Inlägg från: Anonym (Orkar inte..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orkar inte..)

Utmattningssyndrom eller?

Blev inte så kort svar... :-P.

Har precis gjort glukosbelastning och väntar på svar. Morgonsockret låg på 6+ så jag är inte jättepositiv..

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-05-15 12:06:37 följande:

Jag hade en 'low' i helgen. Men nu har den släppt lite. Så nu har jag återigen bestämt mig för att inte äta medicin - i alla fall just nu. Fördelen med att vara mig är att de värsta dalarna i humör släpper rätt så snabbt. Men ja, trötthet och sömnproblem är här plus rastlöshet. Antar det är svag ångest som är rastlösheten.

Det kan väl inte vara oväsentligt att förstå varför man mår dåligt? Funderar hur din psykolog kan mena. Absolut är det ju här och nu som gäller. Jag brukar få bekräftelse i att det inte är konstigt att jag mår dåligt med tanke på vad jag varit med om. Av psykologen. När jag inser att jag inte mår bra av något så försöker jag ju förändra det för att må bättre. Det går typ hela terapin ut på att få mig att känna efter vad jag känner och mår bra och dåligt av och hur jag är som person i förhållande till andra människor. Men vi kan ju ha vad min psykolog skulle säga 'olika grundproblem' så din terapi kan ju vara annorlunda från min. Plus att alla psykologer ju jobbar olika. Går du i KBT? Jag går i psykodynamisk inriktad. Bara det är ju typ som natt och dag. Alltså KBT vs. PDT

Just nu ingen terapi, eller ja, har träffat en kurator ett par ggr bara. Klart med det nu.. Nu fortsätter mik väntan på psykolog..

Men innan så var det en "vanlig" psykolog. Alltså bara en sådan man pratar med om sina bekymmer. Sedan sa dom så på kbt:n, men det är kanske så den funkar. Får se vad det blir nästa gång..

Psykologen menade att det är orelevant vad som fick mig att må som jag gör, men viktigt vad jag kan göra för att må bättre. Jag tycker som sagt att det går hand i hand.

Men du, sover du dåligt hela tiden? Eller bara i perioder? Sömnbrist är ju värst! Det går inte att bli bättre om man inte sover bra. Och det går inte att sova bra om man inte mår bättre . Jag är inne i oeriod då jag tror jag sover bra, men icke. Kroppen och knoppen vaknar trötta. Troligtvis inte tillräckligt med djup sömn.

Ett bra sockevärde ska ligga runt 4, ofta lägre vid fasta. Men mitt resultat var helt ok! Hade 6.8 efter glukosen så jag anses vara frisk :-P. Stress kan orsaka att blodsockret stiger. Eller sjunker är den delen.

Nu sitter jag med magkatarr och känningar från gallan. Aj
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-05-15 17:14:07 följande:

Magkatarr också...? Usch! Jag har nog alltid lite problem med blodsocker. Måste äta regelbundet annars blir jag helt slut,arg och orkeslös.

Jag hade en bra period då jag sov hela nätterna. Fast blev inte alltid utvilad ändå. Är det inte bara så när man är utbränd? Nu började jag må sämre igen förra veckan, alltså mer deppig, så vaknar jag igen.. Men lyssnade lite på podd i morse så det är liksom inte total katastrof, mest irriterande att jag går åt fel håll. Vill bli bra nu.Idag sov jag lite på dagen för att kompensera. Så nu känner jag mig rätt så normal i skallen.

Men svänger fram och tillbaka nu med medicin...varje kvart ny åsikt. Vet inte om jag pallar detta mer att vara deppig och nere. Hur går dina funderingar?

Mina funderingar är att ge det ett försök. Fast jag EGENTLIGEN inte vill, men det är mest pga rädsla. Jag känner att jag är skyldig mig själv det dock, och min son, att iaf prova. Jag vill inte slita ut min kropp mer. Jag är helt säker på att alla problem jag har är orsakade av min stress, även magkatarren! x.x

Fast tycker min doktor att valdoxan kan vara aktuellt så kör jag på det! Troligtvis.. Eller så ger jag ssri en chans.

Valdoxan hjälper en att sova bättre, du kan ju ta upp det med din doktor och se vad denne säger. Om det blir aktuellt. Biverkningar är minimala så är man inte förtjust i antidepp är det verkligen värt ett försök. Den är relativt ny dock så kan vara så att din doktor inte vet om den. Psykiatriker brukar ha bra koll dock.
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-20 12:45:34 följande:

Börjar med Sertralin/zoloft idag.. lite nervös då jag testat en rad olika mediciner redan. Måste få hjälp att varva ner så jag kan återhämta mig.

