Inlägg från: Anonym (Orkar inte..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orkar inte..)

Utmattningssyndrom eller?

Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-13 11:24:11 följande:

Det är kanske något jag ska diskutera med min läkare då, för såhär kan jag inte fortsätta om jag någonsin vill må bra igen känns det som.. 

Nej jag fick först attarax och sen gick dom över på Imovane. Jätte dumt. Det måste jag också ta tag i så småningom dom nämnde det redan för ett år sen att jag borde gå på "sömnskola" för att vänja mig av med dom. Men hade ju inte tid att ta tag i det då. Nu har jag det ju dock men en smäll till orkar jag nog inte. 

Ska försöka ta mig ut på promenad idag, varit mest still hela veckan. Behöver bli trött i kroppen men känner mig så sjukt tung, att gå upp för trappan hemma gör mig helt slut.. 

Klarar du av miljöer där det händer mycket? Mataffärer, center, trafik osv? Jag kan verkligen inte fokusera min blick och känns som hela jag ska rasa i såna miljöer. Kan inte ens skrolla på mobilen utan att tappa fokus med ögonen lr hur man ska förklara det.. 

Heja oss! :) Vi kommer komma ur det så småningom! 

Ja, det tycker jag verkligen att du ska ta upp med din läkare. Tror det finns 3 hälsohem i Sverige som är anknutna till sjukvården. Men det är ett riktigt tillfälle att bara få ta det lugnt.

Lergigan och atarax är väl ungefär samma, tror dock att lergigan är lite snällare med biverkningar. Men om atarax inte funkade för dig kanske inte lergigan gör det heller.

Jag var faktiskt ute och cyklade idag.. 10 min max blev det. Helt slut blev jag efter det. Av nån anledningen sjunker mitt blodtryck när jag rör på mig mer.. Så jag blev helt yr. Har lågt i övrigt också.

jag känner mig helt mörbultad efter 2 veckor i sthlm och helgen..

Jag kan hantera miljöer med mkt folk, en kort tid. Beroende på hur jag mår. Blir mer yr dock. Men det var inte länge sen jag inte gjorde det ytan bara satt hemma.

Kom ihåg en dag då jag tog en promenad och kände mig relativt pigg efrer, åkte då till Ica och så fort jag kom in blev jag helt slut. Verkligen dränerad.

Däremot tv och att skrolla mobilen har alltid gått bra. Det kanske har något med orsaken till utmattning? Men försök att ta dig ut på en promenad. I början är det jobbigt, kanske benen känns tunga som bly, men ge inte upp. Ta en liten dagen efter igen. Inte så lång och i lagom takt.

Det är även en bra tid att rensa tankar och lyser solen är det ännu bättre!
  • Anonym (Orkar inte..)

Men! Vila är också bra. Så känn dig inte tvungen att gå på promenad!

..var tvungen att få med det..

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-19 12:30:38 följande:

Ja usch dom senaste dagarna har jag inte gjort annat än att sova och gråta, jag sover något helt vansinnigt mycket just nu. 

Igår vaknade jag 16, somnade om igen vid 20.00 och sov till 10.30 idag, jag är helt slut... Men är väl en del i processen att börja må bättre. ?

Haft sån vansinnig ångest också senaste dagarna så nu har jag fått Lergigan som fungerar. Och efter att ha fått den sover jag konstans känns det som..

Hur mår du? Hämtat dig efter Sthlm?

Så du fick lergigan till slut, vad bra..

Ja, det är en del av processen. Din hjärna är ju helt slut, lite trasig helt enkelt.. Så den går väl in i en repair-mode, alltså aktivera dig minimalt för det orkar den inte med. Det blir bättre. Sen så är ångesten en del av det också, det är ju svårt att acceptera hur man mår.. Det är ju bättre att du får sova än att du inte kan sova. Då blir det bara värre.

