Inlägg från: Anonym (Utmattad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utmattad)

Utmattningssyndrom eller?

Oroa dig inte vännen. Jag har alla dina symptom (och mer) och har gjort flertalet besök hos neurologen m.fl. Har gjort MRI och rubbet, men är "bara" utmattad.

Ryckningarna du nämner, kan du förklara dessa närmare?

Och har du varit stressad senaste tiden?

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 20:36:01 följande:

Ryckningarna började i höger arm.. Har nu spritt sig till hela kroppen. Det kommer då och då, muskelryckningar liksom. Har gjort ett sånt där nervtest. så als är uteslutet vilket var min första oro.

Stressad? Ja. Jag vet inte hur man inte är stressad. Senaste tiden har det vart mer än vanligt.. Senaste 5 månaderna ca.

Oj, skönt att höra dig säga det, men jag önskar inte någon att känna såhär.. Vad gör du idag för att bli bättre?

Precis så hade jag med fast det började i benen. Är det små nervryckningar under huden eller rycker det liksom i större delar, t.ex. att hela armen rycker till?

Eftersom du har stress i bagaget är det väldigt sannolikt det som orsakar dina symptom.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 21:50:12 följande:

Ja, jag hoppas att det bara beror på det. Men lär ju krävas en del av läkare för att lugna mig.. Det är det som är så jobbigt med långa väntetider, lång tid att oroa sig och utveckla mer symptom :-/

Det är mest små ryckningar, men ibland är det större också. Beror nog på vilken muskel det är

Jag har stora. Är det bara små nervryckningar så oroa dig inte - det är jättevanligt med stress/ångest!
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-03-10 12:41:52 följande:

Jag vet att tråden har dött ut, men jag lägger ut lite uppdatering iaf...

Kan tyvärr inte säga att något ändrats till det bättre, har nu blivit ännu mer fysiskt trött och även börjat gå ner i vikt. Sista proverna som togs på mig visade att blodvärden gått ner från 134 till 120 och lite förhöjda leverväeden samt förhöjning på vita blodkroppar. Lämnade nya prov idag..

Träffade en kirurg ang min galla och han sa att det bara var gallsten och trodde inte smärtan kom därifrån alls. Nä, men så vart ifrån då? Det visste han inte.

Har ont i hela kroppen, får typ träningsvärk bara av att gå, min vilopuls ligger på 78, brukar ligga på 60.

Orkar knappt med promenader längre.. Orkar snart inte med nåt, vet inte vart jag ska hitta energin att kämpa vidare.

Ont i bröstet som troligen beror på inflammation i brosket. Har ett nervössug i magen flera ggr/timme.

Jaa, så ligger det till nu. Uppdaterar igen.

Jag är i liknande situation. Jag vet hur skrämmande det är, man känner sig så rädd. Du behöver få vila. Har du sökt för utmattningssyndrom? Är det utmattning så slår den lätt ut immunsystemet och hormoner är i obalans, så man kan få alla möjliga symtom. Det är något som går att läka ut! Fortsätter att titta in här så du behöver inte känna dig helt ensam i detta elände. Hade också hälsoångest innan jag gick in i väggen.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (X) skrev 2017-03-14 13:14:15 följande:
    Jamen, det var typ allt! Mitt jobb, mitt ex, min livssituation... Jag har liksom inte fått ordning på något i mitt liv som vuxen.

Är det samma för dig?
    Oj vad jag känner igen mig i den stressen. Jag känner precis likadant, och det är nog därför jag till slut gick in i väggen. Känner mig låst hela tiden. Allt har blivit som en ond cirkel med arbetslöshet som ledde till skulder och sedan har det gått utförs mer och mer. 

Känns som jag kämpat och kämpat för att knappt hålla mig över ytan medan alla andra i min ålder går fina utbildningar och har bra jobb där de börjat klättra osv. På slutet kämpade jag mig igenom att läsa upp mina betyg till A i alla ämnen för jag alltid drömt om att läsa på högskola. Nu är man utbränd och livet är ännu mer kaos och motståndskraften att lösa alla saker jag måste lösa är ju noll. Så jag blir mer och mer stressad - hur bryter man en sådan spiral när man är totalt slutkörd?!

Jag måste ordna upp mitt liv men jag är sjuk - jag är sjuk för att jag inte kan ordna upp mitt liv. Väldigt jobbig spiral... Hur slutar det?
  • Anonym (Utmattad)

Får ni några förkylningssymtom som kommer och går?

• Anonym (Utmattad)

Usch...

Trodde jag var på väg att bli liite bättre och så PANG. Haft hög puls i två dagar, vaknar med hjärtklappning, mega ångest igen och helt slutkörd.. får inte sova på nätterna, drömmer hels tiden och vaknar av minsta lilla ljud. Är till och med stressad i mina drömmar/sömnen (!)

Dags för nytt medicinförsök. Provat massa redan men fått sluta pga biverkningar. Har inget annat val än att fortsätta prova allt som kan hjälpa... tänker för mycket, kan inte koppla ner hjärnan. Blir en ond spiral för jag blir stressad av att vara stressad om ni förstår?

• Anonym (Utmattad)

Börjar med Sertralin/zoloft idag.. lite nervös då jag testat en rad olika mediciner redan. Måste få hjälp att varva ner så jag kan återhämta mig.