Hej! Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-05-18 17:15:03 följande:

Jag dras nu med allergi symtom. Kliar och rinner i ögonen, kliande utslag, snuva som försvinner snabbt. Inte pollen tror jag dock, för det blir inte värre utomhus. Vad är det som händer med min kropp? Kommer mest på natten och lättar på dagen. 

Aldrig haft problem tidigare...

Jaa du, kanske nån allergi.. Man är ju extra känslig vid utmattning. Gå till doktorn kanske ocj kolla upp det. Jag har börjat få en svidande känsla i ansiktet, brännande, på höger sida bara. 10-20 min sen försvinner det..

Jag önskar att jag bara kunde sluta bry mig om alla tokigheter som.hånder i kroppen då det aldrig tar slut!

Äter du antidepp? Kan det vara en biverkning?
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-05-19 20:04:25 följande:

Mycket möjligt att det bara är ett icke relaterat problem så att säga.

Ja hua vad less jag är på alla dessa symtom som utmattningen dragit med sig. Jag har varit sjuk i 13 månader och börjar tappa tålamodet, stundom också hoppet. Är så rädd att förbli såhär handikappad. Det är så skrämmande att vara så illa däran redan vid 27 års ålder. Min utmattning svänger mycket med, den följer liksom inget tydligt förlopp. Den ändrar sig, ibland går vissa saker bättre och sedan blir det jobbigt och annat fungerar istället t.ex.

Kan du känna dig instängd? Idag är det sol och varmt ute, och jag vill bara gå ut och göra något i det fina vädret, men jag känner att kroppen vill vila. Då känner jag mig instängd, som jag sitter på sidan och kollar på livet.

Jag förstår precis vad du menar. Har haft den känslan otaliga ggr att livet går, men jag är inte delaktig.

Just när det är fina dagar så får jag lite mer energi, eller tar mig mer energi snarare.. Har krattat idag och cyklat en liten sväng. Jag tror att kroppen orkar mer nu än för en månad sen. Jag har fortfarande mycket fysiska symtom, men märker att när jag är stilla och vilar så märker jag av dom mer.. Så på så sätt är det ju praktiskt att jag hellre rör mig än att sitta och känna av min yrsel, trötthet och snabba puls, och dessutom får lite motion och frisk luft på köpet. Det går verkligen upp och ner, just nu är jag någonstans mitt emellan.

Du kanske inte borde tänka på att göra så mkt, det räcker med att bara sitta i solen en stund, få lite d vitamin och dagsljus. Det räcker ibland.

Sen tror jag inte att du kommer bli så handikappad . Men det tar tid att återhämta sig. Speciellt då man mår så upp och ner. Mådde man bra psykiskt hela tiden så skulle ju den fysiska återhämtningen gå så mkt snabbare. Jag vet ju inte hur din situation ser ut, i livet och så, om du har något som tynger ner dig än, för då kan det bli svårare. Har du provat att ändra kost? Eller äter du bra redan?
  • Anonym (Orkar inte..)

Hej alla... Hur mår Ni? Hoppas att det går åt rätt håll.

Här är det både och. Men generellt är jag mkt stressad än. Har svårt att somna för det går son elchocker från hjärta till huvud, precis när jag ska somna..

Min läkare har slutat. Har fått svar från psykologen att jag måste vänta minst 3 månader till, fast jag står på prioriteringslistan. Det blir då 10 månaders väntetid. På hälsohemmet som jag fått remiss till är det 8-9 mån väntetid.

Uppenbarligen är jag inte viktig nog..

Just nu är jag galet trött.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-06-30 19:35:29 följande:
    Vila!! andas lugnt... promenera eller gör lite meditation eller yoga! Hjälper mot ångesten på sikt. hela kroppen blir ju helt spänd av stress, så försöka motverka det och känna efter hur det känns hjälper mig. Finns ju en massa grejer på Youtube att följa. Yin yoga plus medicinsk yoga är lugnt och skönt och nedvarvande. Jag kan inte göra vanlig yoga, det stressar upp mig.

Skriv dagbok över allt känslor och symptom. Läste just att det hjälper till att få en att må bättre. Vilket jag förstår då det är skönt att dela all frustration. Plus att det ger mening att följa sitt mående, jag glömmer annars hur jag har det och vad jag gör. Dagarna bara flyter in i varandra.

Fundera över vad som får dig att må bra och fokusera på att göra de grejerna. Detta är jag själv inte så bra på...