Har jag återhämtat mig? Jag vet inte.. Kanske efrer sthlm, men inget annat. Jag är ju trött hela tiden också, men kan inte sova på dagarna. Just nu ligger jag i sängen och hjärtat hoppar runt, så antar att jag har haft mkt inre stress idag..

Var hos kuratorn idag. Första ggn. Hon sa till mig att hon inte tror att jag är utmattad och bara trött pga hur jag mår i livet. Jaha, de kändes väldigt nonchalant..Hon har ju på intet sätt nån vetskap om mitt fysiska mående alls, knappt mitt psykiska, så det kändes faktiskt tungt när hon sa så.. Typ förringar mina problem. Sen sa hon att den vanliga väntetiden till hälsohemmet är ca 7-8 månader..! Så där försvann det också.. Jag har förtillfället inget att se fram emot. Vet inte nu hur jag ska bli bättre då jag inte känner att jag får hjälp från något håll.

Och du, du kommer att må bättre. Jag har gått igenom DN värsta ångesten i mitt liv. Den varade i en vecka innan det lugnade sig något, night alltså..Jag har ju GAD så ångesten är ju alltid där. Gråter kan jag göra närsomhelst, och jag föredrar ändå det gentemot apatin som kan komma.

Så hur tungt det än känns så är du där du är för att fin hjärna behöver det. Den stänger ner sådant som den nu inte tycker är viktigt tills den råkar ta upp det igen. Nånstans måste mamma hitta en acceptans, då blir det lättare med ångesten också. Det kommer att bli bra!!! <3
  • Anonym (Orkar inte..)

Men jisses vad min tele autocorrectade knasigt...

Night= ingen aning!

Råkar= orkar

Mamma= man

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-20 13:26:43 följande:
    Tack :) ska hålla er uppdaterade!
    Ja tack, funderar också på det för jag orkar verkligen inte med mig själv!
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-20 12:07:44 följande:
    Verkligen tack för värmande orden <3 Hoppas ångesten blir bättre snart.! Sover, sover och sover just nu.. Helt vansinnigt. Orkar inte ens ta ut hunden på tomten den här veckan så pojkvännen får sköta allt med honom. Tur att barnen inte är hemma den här veckan. :) Men är väl därför också, påsklovet tog hårt och kör ju på som vanligt när jag har barnen. Åkte in akut i måndags och det var den värsta upplevelsen i mitt liv kan jag ju lugnt säga, första läkaren gör är att nämna socialtjänsten för att jag kan behöva "mer stöd", fick sån sjuk panik av det och bara tanken på att deras pappa skulle få veta hur jag mår skulle inte vara bra för mig där jag är idag. Usch! så där satt jag och sa att allt är fint och att ångesten inte är någon fara.. 

Skulle gått till läkaren i morgon, har verkligen längtat efter läkarbesöket då jag mår så dåligt just nu plus att jag bara fick medicin fram till i morgon, men igår ringde dom och avbokade tiden pga sjukdom. Är så jävla less på vår vård! Så fick pinsamt berätta för jobbet att min sjukskrivning kommer skickas in sent, kul att sitta en vecka utan sjukskrivning känner jag plus att inte få den hjälp jag behöver.. Rädd för att det ska bli krångel med jobbet och försäkringskassan, men kan verkligen inte ta mig till jobbet just nu så får väl hoppas det löser sig. 

