• Anonym (Orkar inte..)

Utmattningssyndrom eller?

Som rubriken lyder så vet jag inte vad som är fel på mig...
    Symptomen nu är:

* svaghet och darrig i ben och armar, framförallt ben
    * Trött trött trött...
    * Ljudkänslig
    * Känns som blixtrar genom huvudet ibland (dagligen dock)
    *Stickningar i benen
    *Rastlöshet i kroppen, jag måste liksom spänna mina muskler
    * Spänd
    * Yrsel yrsel..
    * Sömnproblem.. vaknar flera ggr/natt.. obehag och ångest förekommer då och då
    * Gråter i tid och otid
    * Orkar inte göra mycket kroppsligt förutom en promenad nu och då
    * Bomullshuvud
    * Hjärthopp
    * Ryckningar i kroppen
    * Fumlig

osv osv..

Detta har pågått ett tag, men blev förkyld för ca 3 veckor sedan och efter det började svagheten och allt blev värre liksom..
    Det andra har hållt på i allt från 2 år till 3 månader beroende på symptom.
    Jag är livrädd nu att det ska vara något neurologiskt, typ ME eller MS. Altt aldrig få bli normal igen.. Att bli en dålig mamma..
    Jag jobbar inte för tillfället och stress som jag haft/har beror inte på det, snarare personliga problem såsom oro. Mycket började efter att sonen föddes, rädslan att förlora honom, men jag känner mig även vilse i livet och har insett att jag är dödlig. Har utvecklat hälsoångest pga av allt detta och brist på bra hjälp..

Jag har tid hos neurologen imorgon och är rädd för vad han ska hitta. Eller att han inte ska hitta nåt och säga typ.. VI avvaktar i 6 månader och ser vad som sker.. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det då :(
    Jag vill egentligen bara att ni ska berätta om ni gått igenom nåt liknande, om ni känner igen något? Jag känner mig så ensam och rädd och vet inte vad jag ska göra..
    Och skulle det vara utmattning hur länge kan man räkna med att känna såhär innan det blir bättre? (tänker mest på svagheten..)

• Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?
  • Anonym (X)

Skulle kunna vara utmattning. Kan säkert vara andra saker också. Man behöver inte jobba för att bli utmattad, räcker att hjärnan fått grubbla för länge på för många saker som inte går att lösa. Eller för att man mått dåligt länge och inte ser att det blir bättre eller vad dom helst som oroar en själv men som kan te sig som helt obegripligt för någon annan att förstå. Hoppas det går fint och ge inte upp om du inte upplever att läkaren lyssnar eller förstår.

• Anonym (Orkar inte..)

Nej inga mediciner. Bara tillskott..

Och jag vet att jag måste härda ut vad läkaren än säger, men jag vet inte hur.. Jag har väldigt svårt att hantera något om jag inte vet vad det beror på.. Och tanken att det beror på något som förändrar mig för livet gör mig livrädd. Så det är en jobbig situation just nu..

• Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 17:45:17 följande:

Som rubriken lyder så vet jag inte vad som är fel på mig...

Symptomen nu är:

* svaghet och darrig i ben och armar, framförallt ben

* Trött trött trött...

* Ljudkänslig

* Känns som blixtrar genom huvudet ibland (dagligen dock)

*Stickningar i benen

*Rastlöshet i kroppen, jag måste liksom spänna mina muskler

* Spänd

* Yrsel yrsel..

* Sömnproblem.. vaknar flera ggr/natt.. obehag och ångest förekommer då och då

* Gråter i tid och otid

* Orkar inte göra mycket kroppsligt förutom en promenad nu och då

* Bomullshuvud

* Hjärthopp

* Ryckningar i kroppen

* Fumlig

osv osv..

Detta har pågått ett tag, men blev förkyld för ca 3 veckor sedan och efter det började svagheten och allt blev värre liksom..

Det andra har hållt på i allt från 2 år till 3 månader beroende på symptom.

Jag är livrädd nu att det ska vara något neurologiskt, typ ME eller MS. Altt aldrig få bli normal igen.. Att bli en dålig mamma..

Jag jobbar inte för tillfället och stress som jag haft/har beror inte på det, snarare personliga problem såsom oro. Mycket började efter att sonen föddes, rädslan att förlora honom, men jag känner mig även vilse i livet och har insett att jag är dödlig. Har utvecklat hälsoångest pga av allt detta och brist på bra hjälp..

