Mallemamma skrev 2017-02-14 09:01:34 följande:
Hej!
Hur mycket jobbade du innan du började studera? Har du haft fullt CSN och bidrag under tiden? Finns det några uppehåll där du inte har någon anställning/studier?
Jobbar man i 6 månader de senaste 12 månaderna innan man börjar studera, slutar arbeta för att man ska studera och studerar med fullt CSN lån och bidrag så är ens SGI vilande under studietiden, den är fortsatt vilande om du skriver in dig på arbetsförmedlingen dagen som studierna upphör. Hur det gäller när du varit utomlands vet jag inte men det borde inte vara någon skillnad om du studerat med CSN och tidigare jobb varit i sverige.
Detta är ett exempel från hur jag har haft det, jag väntar andra barnet under min studietid och har kvar min vilande SGI från när jag arbetade. Jag arbetade heltid i exakt 6 månader innan studierna började. Dock så räcker det med någon liten detalj som en kort tids uppehåll för att man ska förlora sin SGI, så försök ta reda på så mycket som möjligt från försäkringskassan om du vill vara säker.
Jag tog reda på detta innan jag valde att försöka skaffa barn också, men då menar jag inte att jag inte någonsin hade tänkt skaffa barn utan ville bara välja rätt tillfälle, så bara för att man inte vill börja med verkstaden p g a ekonomin betyder inte att det skulle vara avgörande för att någonsin skaffa barn.
Tack för bra svar!! :)
Jag har inte lån, och har inte jobbat 6 månader i sträck sedan två år tillbaka, och har inte studerar hela den tiden.. verkar som att jag får kontakten dem igen :)
Skönt du skriver att du också kollade upp, känns skönt efter att man fått så tråkig reaktion här förut.
Det är ju klart avgörande, för tiden ja!