellet och Tui som resebolag jag är intresserad av.


    Vi har rest med Fritidsresor i många år, så det är inte resebolaget som jag har invändningar emot. Jag har egentligen heller inget emot själva hotellet och närområdet. Vi bodde i lägenhet på Tres Vidas och det var verkligen fina lägenheter och ett mycket lugnt område. All inclusive var prisvärt och helt ok.
    Det vi hade problem med var, hur man nu ska utrycka det, de boende på hotellet. Det vill säga fulla, gapiga och oförskämda engelsmän. Jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det på. För oss blev det en fullständig chock, vi har aldrig varit med om något liknande och vi reser ändå två-tre gånger per år.
    Ljudnivån vid poolområdet, vid hotellet och i bufférestaurangen var fruktansvärd! Vi försökte att äta antingen precis vid öppningen eller strax innan stängning, för att slippa de värsta. Vuxna människor som knuffades, skrek i restaurangen, knuffade bort barnen från barnbuffén. Helt otroligt! Det gick inte att ta ett bord, lämna bestick och dryck och gå för att hämta mat; då hade någon tagit bestick och dryck när vi kom tillbaka. En man sträckte ut handen och tog bröd från min tallrik när jag gick förbi. Vi stod i kö för att hämta pannkaka och när de ställdes fram kom en man, gick förbi hela kön och tog hela fatet med pannkakor och gick. En av de första dagarna satt vår femåring kvar vid bordet när vi andra gick och hämtade mat. När vi kom tillbaka hade en vuxen man vickat stolen så hon ramlade i golvet och tagit bordet till sig och sin familj. Hon satt på golvet och grät när vi kom tillbaka. Jag har aldrig varit med om något liknande! Jag kan berätta hur mycket som helst om uppträdandena i restaurangen.
    På kvällarna var det sådant oliv vid baren och vid uppträdandena att vi inte kunde sitta kvar. Det blev slagsmål mellan vuxna män på lekplatsen!
    Likadant var det runt poolområdet. De satt och drack öl runt poolkanten och slängde plastmuggarna i vattnet. Helt plötsligt simmade man i en massa muggar.
    Jag vet inte om engelsmän ofta åker till Gran Canaria och att det är därför vi aldrig stött på dem utomlands, eller om det är det faktum att Fritidsresor gick in i TUI som bl.a. består av engelska Thompson som gjort att Fritidsresors hotell inte längre består av skandinaviska gäster.
    Vi åkte till Mallorca en månad senare, också med TUI och det var en helt annan upplevelse. Men efter semestern på Gran Canaria är vi lite tveksamma att resa med TUI igen.
    Jag vet heller inte om det alltid är så här på hotellområdet. Vi var där i juli så det är ju högsäsong, kanske ser det annorlunda ut vid andra tidpunkter.
  • Dementoria
    FruNyfiken skrev 2017-02-12 13:25:40 följande:
    Vi har rest med Fritidsresor i många år, så det är inte resebolaget som jag har invändningar emot. Jag har egentligen heller inget emot själva hotellet och närområdet. Vi bodde i lägenhet på Tres Vidas och det var verkligen fina lägenheter och ett mycket lugnt område. All inclusive var prisvärt och helt ok.
    Det vi hade problem med var, hur man nu ska utrycka det, de boende på hotellet. Det vill säga fulla, gapiga och oförskämda engelsmän. Jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva det på. För oss blev det en fullständig chock, vi har aldrig varit med om något liknande och vi reser ändå två-tre gånger per år.
    Ljudnivån vid poolområdet, vid hotellet och i bufférestaurangen var fruktansvärd! Vi försökte att äta antingen precis vid öppningen eller strax innan stängning, för att slippa de värsta. Vuxna människor som knuffades, skrek i restaurangen, knuffade bort barnen från barnbuffén. Helt otroligt! Det gick inte att ta ett bord, lämna bestick och dryck och gå för att hämta mat; då hade någon tagit bestick och dryck när vi kom tillbaka. En man sträckte ut handen och tog bröd från min tallrik när jag gick förbi. Vi stod i kö för att hämta pannkaka och när de ställdes fram kom en man, gick förbi hela kön och tog hela fatet med pannkakor och gick. En av de första dagarna satt vår femåring kvar vid bordet när vi andra gick och hämtade mat. När vi kom tillbaka hade en vuxen man vickat stolen så hon ramlade i golvet och tagit bordet till sig och sin familj. Hon satt på golvet och grät när vi kom tillbaka. Jag har aldrig varit med om något liknande! Jag kan berätta hur mycket som helst om uppträdandena i restaurangen.
    På kvällarna var det sådant oliv vid baren och vid uppträdandena att vi inte kunde sitta kvar. Det blev slagsmål mellan vuxna män på lekplatsen!
    Likadant var det runt poolområdet. De satt och drack öl runt poolkanten och slängde plastmuggarna i vattnet. Helt plötsligt simmade man i en massa muggar.
    Jag vet inte om engelsmän ofta åker till Gran Canaria och att det är därför vi aldrig stött på dem utomlands, eller om det är det faktum att Fritidsresor gick in i TUI som bl.a. består av engelska Thompson som gjort att Fritidsresors hotell inte längre består av skandinaviska gäster.
    Vi åkte till Mallorca en månad senare, också med TUI och det var en helt annan upplevelse. Men efter semestern på Gran Canaria är vi lite tveksamma att resa med TUI igen.
    Jag vet heller inte om det alltid är så här på hotellområdet. Vi var där i juli så det är ju högsäsong, kanske ser det annorlunda ut vid andra tidpunkter.
    Men fy fan vilken mardröm, ni måste väl ändå gjort någon slags anmälan?
  • FruNyfiken
    Dementoria skrev 2017-02-12 14:00:03 följande:
    Men fy fan vilken mardröm, ni måste väl ändå gjort någon slags anmälan?
    Absolut, både på plats flera gånger och efter hemkomst! Eftersom det var personers uppträdande, tyckte de inte att de kunde göra något. Jag fick intrycket av att personalen var ganska uppgivna.
    Vid slagsmålet på lekplatsen ringde de efter polis.
    Vi har hela tiden fått till svar att enligt beskrivningen så är "poolområdet och hotellet livligt". Livligt är inte rätt beskrivning, tycker jag
Svar på tråden Någon som varit på Fritidsresor/Tui family life Playa Feliz (Gran Canaria)?