• Anonym (?)

Särskilt tandvårdsbidrag?

Jag har hemsk tandläkarskräck och har därför endast varit hos tandläkaren en gång de senaste 8 åren. Det var för 2 år sen och då hade jag ett hål som lagades, det enda hålet jag haft i mitt liv. Jag har sedan dess varit minutiöst nogrann med tandvården, var noga innan också men hoppade över nån gång ibland och använde sällan tandtråd. Nu borstar jag noga morgon och kväll, tandtråd varje kväll, fluorskölj efter varje borstning och fluortabletter efter måltider. Jag tar dock antidepressiva som gör mig extremt torr i munnen och jag har fått ilningar i tänderna som jag är rädd är massiva hål pga min muntorrhet. Har hört att man kan få tandvårdsbidrag för såna saker. Jag är supernoga men ändå blir mina tänder förstörda, det känns så orättvist. Hur funkar det, hur ansöker man? Vad krävs för att man ska få hjälpen?

• Svar på tråden Särskilt tandvårdsbidrag?
  • Anonym (tandförsäkring)

Ilningar har väl med att göra att tandhalsarna syns? Överdriv inte borstningen! Det skadar mer än du tror. Använd dessutom en mjuk tandborste.
    Snacka med tandhygienist hur du bäst ska sköta tänderna.
    Det finns ett tandvårdssparande för människor i din ålder (under 40) som kostar en hundring (eller så) i månaden. Då blir det billigare med tandvården den dag du skall göra större ingrepp. Är inte så insatt i det där. Fråga på tandvården.
    Tandvårdsbidrag får man väl om man har försörjningbidrag från socialförvaltningen? Har du det?

• volvo142

Fråga din läkare hur han eller hon tänkt med din muntorrhet. Eller om det finns nån annan medicin. som du inte får den biverkningen av. Tror att dom kan skriva ut nått mot muntorrhet går ju inte att hela munnen kraschar av en medicin. Om bidrag för tänderna tycker jag du ska ta upp med en tandhygienist.

• Anonym (X)

Be din läkare om ett intyg att visa, och sen kan tandläkaren vilja ta salivprov.

• Carabellis kusp

Det låter som att du har rätt till STB. Be din läkare om intyg, så får du extra pengar till att ta hand om tänderna med förebyggande och undersökande behandlingar.

Gå och gör en undersökning, berätta om din rädsla.

Mvh tandis

• Anonym (X)

Be också läkaren om medicin för muntorrheten.

• Anonym (?)

Man får ju 300 kr om året fram till man är 29 men för de som har sjukdomar som medför muntorrhet eller läkemedel kan man få ett annat bidrag. Jag har en mjuk borste och borstar inte hårt. Har läst vad ilningar kan bero på och det är både tandhalsar och hål som kan vara boven. Tyvärr kan jag inte byta medicin, har provat en massa andra som haft hemska biverkningar utöver muntorrheten så den här är den bästa av dem. Har fått rådet av läkare att köpa salivstimulerande tabletter och jag har köpt tandkräm och munskölj som är salivstimulerande som jag använder ibland (inte lika mycket fluor i dem) men jag tycker inte det hjälper. I början var munnen så torr att jag fick skavsår där läpparna och insidan av kinderna låg mot tänderna men den perioden gick över efter några veckor.

• Anonym (Hejsan)
    volvo142 skrev 2017-02-13 15:11:40 följande:

Fråga din läkare hur han eller hon tänkt med din muntorrhet. Eller om det finns nån annan medicin. som du inte får den biverkningen av. Tror att dom kan skriva ut nått mot muntorrhet går ju inte att hela munnen kraschar av en medicin. Om bidrag för tänderna tycker jag du ska ta upp med en tandhygienist.

Tror hon måste vända sig till försäkringskassan men då måste hon ha intyg. 
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2017-02-13 15:13:57 följande:

Be din läkare om ett intyg att visa, och sen kan tandläkaren vilja ta salivprov.