Jag förstår att det tog hårt på dig att hon sa så, men då tycker jag att du ska försöka få en ny kontakt för det där är en person du antagligen inte kommer öppna upp dig för.. Sjukt hur känslokalla dom kan vara och säga helt olämpliga saker. 
    Men helt galet ju! Varför kan dom inte bara sjukskriva dig på 6 månader?! Det är väl inget att krångla med! Tror jag det att det blir ännu mer stessande för dig, det är ju som att inte få tillåtelse att vila och då är det inte lätt! Lergigan gör en även väldigt trött, som biverkning också om jag minns rätt..
    Får man fråga vad som hände i måndags?
    Och sen tror jag inte att socialtjänsten har nåt med att göra att du är utmattad? Det verkar ju helknäppt. Det kan hända precis vem som helst! Gör dig på intet sätt en sämre mamma, bara lite tröttare.. :)
    Och som svar på att du är trött nu efter påskveckan..Ja, man får betala för allt man gör.. SÅ frustrerande..
    Sen angående att byta kontakt.. Nä, för det finns inga! Jag står på kö till psykolog, men det är låånga väntetider; så just nu får jag nöja mig med denna kurator eller ingen alls.. :( Sjukvården idag är inget att lita på längre.. det finns så mkt bra hjälp att få, men HUR får man det?? Allt får man göra själv, och inte ens då är det säkert att man hittar rätt.. Och man blir bara mer och mer trött och det känns mer och mer hopplöst..
  • Anonym (Orkar inte..)

Jag blir tokig på min snabba puls! Vila eller ej!
    Nån annan som har det så?

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-21 18:17:03 följande:

Har samma problem! Inderal vid behov fungerar bra. Jättelåg dos räcker (10-20 mg bara).

Får inte betablockerare pga astma:-/.. Men ok, då är jag inte ensam iaf
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-22 10:48:50 följande:

Jadu jag ver inte dom pratade om extra stöd och hjälp i vardagen men det vill jag verkligen inte ha! I måndags hade jag sån ångest så jag inte kunde hantera det riktigt, var dum och tänkte att mina anti Depp skulle hjälpa men dom skjutsade ju bara på som jag förstod på läkaren så det var ingen höjdare men nu har det varit bättre i några dagar, har klarat mig utan lergigan :)

Har faktiskt bokstavligt talat bett om längre sjukskrivning än 4 veckor i stöten men det kan inte husläkarmottagningen ge enligt dom för då kan försäkringskassan tydligen börja krångla säger dom. Dom enda som kan ge sjukskrivning nu är psykiatrin och dom verkar ju knappt ha tid för en.. typ så jag funderar på att ta tjänstledigt bara för att slippa allt krångel som är just nu så jag slipper all underliggande stress om jobbet och när jag ör tbx och "jaga" läkarintyg typ. Känns som att dom inte tar en seriöst alls..

Jag fattar inte varför man inte får hjälpen man behöver ju snabbare dom ger den kan man ju komma tbx till jobb osv men nej man får verkligen kriga för att få hjälp.. :/

Hur går det med pulsen? Kommer du till ro?

Tycker dom verkligen var ute på tunn is på akuten när dom sa så.. Känns inte som deras domäner för enbart ångest osv. Socialtjänsten.. hallå? Ska det får dig att må bättre?!

Pulsen är snabb än, det har kommit och gått.. Har olustkänslor i hela kroppen. Yrsel och svimfärdig nästan.. Vet inte om det är psykiskt eller fysiskt. Fy...

Ska till min dr nästa vecka Och se vad hon kan göra för mig, igen.. Har ju ingen annan att vända mig till. Min depression blir bara värre.. Men om jag känner min dr rätt kommer hon säga att allt är bra, utan prover, och be mig vänta tills psykolog hör av sig. Och nöja mig med kurator under tiden. Jag vet att min kropp är helt i obalans, hormonerna, binjurarna, sköldkörteln låg betydligt högre än det brukar, men fortfarande inom ramarna.. Vilket inte betyder nåt för alla är olika. Så helt hopplöst med andra ord.

Wow, det blir vekligen inte bättre...

Skönt att höra att du klarar dig utan lergigan iaf. Den starka ångesten kan inte hålla i sig för alltid . Lika trött ännu?
  • Anonym (Orkar inte..)

Var ute och joggade idag! Inte långt.. 500 m max sammanlagt! Men ändå..! Innan låg pulsen jättefint för en gångs skull, men efter så var den igång igen. När jag hämtade min son senare på dagen så blev jag helt slut, yr och nästan svimfärdig. Det riktigt spänner bak ifrån ryggen upp i nacken..

Men, på onsdag ska jag ge mig ut igen. En liten sväng.

Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?