Jag har tid hos neurologen imorgon och är rädd för vad han ska hitta. Eller att han inte ska hitta nåt och säga typ.. VI avvaktar i 6 månader och ser vad som sker.. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det då :(

Jag vill egentligen bara att ni ska berätta om ni gått igenom nåt liknande, om ni känner igen något? Jag känner mig så ensam och rädd och vet inte vad jag ska göra..

Och skulle det vara utmattning hur länge kan man räkna med att känna såhär innan det blir bättre? (tänker mest på svagheten..)

Jag känner igen symptomen och har fått utmattning som startade av en förlossningsdepression. Kanske fick du också det? Depression efter förlossning? Mycket känslor triggas igång när man får barn. Jag fick mycket bra hjälp på BVC av deras psykolog. Det är gratis! Ta kontakt med BVC och beskriv din situation och att du behöver psykolog hjälp. BVC psykologer är mer förstående för hur jobbigt det kan vara att bli mamma och hur det påverkar en. Bara att du oroar dig för att vara sjuk är ju jobbigt. Det gjorde jag också samt för att mina barn var sjuka. Fanns så oerhört mycket oro och ledsamhet i mig. Läkare vill ofta skriva ut medicin - vilket kan vara bra för vissa - men min psykolog har alltid sagt till mig att det finns en anledning till att jag mår dåligt och det är inte farligt att vara ledsen. Så tänk på det att gå till botten med vad som är ditt problem. Nu är jag utmattad och deprimerad! Skillnaden för mig mot att vara bara deprimerad är just utmattningen och att hjärnan inte fungerar som den ska. Kan inte fatta beslut, analysera, tappar tidsperspektiv och glömmer ord namn osv. Dock är symptom på utmattning och djup depression liknande så en del läkare ser bara depression.

Kan blixtarna vara stark ångest? Jag tycker det känns lite som blixtar eventuellt att ha ångest. Spänning gråt fumlig är symptom jag upplever i utmattning. Rastlöshet, svårt att fokusera på något och göra klart saker, svårt att ta in information

Du kan alltid gå till en vårdcentral tom flera olika vårdcentraler för att se vad olika läkare säger. Men glöm nu inte att de ( läkare) ofta har ett biologiskt perspektiv där allt handlar om substanser som saknas i hjärnan och inte om vad man varit med om så mycket i livet. Men beskriv all din oro och annat du tror gjort att du mår som du mår. Hoppas det går bra. Om det är utmattning så är det inte farligt bara jobbigt, speciellt när man ska ta hand om små barn samtidigt. Har du någon att prata med och som kan hjälpa med det praktiska så du får vila?
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-02-13 18:19:02 följande:
    Jag känner igen symptomen och har fått utmattning som startade av en förlossningsdepression. Kanske fick du också det? Depression efter förlossning? Mycket känslor triggas igång när man får barn. Jag fick mycket bra hjälp på BVC av deras psykolog. Det är gratis! Ta kontakt med BVC och beskriv din situation och att du behöver psykolog hjälp. BVC psykologer är mer förstående för hur jobbigt det kan vara att bli mamma och hur det påverkar en. Bara att du oroar dig för att vara sjuk är ju jobbigt. Det gjorde jag också samt för att mina barn var sjuka. Fanns så oerhört mycket oro och ledsamhet i mig. Läkare vill ofta skriva ut medicin - vilket kan vara bra för vissa - men min psykolog har alltid sagt till mig att det finns en anledning till att jag mår dåligt och det är inte farligt att vara ledsen. Så tänk på det att gå till botten med vad som är ditt problem. Nu är jag utmattad och deprimerad! Skillnaden för mig mot att vara bara deprimerad är just utmattningen och att hjärnan inte fungerar som den ska. Kan inte fatta beslut, analysera, tappar tidsperspektiv och glömmer ord namn osv. Dock är symptom på utmattning och djup depression liknande så en del läkare ser bara depression.

