• Anonym (X)

Utmattningssyndrom eller?

Skulle kunna vara utmattning. Kan säkert vara andra saker också. Man behöver inte jobba för att bli utmattad, räcker att hjärnan fått grubbla för länge på för många saker som inte går att lösa. Eller för att man mått dåligt länge och inte ser att det blir bättre eller vad dom helst som oroar en själv men som kan te sig som helt obegripligt för någon annan att förstå. Hoppas det går fint och ge inte upp om du inte upplever att läkaren lyssnar eller förstår.

• Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 17:45:17 följande:

Som rubriken lyder så vet jag inte vad som är fel på mig...

Symptomen nu är:

* svaghet och darrig i ben och armar, framförallt ben

* Trött trött trött...

* Ljudkänslig

* Känns som blixtrar genom huvudet ibland (dagligen dock)

*Stickningar i benen

*Rastlöshet i kroppen, jag måste liksom spänna mina muskler

* Spänd

* Yrsel yrsel..

* Sömnproblem.. vaknar flera ggr/natt.. obehag och ångest förekommer då och då

* Gråter i tid och otid

* Orkar inte göra mycket kroppsligt förutom en promenad nu och då

* Bomullshuvud

* Hjärthopp

* Ryckningar i kroppen

* Fumlig

osv osv..

Detta har pågått ett tag, men blev förkyld för ca 3 veckor sedan och efter det började svagheten och allt blev värre liksom..

Det andra har hållt på i allt från 2 år till 3 månader beroende på symptom.

Jag är livrädd nu att det ska vara något neurologiskt, typ ME eller MS. Altt aldrig få bli normal igen.. Att bli en dålig mamma..

Jag jobbar inte för tillfället och stress som jag haft/har beror inte på det, snarare personliga problem såsom oro. Mycket började efter att sonen föddes, rädslan att förlora honom, men jag känner mig även vilse i livet och har insett att jag är dödlig. Har utvecklat hälsoångest pga av allt detta och brist på bra hjälp..

Jag har tid hos neurologen imorgon och är rädd för vad han ska hitta. Eller att han inte ska hitta nåt och säga typ.. VI avvaktar i 6 månader och ser vad som sker.. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det då :(

Jag vill egentligen bara att ni ska berätta om ni gått igenom nåt liknande, om ni känner igen något? Jag känner mig så ensam och rädd och vet inte vad jag ska göra..

Och skulle det vara utmattning hur länge kan man räkna med att känna såhär innan det blir bättre? (tänker mest på svagheten..)

Jag känner igen symptomen och har fått utmattning som startade av en förlossningsdepression. Kanske fick du också det? Depression efter förlossning? Mycket känslor triggas igång när man får barn. Jag fick mycket bra hjälp på BVC av deras psykolog. Det är gratis! Ta kontakt med BVC och beskriv din situation och att du behöver psykolog hjälp. BVC psykologer är mer förstående för hur jobbigt det kan vara att bli mamma och hur det påverkar en. Bara att du oroar dig för att vara sjuk är ju jobbigt. Det gjorde jag också samt för att mina barn var sjuka. Fanns så oerhört mycket oro och ledsamhet i mig. Läkare vill ofta skriva ut medicin - vilket kan vara bra för vissa - men min psykolog har alltid sagt till mig att det finns en anledning till att jag mår dåligt och det är inte farligt att vara ledsen. Så tänk på det att gå till botten med vad som är ditt problem. Nu är jag utmattad och deprimerad! Skillnaden för mig mot att vara bara deprimerad är just utmattningen och att hjärnan inte fungerar som den ska. Kan inte fatta beslut, analysera, tappar tidsperspektiv och glömmer ord namn osv. Dock är symptom på utmattning och djup depression liknande så en del läkare ser bara depression.

Kan blixtarna vara stark ångest? Jag tycker det känns lite som blixtar eventuellt att ha ångest. Spänning gråt fumlig är symptom jag upplever i utmattning. Rastlöshet, svårt att fokusera på något och göra klart saker, svårt att ta in information

Du kan alltid gå till en vårdcentral tom flera olika vårdcentraler för att se vad olika läkare säger. Men glöm nu inte att de ( läkare) ofta har ett biologiskt perspektiv där allt handlar om substanser som saknas i hjärnan och inte om vad man varit med om så mycket i livet. Men beskriv all din oro och annat du tror gjort att du mår som du mår. Hoppas det går bra. Om det är utmattning så är det inte farligt bara jobbigt, speciellt när man ska ta hand om små barn samtidigt. Har du någon att prata med och som kan hjälpa med det praktiska så du får vila?
  • Anonym (X)

Jag förstår för jag har upplevt liknande. Sjukt jobbigt att må dåligt, men nu kommer mina barn om 1 minut så kan inte skriva mer förrän senare ikväll eller imorgon. Jag skriver gärna till dig mer!

• Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 18:34:22 följande:
    Tack för att du delar med dig..:)

Jag hade ingen förlossningsdepression, däremot baby blues.. Hade lite ångest innan dock, lite. Min son är nu snart 5 år, så han är rätt så stor redan..
    Jag har pratat med psykologer tidigare, gick även på kbt, men det hjälpte inte tyvärr, vi klickade väl inte helt enkelt.
    Stressen kom för ca 2 år sedan, bara den där känslan av att inte kunna slappna av.. Sen eskalerade det till hälsoångest under perioder jag mådde som sämst eftersom jag aldrig riktigt fick nån bra förklaring till varför jag kände som jag gjorde, blev mer behandlad som en hypokondriker. (jag brukar inte springa till läkare för minsta lilla). På den vägen är det.. Har som ett ton av oro över allt! HAr gått så långt att jag kan bli rädd av att stöta på en varg på en skogspromenad bara!! (galet..)

Bara av att skriva det här så ser jag ju hur sjukt det är, men det hjälps inte. Jag känner som jag gör..
    Hade detta inte skett i samband med en förkylning hade det kanske känts bättre.
    Eller om det vart mindre fysiskt.. Jag vet inte,

Tom människor runt omkring mig börjar bli trötta.. Dom har svårt att förstå att jag kan må som jag mår då jag inte jobbar 200% i veckan, eller har en förmåga att le hela tiden trots att jag mår skit på insidan.
    Ge inte upp med psykologerna! Jag höll på i 10 år och må dåligt och gå till olika psykologer. Apa jobbigt! Jag hatar dem - alla de där psykologerna jag gått till som liksom dömde mig och gav mig knäppa råd. De förstörde jättemycket för mig.

KBT har inte hjälpt mig alls. Har gått även till flera med psykodynamisk bakgrund som inte heller hjälpt - men tillslut hittade jag en bra psykolog och då föll pusselbitarna liksom på plats och jag förstår nu varför jag mår dåligt. Det är en oerhörd lättnad att förstå sin situation och att någon ger en lite empati och förståelse. Mediciner dämpar symptom men löser ju inte ens problem - det måste man göra själv.

För mig var det flera personer i min närhet som tog energi - energitjuvar kallar någon person det ovan. Jag fattade dock inte detta själv utan det var det som jag fick hjälp med att förstå. 

Psykodynamisk terapi är rätt så förlåtande och inte så dömande. Inga "felaktiga tankar" eller så där utan man liksom gör så gott man kan i det tempo man förmår. Det tar tid, men på sikt kan man bli helt bra! Fantastiskt! 

Jag känner igen mig i din oro - minsta lilla och jag blir HELT HYSTERISK. Suck! 

Ja, och sedan förstår inte andra runtomkring en - näaa - jag vet precis. Inte ens LÄKARE jag mött förstår. Suck igen! Man måste verkligen kämpa för allt! Så ge inte upp nu utan kämpa på så mycket du orkar för att få den hjälp DU behöver. 

Lycka till idag! 

Ps när du mår lite bättre kan du alltid prova yoga och meditation, promenader och om du vill springa eller något annat som får upp pulsen lite som du gillar att träna. Det får en att må ännu bättre! Men ingen idé att börja med allt sånt här innan man landat lite. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-14 11:43:20 följande:

Tack! Hoppas också der går bra idag. Kan uppdatera senare.

Och jo, man måste bara kämpa vidare, speciellt när man har barn. Det är bara det att man lätt tappar bort sig nånstans under vägen och till slut kämpar man bara vidare för barnet.. Jag har glömt vem jag själv är.. Hur jag brukade vara. Det är bara ord, men känslorna är borta.

Jag kämpar vidare med psykologin, väntetiderna här på landsbygden är skrattretande dock. Under den tiden hinner man gå under och klättra upp på egen hand.. Vilket jag gjort ett par ggr redan, dock med tvivelaktigt resultat :-/

Och hur slutar man oroa sig??! Det är sååå frustrerande!! Är så avis på dom som riktigt njuter av livet.. Som kan lägga huvudet på kudden och sova hela natten. Så som jag brukade vara

jag vet inte varför jag oroar mig hela tiden för att ha en allvarlig sjukdom, det är nästan som att jag inte vågar INTE oroa mig för det är då der händer. Fruktansvärt..

