• nnnnnnnn

ADD.. hur berätta för mitt barn?

Kanske säga:
    Du ska få göra tester för att se vad du har lätt att göra och även om det är något som du kanske inte klarar lika lätt. Så kanske vi kan få lite mer hjälp med sådant som är svårt.

• nnnnnnnn
    Anonym (Orolig mor) skrev 2017-02-17 10:36:48 följande:
    Jag är så irriterad!
    Nu har jag pratat med barnets pappa om de misstankar som finns. Då svarar han att vårt barn kommit hem och berättat om ADD och att han då sa åt barnet... "-Lägg ner de tankarna, för det är inget fel på dig"
    Sen sa han till mig att man skulle akta sig för sånt där för det kommer stå på papper som följer en hela livet! Och dessutom trodde han att vårt barn skulle utnyttja situationen om en diagnos ställs!
    Alltså... Jag blir galen!
    Allt jag sa var han emot, och inga av mina förklaringar lyssnade han på. ADD var för honom synonymt med ointelligens. Och eftersom vårt barn är normalbegåvad så kan h*n inte ha ADD... Enligt pappan.
    Jag är så rädd nu att pappan ska förstöra allt. Och han är inte diskuterbar heller tyvärr. Det är hans väg eller ingen väg.
    Och så blir jag så osäker på allt....
    Du vet om att det är ärftligt?
    Med tanke på att du skriver att ni inte kan diskutera.

Driv det ensam och berätta för psykologen när ingen annan hör, att pappan är helt inne på att detta är fel och att han som vanligt bara kan se sin egen syn på saken, att han inte kan ändra sig utan är fast i sina hjulspår.

Sen har ADD ingen med intelligens att göra. Vet en med skyhög IQ som har ADD (finns inte som diagnos längre utan det räknas som att man har ADHD). Ger problem i vissa situationer tex när man ska tolka mellan raderna eller sätta sig in i andras situationer, men personen klarar sina A och B i betyg ändå.
Svar på tråden ADD.. hur berätta för mitt barn?