Kan blixtarna vara stark ångest? Jag tycker det känns lite som blixtar eventuellt att ha ångest. Spänning gråt fumlig är symptom jag upplever i utmattning. Rastlöshet, svårt att fokusera på något och göra klart saker, svårt att ta in information

Du kan alltid gå till en vårdcentral tom flera olika vårdcentraler för att se vad olika läkare säger. Men glöm nu inte att de ( läkare) ofta har ett biologiskt perspektiv där allt handlar om substanser som saknas i hjärnan och inte om vad man varit med om så mycket i livet. Men beskriv all din oro och annat du tror gjort att du mår som du mår. Hoppas det går bra. Om det är utmattning så är det inte farligt bara jobbigt, speciellt när man ska ta hand om små barn samtidigt. Har du någon att prata med och som kan hjälpa med det praktiska så du får vila?
    Tack för att du delar med dig..:)

Jag hade ingen förlossningsdepression, däremot baby blues.. Hade lite ångest innan dock, lite. Min son är nu snart 5 år, så han är rätt så stor redan..
    Jag har pratat med psykologer tidigare, gick även på kbt, men det hjälpte inte tyvärr, vi klickade väl inte helt enkelt.
    Stressen kom för ca 2 år sedan, bara den där känslan av att inte kunna slappna av.. Sen eskalerade det till hälsoångest under perioder jag mådde som sämst eftersom jag aldrig riktigt fick nån bra förklaring till varför jag kände som jag gjorde, blev mer behandlad som en hypokondriker. (jag brukar inte springa till läkare för minsta lilla). På den vägen är det.. Har som ett ton av oro över allt! HAr gått så långt att jag kan bli rädd av att stöta på en varg på en skogspromenad bara!! (galet..)

Bara av att skriva det här så ser jag ju hur sjukt det är, men det hjälps inte. Jag känner som jag gör..
    Hade detta inte skett i samband med en förkylning hade det kanske känts bättre.
    Eller om det vart mindre fysiskt.. Jag vet inte,

Tom människor runt omkring mig börjar bli trötta.. Dom har svårt att förstå att jag kan må som jag mår då jag inte jobbar 200% i veckan, eller har en förmåga att le hela tiden trots att jag mår skit på insidan.
  • Anonym (X)

Jag förstår för jag har upplevt liknande. Sjukt jobbigt att må dåligt, men nu kommer mina barn om 1 minut så kan inte skriva mer förrän senare ikväll eller imorgon. Jag skriver gärna till dig mer!

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-02-13 18:37:21 följande:

Jag förstår för jag har upplevt liknande. Sjukt jobbigt att må dåligt, men nu kommer mina barn om 1 minut så kan inte skriva mer förrän senare ikväll eller imorgon. Jag skriver gärna till dig mer!

Tack snälla!
  • Anonym (Xs)

Det låter som att du drabbats av hälsoångest.

Det kan vara otroligt utmattade.

Utmattning kan du få även om du inte arbetar.

Hjärna, kroppen och psyket går på högvarv.

En ond spiral, läs på om panikångest, ångest,GAD.

Du är verkligen inte tokig eller ngn hypokondriker.

Du är en tänkande, kännande människa.

Ibland blir det för mkt. Då behöver man varva ner. Lättare sagt än gjort.

Försök att stå emot "måsten", var snäll mot dig själv.

Lämna energitjuvar bakom dig.

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Xs) skrev 2017-02-13 19:20:00 följande:

Det låter som att du drabbats av hälsoångest.

Det kan vara otroligt utmattade.

Utmattning kan du få även om du inte arbetar.

Hjärna, kroppen och psyket går på högvarv.

En ond spiral, läs på om panikångest, ångest,GAD.

Du är verkligen inte tokig eller ngn hypokondriker.

Du är en tänkande, kännande människa.

Ibland blir det för mkt. Då behöver man varva ner. Lättare sagt än gjort.

Försök att stå emot "måsten", var snäll mot dig själv.

Lämna energitjuvar bakom dig.

Det är tokigt att några rader kan få en att börja böla...
    TAck för dina ord :)
  • Anonym (Utmattad)

Oroa dig inte vännen. Jag har alla dina symptom (och mer) och har gjort flertalet besök hos neurologen m.fl. Har gjort MRI och rubbet, men är "bara" utmattad.

Ryckningarna du nämner, kan du förklara dessa närmare?

Och har du varit stressad senaste tiden?

Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?