Ja precis, jag har också tappat bort mig själv och försöker hitta tillbaka. Lever och gör allt för mina barn - för att de ska må bra i framtiden så måste jag må bra. En bra drivkraft.

Himla synd att det ska vara så svårt att få vettig hjälp. Kan tänka att det finns mindre alternativ hjälp på landet. Men kanske bara min fördom.

Oron finns där när jag inte mår bra. Men den går över lite när jag mår bättre. Som mamma är man kanske alltid orolig, men för mig blir det mer än det 'normala'. Jag jobbar på att försöka lita på barnen att de klarar sig. Men oron känner jag likväl hela tiden.

Ramlar också ner och klättrar upp själv igen. Om och om igen, ibland känns detta bara helt hopplöst. Men det är en trygghet att veta att det går att vända på egen hand. Men det är SJUKT jobbigt att kämpa hela tiden för att må bra.
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-15 10:46:00 följande:

En liten uppdatering sen jag var hos neurolog igår..

Alla fysiska tester var normala, såsom reflex och känsel, balans osv. Remiss har skickats ut för EEG (har jag för mig) för att utesluta epilepsi pga ryckningar. Sedan en till MRI , men det var mest för min skull. Och så skall jag kontakta psykologin.. Jo tack. Har stått i kö i 4 månader nu :-P. Hon tror inte att jag har MS iaf och det kändes skönt att få träffa en som lyssnade till mig.

Hoppas att alla testerna inte visar nåt då. Eller hur tänker du?

En bekant gick igenom samma procedur hos neurolog och neurologen kunde inte ge någon förklaring/ hitta något i testen. Psykolog gav stress som orsak. Symptomen var samma som vid stroke, så stress kan verkligen göra knäppa saker med en. Men det betyder ju inte att det måste vara stress som är orsak för dig, kan ju vara något annat för dig.
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-21 17:01:00 följande:

Nu ligger man på sjukhuset med förkalkad galla också.. :,-( Det är ju inte klokt alltså..

Usch då? Hur kunde det hända?
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-24 16:18:10 följande:

Ja säg det... Läkare har inte så mkt kunskap om det sålänge det inte är deras område. . Så nu efter det har jag mått så dåligt. Fruktansvärd ångest, över hjärta. Har gjort 3 ekg, senaste idag, och allt är hur bra som helst. Men att intala sig själv det.. Har fått tryck över bröstet nu också för första ggn, av ångesten säkerligen, men än en gång.. Att intala sig själv något logiskt nu är helt omöjligt.

Fy fan alltså :,-(

Vad är du är rädd för? Gör det ont? Eller får du bara ångest utan att veta varför? Så kan det ju vara ibland också.
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-25 11:15:40 följande:

Ja.. jag hade/har problem med att somna utan att hjärtat hoppar så det känns som en elchock i huvudet, sedan så känner jag efter. Ångesten behövde väl få utlopp över något..

Känns lite bättre idag, men är helt slut. Vill gärna se ett slut på denna skiten.

Nu har man väl en operation att se fram emot också.. Försöker vara stark men har inte mkt kvar att ta av

Ta en sekund i taget och tänk inte för långt fram. Känner igen ångesten... Tar tid att få den att släppa ibland.
  • Anonym (X)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-03-10 12:41:52 följande:

Jag vet att tråden har dött ut, men jag lägger ut lite uppdatering iaf...

Kan tyvärr inte säga att något ändrats till det bättre, har nu blivit ännu mer fysiskt trött och även börjat gå ner i vikt. Sista proverna som togs på mig visade att blodvärden gått ner från 134 till 120 och lite förhöjda leverväeden samt förhöjning på vita blodkroppar. Lämnade nya prov idag..

Träffade en kirurg ang min galla och han sa att det bara var gallsten och trodde inte smärtan kom därifrån alls. Nä, men så vart ifrån då? Det visste han inte.

Har ont i hela kroppen, får typ träningsvärk bara av att gå, min vilopuls ligger på 78, brukar ligga på 60.

Orkar knappt med promenader längre.. Orkar snart inte med nåt, vet inte vart jag ska hitta energin att kämpa vidare.

Ont i bröstet som troligen beror på inflammation i brosket. Har ett nervössug i magen flera ggr/timme.

Jaa, så ligger det till nu. Uppdaterar igen.

Men lyssna på kroppen och ta det lugnt och vila nu då!
Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?