Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-02-13 18:34:22 följande:
Tack för att du delar med dig..:)
Jag hade ingen förlossningsdepression, däremot baby blues.. Hade lite ångest innan dock, lite. Min son är nu snart 5 år, så han är rätt så stor redan..
Jag har pratat med psykologer tidigare, gick även på kbt, men det hjälpte inte tyvärr, vi klickade väl inte helt enkelt.
Stressen kom för ca 2 år sedan, bara den där känslan av att inte kunna slappna av.. Sen eskalerade det till hälsoångest under perioder jag mådde som sämst eftersom jag aldrig riktigt fick nån bra förklaring till varför jag kände som jag gjorde, blev mer behandlad som en hypokondriker. (jag brukar inte springa till läkare för minsta lilla). På den vägen är det.. Har som ett ton av oro över allt! HAr gått så långt att jag kan bli rädd av att stöta på en varg på en skogspromenad bara!! (galet..)
Bara av att skriva det här så ser jag ju hur sjukt det är, men det hjälps inte. Jag känner som jag gör..
Hade detta inte skett i samband med en förkylning hade det kanske känts bättre.
Eller om det vart mindre fysiskt.. Jag vet inte,
Tom människor runt omkring mig börjar bli trötta.. Dom har svårt att förstå att jag kan må som jag mår då jag inte jobbar 200% i veckan, eller har en förmåga att le hela tiden trots att jag mår skit på insidan.
Ge inte upp med psykologerna! Jag höll på i 10 år och må dåligt och gå till olika psykologer. Apa jobbigt! Jag hatar dem - alla de där psykologerna jag gått till som liksom dömde mig och gav mig knäppa råd. De förstörde jättemycket för mig.
KBT har inte hjälpt mig alls. Har gått även till flera med psykodynamisk bakgrund som inte heller hjälpt - men tillslut hittade jag en bra psykolog och då föll pusselbitarna liksom på plats och jag förstår nu varför jag mår dåligt. Det är en oerhörd lättnad att förstå sin situation och att någon ger en lite empati och förståelse. Mediciner dämpar symptom men löser ju inte ens problem - det måste man göra själv.
För mig var det flera personer i min närhet som tog energi - energitjuvar kallar någon person det ovan. Jag fattade dock inte detta själv utan det var det som jag fick hjälp med att förstå.
Psykodynamisk terapi är rätt så förlåtande och inte så dömande. Inga "felaktiga tankar" eller så där utan man liksom gör så gott man kan i det tempo man förmår. Det tar tid, men på sikt kan man bli helt bra! Fantastiskt!
Jag känner igen mig i din oro - minsta lilla och jag blir HELT HYSTERISK. Suck!
Ja, och sedan förstår inte andra runtomkring en - näaa - jag vet precis. Inte ens LÄKARE jag mött förstår. Suck igen! Man måste verkligen kämpa för allt! Så ge inte upp nu utan kämpa på så mycket du orkar för att få den hjälp DU behöver.
Lycka till idag!
Ps när du mår lite bättre kan du alltid prova yoga och meditation, promenader och om du vill springa eller något annat som får upp pulsen lite som du gillar att träna. Det får en att må ännu bättre! Men ingen idé att börja med allt sånt här innan man landat lite.