26anonym2326 skrev 2017-02-14 09:10:28 följande:
Tack för bra svar!! :)
Jag har inte lån, och har inte jobbat 6 månader i sträck sedan två år tillbaka, och har inte studerar hela den tiden.. verkar som att jag får kontakten dem igen :)
Skönt du skriver att du också kollade upp, känns skönt efter att man fått så tråkig reaktion här förut.
Det är ju klart avgörande, för tiden ja!
Då tror jag tyvärr inte du har kvar din SGI från när du arbetade.. arbetet behöver bara ha varit INNAN studierna (jag har inte arbetat sedan 2013), inte nu de senaste 2 åren, men har du inte studerat hela tiden och inte heller tagit lån så tror jag tyvärr inte du kan räkna med mer än lägsta föräldrapenning.
Eventuellt kan du ha byggt upp en SGI under studietiden som jag bara slummat igenom när jag läst så kan inget om den direkt men sök på det på fk eller google så får du upp villkoren på vad som gäller där, kanske måste man ha tagit CSN-lån för att det ska gälla också, jag vet inte. Det svåra är just alla villkoren som ska vara uppfyllda.. "SGI under studier" borde ge resultat på google :)
Jag tror dock du har rätt till föräldrapenning via fk även om du bott i utlandet, det är ju att jämföra med en svensk person boende i sverige utan sysselsättning som ändå har rätt till föräldrapenning :) men då på lägstanivå.. så det blir ju några tusenlappar. Det borde fk snabbt kunna svara på iaf, om du har rätt till lägstanivån men det tror jag.