Carabellis kusp skrev 2017-02-13 15:15:10 följande:

Det låter som att du har rätt till STB. Be din läkare om intyg, så får du extra pengar till att ta hand om tänderna med förebyggande och undersökande behandlingar.

Gå och gör en undersökning, berätta om din rädsla.

Mvh tandis

Attans, jag hade läkarbesök idag men tänkte inte på det. Ska säga till nästa gång. Jag har kontakt med en mottagning som är vana vid tandläkarrädda patienter och tänkte boka en tid där i slutet av månaden. Behöver få inte lite lön innan jag går dit för hittar de hål och grejer vill jag åtgärda det så snart som möjligt och slippa våndas till jag får pengar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hejsan) skrev 2017-02-13 15:15:59 följande:
    Tror hon måste vända sig till försäkringskassan men då måste hon ha intyg. 
    Jo jag läste det nu, där stod att tandläkaren avgör om man får eller inte. Ska höra med mottagningen och min läkare hur det går till.
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (?) skrev 2017-02-13 15:18:13 följande:
    Jo jag läste det nu, där stod att tandläkaren avgör om man får eller inte. Ska höra med mottagningen och min läkare hur det går till.
    Behöver inte vara tandläkaren som får sista ordet. Det är fortfarande upp till försäkringskassan.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hejsan) skrev 2017-02-13 15:25:18 följande:
    Behöver inte vara tandläkaren som får sista ordet. Det är fortfarande upp till försäkringskassan.
    Kan jag ansöka själv alltså innan jag gått dit?
  • Carabellis kusp

Om du får intyg om stb pga muntorrhet är det inte så att du kan bli återbetalningsskyldig. Det är tandläkarmottagningen som blir det i så fall. Ring läkarmottagningen och be dem skicka hem intyg om stb till dig. Du ska ha intyget med dig till tandläkaren.

• Anonym (?)

Jag fick en blankett mailad från tandläkaren jag frågade, ska be min läkare fylla i den. Men det verkar som att bara tandläkaren ska ha den sen?

• Carabellis kusp
    Anonym (?) skrev 2017-02-13 17:35:40 följande:

Jag fick en blankett mailad från tandläkaren jag frågade, ska be min läkare fylla i den. Men det verkar som att bara tandläkaren ska ha den sen?

Ja, tandläkaren ska ha den. Annars får vi inte pengar från försäkringskassan. Du får rabatt hos tandläkare , tandläkaren får pengar från försäkringskassan. Ditt jobb är att ta intyget till läkaren och ta med det ifyllda pappret till tandläkaren, sedan är det klart för din del.
  • Anonym (Fia)

Jag har stb pga muntorrhet orsakat av läkemedel. Du har fått bra info av övriga men jag vill komma med ett tips som funkar bra för ilningar och som motverkar torrhetens effekter. Flourskölj! Inte någon fånig som ständigt synd på reklamen utan en kraftig med mycket flour. Be tandläkaren skriva ut på recept så blir det billigare.

• Carabellis kusp
    Anonym (Fia) skrev 2017-02-13 17:50:55 följande:

Jag har stb pga muntorrhet orsakat av läkemedel. Du har fått bra info av övriga men jag vill komma med ett tips som funkar bra för ilningar och som motverkar torrhetens effekter. Flourskölj! Inte någon fånig som ständigt synd på reklamen utan en kraftig med mycket flour. Be tandläkaren skriva ut på recept så blir det billigare.

Bra tips! Dentan 0,2% kan man få på recept och då ingår det i högkostnadsskyddet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2017-02-13 17:50:55 följande:

Jag köper flux som är den starkaste jag hittat, den är 0.2%. Finns det starkare? Jag fattar ju idiotin i att köpa tex listerin som innehåller mindre fluor än vad tandkrämen gör så att man istället sköljer bort allt fluor.
Svar på tråden Särskilt tandvårdsbidrag?