Mia Skäringer rekommenderar att inte göra någon form av prestations inriktad aktivitet - hon slutar med allt när hon känner av symptom på utmattningssyndrom och stress. Jag brukar följa det rådet när jag mår riktigt dåligt för att vända och må lite bättre. Det hjälper mig. Typ bara slappa och laga mat. Mia har varit utmattad två gånger. Lyssna på hennes pod!
    Hej! Ja.. jag försöker, men det går inte bra. En grubbelbok har jag och det hjälper faktiskt då det känns rätt att skriva i den. Har försökt yoga själv och mindfulness själv, men det är svårt att få någon ro. Jag borde inte ge upp så fort, men det gör jag ändå... Är så upptagen med min oro. Det börjar till hösten igen, ska börja då har jag tänkt.

Just nu skulle jag nog kunna vara lugn, men tror att något inte står rätt till i min kropp. Tröttheten och hjärtat. Min vilopuls ligger på 80+.. Och det är oberoende hur glad eller lugn jag känner mig.
    Gick till läkare med mina symtom, och herregud, värre läkare får man leta efter. Han behandlade mig riktigt som om jag vore en efterbliven hypokondriker..
    Enligt honom så beror min symtom på att jag somnar runt 24 och har lite lågt blodtryck. Har alltid haft lågt blodtryck och alltid varit en kvällsmänniska. Enligt honom ska jag äta enligt tallriksmodellen och gå och lägga mig tidigt så blir allt bra. Annars får jag återkomma efter 6 månader. Några prover ville han inte ta, för sist (6 mån sen) såg allt bra ut och inget kan ändras på den tiden!
    Jag ifrågasatte honom givetvis, men det var lönlöst. INgen erfarenhet av utmattning hade han heller.
    Jag vet inte vad jag ska göra nu, känner att nåt är fel, menorkar inte med att bli behandlad sådär igen..
    Om man kan bli behandlad sådär idag, tänk då för 100 år sen hur det måste ha varit x.x..
    Står verkligen och stampar.. Så typiskt att min läkare slutade.. =(
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Sara) skrev 2017-06-30 22:10:16 följande:

På dina symtom är jag rätt säker på att du dras med infektioner som satt sig på nervsystemet, en av dem är jag ganska säker på är borrelia. Tyvärr får de flesta utmattningsdiagnos eftersom kunskapen om dessa infektioner är liten.

Jag förstår verkligen att man söker i allt för att få svar och botemedel när man mår dåligt. Man blir desperat! Dock har jag inte läst något bra om dessa behandlingar man kan få med en massa antibiotika. Människor blir bättre för att sedan bli sämre igen.
    Mitt förlopp känns inte som borrelia, då många av symtomen jag skrev om i början har försvunnit, eller blivit utbytt.
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (K) skrev 2017-07-03 23:55:58 följande:

Jag känner igen mig i symptomen.. jag har ME sen några år tillbaka. Vad tror folk att utmattning beror på egentligen? Har alla gått på det där om att det bara är yttte omständigheter och att man har mycket för sig??

Hoppas att det bara är något tillfälligt för dig, verkar vara många som kan komma över "utmattning" till viss del och depressioner.

Nej usch, stackare.. Jag var helt inne på, och livrädd över, att jag hade det ett tag, men tröttheten jag hade var inte tillräcklig. Men 1 av 10 med ME blir helt återställda, jag håller tummarna för dig!

Jag är enbart utmattad pga av inre stress. Stress och oro och en känsla av misslyckande här i livet då det inte blev som planerat. I höstas eskalerade allt och till slut blev det för mycket.
    Jag tror att jag kan bli frisk, men inte utan hjälp! Just nu känns det hopplöst med det..
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-07-03 21:25:20 följande:
    Om du verkligen oroar dig över symptomen, kan du inte söka dig till en annan läkare? Så att du slipper oroa dig. Fast det är klart att risken är stor att inte bli tagen på allvar igen, för många läkare är liksom helt känslokalla och kan inte sätta sig in i andra personers situation och känslor. Såsom den doktorn du träffade, du mår ju psykiskt oerhört dåligt. Vad sjutton varför hålla på att tjata om tallriksmodellen och lågt blodtryck , visar bara på noll förståelse. Men sök upp en doktor som kan bekräfta att du inte behöver oroa dig och kan förklara vad som är normalt vid utmattningssyndrom.