• Anonym (Utmattad)

Börjar med Sertralin/zoloft idag.. lite nervös då jag testat en rad olika mediciner redan. Måste få hjälp att varva ner så jag kan återhämta mig.

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-20 13:00:03 följande:

Håller tummarna för dig! Berätta hur det går :)

Tack :) ska hålla er uppdaterade!
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-21 17:46:35 följande:

Jag blir tokig på min snabba puls! Vila eller ej!

Nån annan som har det så?

Har samma problem! Inderal vid behov fungerar bra. Jättelåg dos räcker (10-20 mg bara).
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Bartonella) skrev 2017-04-25 02:04:03 följande:

Om du blir sämre av fysisk ansträngning så är det troligtvis ME och/eller kronisk borrelia och co-infektioner.

En person med stressrelaterad hjärtklappning kan reducera stressnivåerna genom motion och på detta sätt bli bättre och bättre.

Fast så enkelt är det inte. Vet av flera utbrända som är friska idag men inte kunnat tolerera eller tolerera endast begränsad motion under utmattningen. Det finns inte tillräckligt med studier på hur fysisk aktivitet påverkar de med utmattningssyndrom. Däremot att det har positiv påverkan på stress hos "friska". Stor skillnad på stress och utmattningssyndrom.
  • Anonym (Utmattad)

Är det sjukdomen i sig eller gör jag något fel som typ varje dag känner mig stressad? Är så uppe i varv, rastlös och obekväm hela tiden nästan. Även om jag bara ligger i soffan hela dagen.

• Anonym (Utmattad)

Jag dras nu med allergi symtom. Kliar och rinner i ögonen, kliande utslag, snuva som försvinner snabbt. Inte pollen tror jag dock, för det blir inte värre utomhus. Vad är det som händer med min kropp? Kommer mest på natten och lättar på dagen. 

Aldrig haft problem tidigare...

• Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-05-18 20:33:14 följande:
    Jaa du, kanske nån allergi.. Man är ju extra känslig vid utmattning. Gå till doktorn kanske ocj kolla upp det. Jag har börjat få en svidande känsla i ansiktet, brännande, på höger sida bara. 10-20 min sen försvinner det..

Jag önskar att jag bara kunde sluta bry mig om alla tokigheter som.hånder i kroppen då det aldrig tar slut!

Äter du antidepp? Kan det vara en biverkning?
    Mycket möjligt att det bara är ett icke relaterat problem så att säga.

Ja hua vad less jag är på alla dessa symtom som utmattningen dragit med sig. Jag har varit sjuk i 13 månader och börjar tappa tålamodet, stundom också hoppet. Är så rädd att förbli såhär handikappad. Det är så skrämmande att vara så illa däran redan vid 27 års ålder. Min utmattning svänger mycket med, den följer liksom inget tydligt förlopp. Den ändrar sig, ibland går vissa saker bättre och sedan blir det jobbigt och annat fungerar istället t.ex.

Kan du känna dig instängd? Idag är det sol och varmt ute, och jag vill bara gå ut och göra något i det fina vädret, men jag känner att kroppen vill vila. Då känner jag mig instängd, som jag sitter på sidan och kollar på livet.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-07-03 11:37:04 följande:

Hej! Ja.. jag försöker, men det går inte bra. En grubbelbok har jag och det hjälper faktiskt då det känns rätt att skriva i den. Har försökt yoga själv och mindfulness själv, men det är svårt att få någon ro. Jag borde inte ge upp så fort, men det gör jag ändå... Är så upptagen med min oro. Det börjar till hösten igen, ska börja då har jag tänkt.

Just nu skulle jag nog kunna vara lugn, men tror att något inte står rätt till i min kropp. Tröttheten och hjärtat. Min vilopuls ligger på 80+.. Och det är oberoende hur glad eller lugn jag känner mig.

Gick till läkare med mina symtom, och herregud, värre läkare får man leta efter. Han behandlade mig riktigt som om jag vore en efterbliven hypokondriker..

Enligt honom så beror min symtom på att jag somnar runt 24 och har lite lågt blodtryck. Har alltid haft lågt blodtryck och alltid varit en kvällsmänniska. Enligt honom ska jag äta enligt tallriksmodellen och gå och lägga mig tidigt så blir allt bra. Annars får jag återkomma efter 6 månader. Några prover ville han inte ta, för sist (6 mån sen) såg allt bra ut och inget kan ändras på den tiden!

Jag ifrågasatte honom givetvis, men det var lönlöst. INgen erfarenhet av utmattning hade han heller.

Jag vet inte vad jag ska göra nu, känner att nåt är fel, menorkar inte med att bli behandlad sådär igen..

Om man kan bli behandlad sådär idag, tänk då för 100 år sen hur det måste ha varit x.x..

Står verkligen och stampar.. Så typiskt att min läkare slutade.. =(

Sådär slutar mina läkarbesök också! Jag vet hur hemskt det känns. Aldrig varit så sjuk och det är hemskt att bli utelämnad av vården. Det beror på okunskap helt klart! Frågan är hur man ska förklara så de tar en på allvar och inte stämplar en direkt?
Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?