Fast det har ingen doktor gjort för mig bara VC psykologen gjorde det. Men då blev jag irriterad eftersom jag tyckte hon talade om för mig vad jag redan upplever själv. Men min egna psykolog har ju sagt till mig att jag är utmattad så jag behöver inte oroa mig för att det är något annat. Jag fick för mig i början att jag hade bröst cancer och massa konstiga virus i halsen. Gjorde prov på virus, men var inget. har kommit på nu att knölarna i brösten uppstår när jag får stark ångest - det knyter sig bokstavligen i alla muskler. Så jag fick ju svar på att jag inte hade någon annan sjukdom. Bröstcancern släppte jag själv. Fast nu börjar jag oroa mig, fast jag orkar inte följa upp på det. Jag har ju så mycket oro redan i kroppen.

Men om du ringer och bokar tid och pratar med sjuksköterska så du ju förklara situationen, hur hemskt du har det och be dem boka dig hos en doktor som tar dig på allvar. När jag ringer till VC och gråter och är helt desperat brukar jag få hjälp - annars orkar de typ inte bry sig om en. Så jag ringer när jag mår som sämst till dem. Fast det kanske inte funkar så att man ringer innan där du bor? Har för mig du eventuellt redan berättat det. Sen har jag bytt VC en gång också. Förra stället var inte bra.

Jag upplever att hjärtat slår snabbare av ångest och stress! Utmattningssyndrom gör ju att lugnet inte infinner sig i kroppen. Kroppen rusar på i 180 och har liksom fastnat där. Jag känner det ibland när jag ska sova att hjärtat och kroppen bara rusar. Men ofta går det över om jag vilar och andas lugnt eller gör yoga framåtfällningar. Det aktiverar det lugnande nervsystemet. Det funkar verkligen. Men jag måste då sitta still flera minuter och andas lugnt samtidigt. Samt att nu är kroppen lugnare än vad den var för ett halvårsedan. Då var det oerhört mycket mer ångest hela tiden.

Jag har också svårt vissa dagar att yoga och vila. Just nu känner jag mig ledsen, ensam och uppgiven och tycker det mesta är jobbigt. Det hjälpte mig lite att gå på en promenad, då kommer jag lite bort från allt hemma. Jag brukar också ligga och lyssna på poddar och försöka andas lugnt. Ibland lyssnar jag på musik och gråter bara.

Tror jag måste börja träna eller röra på mig mer igen för jag känner att jag varit riktigt nedstämd nu i tre veckor och det liksom inte riktigt släpper. Morgonpromenad imorgon med kort jogging kanske... Jag har medvetet slutat träna för att prioritera vila först i alla lägen, men får nog ändra detta nu.

Du verkar vara en snäll och empatisk person! Du svarar och skriver så himla insiktsfullt till alla. Du är en av få som frågar mig något tillbaka här på forumet. De flesta pratar mest om sig själva. Jag har inte tålamod med alla andra när jag mår dåligt själv.

Jag känner mig ensam och skriver av mig lite. Därför blir det så långt. Har liksom ingen att dela detta med förutom psykolog. Alla runt omkring mig är lite som den doktorn du träffade. Rätt så känslomässigt avstängda. Så de kan inte lyssna på mig eller förstå vad jag ens säger. De bara pratar vidare om sitt. Vad de ska göra osv.
    Oj, tack snälla <3. Jag vill ju gärna att folk ska må bra. Minplan var att bli psykolog så det kanske kommer naturligt  :) Men jag tycker nog att du är minst lika empatisk! Du brukar svara mig och ge mig råd och tips, sådant betyder så mycket. Man känner sig lätt så ensam så att ha andra i samma situation hjälper ofta.. Det kan gå lång tid innan man skriver här, men det känns skönt att kunna gå tillbaka när det behövs. Sedan har jag planerat att fullfölja denna tråd tills den dagen jag är frisk! Så andra kan få följa min resa :)

Jag ska faktiskt byta VC. Har fått tips om en där dom är mkt duktiga och noggranna, förhoppningsvis är kunskapen om utmattning större också. Har även skickat in remiss till kardiolog själv. och en klagan till patientnämnden :P
    Så ja, jag har tänkt att ringa till sjuksyster och berätta och be om en duktig läkare med stort tålamod!

Hur blev det med promenaden slash joggningen? Jag har märkt att när jag cyklar eller promenerar i uppförsbacke så ökar mitt tryck över bröstet och jag får extra yrsel, är det något du känner igen? Alla är ju så olika, men man kan ju fråga :)

Absolut att hjärtat slår snabbare vid ångest och stress, så hade jag också, men jag märkte också att det lugnade ner sig när jag gjorde det. Nu gör det inte det dock... Eller så är jag aldrig lugn...För 6 månader sen, när det började för mig, så var ändå pulsen rätt ok. Fast å andra sidan har jag ju GAD också, så min förmåga att oroa mig över minsta lilla är väldigt STOR. Och att inte få någon psykologisk hjälp på det gör väl sitt..

Du får gärna skriva hur långt som helst! Jag har inte heller nån att dela med mig med. >Får känslan av att alla är trötta på mitt evinnerliga tjat, det gör mig ledsen, men inget jag vill nämna för dom.. Det är förstås svårt att sätta sig in i vår situation om man inte gått igenom det själv. Men ändå...

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (X) skrev 2017-07-04 17:20:34 följande:
    Nej, det beror naturligtvis på en inre sårbarhet också! Detta plus en massa (sjukt mycket) yttre krav gjorde att jag kollapsade. Men någon som hade varit bättre på att sätta gränser och inte varit så prestationsinriktad som jag är hade nog inte blivit utmattad i samma situation. Å andra sidan finns det nog många som skulle kollapsat långt innan vad jag gjorde. Jag kämpade och kämpade. Segnackad är man ju innan allt faller.

Ja, många läker ut depression och utmattning. Det är skönt det i alla fall. Jag tänker göra det! Men tungt e de. Miljarder små steg framåt och sedan bakåt igen.

Vad är ME? Ursäkta okunskap.
    ME är kronisk trötthet. Påminner mycket om utmattning, iaf dess början.
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-07-03 23:48:43 följande:
    Sådär slutar mina läkarbesök också! Jag vet hur hemskt det känns. Aldrig varit så sjuk och det är hemskt att bli utelämnad av vården. Det beror på okunskap helt klart! Frågan är hur man ska förklara så de tar en på allvar och inte stämplar en direkt?
    De är verkligen hemskt.. Okunskap eller inte så tycker jag att mänsklighet är något man kan visa åtminstone! Oavsett om det är sjukdom, utmattning eller hypokondri så är vi människor som kommer till vården för att få hjälp. VI lägger våra liv och vårt välmående i deras händer. Vi ska ALLTID tas på allvar, för som en bra doktor jag hade sa, ingen känner dig och din kropp så bra som du!
    DOm förstår inte att man drar sig för att gå dit, för man vill inte bli behandlad som boskap, men man går ändå oftare än vanligt för man mår 1000% sämre än vanligt! Kroppen går ju igenom hur mycket skit som helst. Det är ju som att vakna upp i någon annans kropp, skitläskigt!

Nä fy fan för vården idag xP.
    Jag hoppas verkligen att du hittar en vettig läkare som tar hand om dig <3
    Kommer du på dom hemliga orden som får dom att ta oss på allvar.. Berätta snälla.

• Anonym (Orkar inte..)

Så, jag har lovat att följa denna tråden hela vägen. Då är det på plats med en uppdatering då.

Sommaren kom och gick, jag mådde väl sådär. Stress och oro över olika saker, hjärtat väldigt mycket. Har gjort nu ultraljud och olika ekg och allt såg bra ut.

För ca 1 månad sen mådde jag rätt ok. Cyklade en mil och hade planer för hösten att börja simma och hitta deltidsjobb, sen kom yrseln smygande. Sedan tröttheten. Nu är jag så förbenat trött och yr. Känner mig sladdrig i hela kroppen. Igen. Känns som jag åkt tillbaks ett halvår..

Känner mig väldigt nedstämd pga allt detta nu. Att varje gång få motgång precis när medgången börjar.

Här börjat gå hos psykolog nu iaf och ska få akupunktur av sjukgymnasten. Ska även boka tid till doktor så får se hur det går denna gång.

Hur mår ni Då?

• Anonym (Orkar inte..)
    Inga bekymmer skrev 2017-09-20 19:18:40 följande:

Har du kollat Hb och järndepåer nyligen? Trötthet och yrsel hade jag också när jag hade järnbristanemi!

För en och en halv månad sen ungefär, även sköldkörteln. Men det går mkt upp och ner för mig så allt ska nog kollas igen.
  • Anonym (Orkar inte..)
    Googoo skrev 2017-10-26 03:14:15 följande:

Hej, jag har exakt samma symptom som du beskriver och är under utredning av psykiatrin. Blev väldigt nyfiken att veta om du har fått någon diagnos ännu och om du fick reda på om det var psykiskt eller något annat?

Jag kan ju säga att det är en lång process, för mig iaf :-/. Ingen har hittat något som tyder på att det är fysiskt. Alla prover och tester är bra.

Jag lider av GAD och det är min huvudsakliga diagnos, allt annat är bonus . Så mycket inre stress och oro kan tydligen göra vad fan det vill med en kropp!!

Berätta gärna hur det går för dig
Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?