Anonym (Orolig mor) skrev 2017-02-16 09:38:10 följande:
Nej vi har ingen tid än. Skolpsykologen skulle skicka en ny remiss. Vi har haft en tid till BUP tidigare, men den gången förstod jag inte varför, och både barnet o pappan vägrade att överhuvudtaget gå dit, så jag avbokades. Det känns så dumt att jag missade att ta in informationen rätt när vi var till pedagog o psykolog och pratade om vårt barn. Jag har själv problem med ångest och ibland kan jag ha svårt att "höra" allt på tex möten. Och så var jag så dum att jag inte mailade pedagogen direkt efteråt och frågade, för jag gick länge och tänkte på ADD och att de "hade en tanke"... Sen rann det ut i sanden, och när kallelsen kom så kopplade det inte alls hos mig. Det var mycket då, med samtal hos rektorn, och socialen blev inkopplad pga den låga närvaron i skolan. Alla pratade dessutom om det som att h*n var deprimerad, och jag trodde det var det BUP handlade om. Men deprimerad är h*n inte. För h*n är glad och pratig och umgås gärna med kompisar, osv.
Som tur är så är det bara ett par-tre månader sedan så det har inte gått jättelång tid. Men den gången tog det ca en månad att få en tid. Så jag hoppas det inte dröjer längre nu.
Har inte skolan uppmärksammat ert barns problem och satt in olika åtgärder för att hitta problemet? Mitt barn fick göra en såkallad screening för att testa inlärningsnivå, och ett tag gick h*n hos kurator (men gillade det inte, så h*n slutade gå dit) och så hade vi samtalet med skolpsykologen också. Så vi har aldrig varit till vårdcentralen ang våra misstankar.
Vad skönt att det inte verkar vara så lång väntan till BUP. Hoppas på samma här då!
Vårt barn gjorde s.k. pedagogisk utredning i skolan i början på mellanstadiet. Då fick vi höra att vi inte behövde vara oroliga, att hen bara hade väldigt mycket energi och lite svårt med koncentrationen. Men problemen är betydligt större idag än då, även om det har funnits funderingar sedan hen var ganska liten. Nu i höstas när både vi och skolan plötslig insåg hur långt efter hen var i allt skolarbete drogs det igång nya planer med specialpedagogen i skolan och olika extrainsatser. Som delvis har fungerat. Men ingen från skolan tog upp något om detta. Först häromveckan fick jag samtal från mentorn då hon berättade att hon var orolig för vårt barn och undrade hur vi upplevde att hen mår. Då hade vi redan själva bokat tiden på VC och berättade det, vilket hon tyckte lät bra. Men nog är jag lite fundersam över att de inte har ifrågasatt detta tidigare. När jag läser på om symtomen på ADD så har hen verkligen ALLA RÄTT om du förstår vad jag menar.
Jag hoppas verkligen att det ska gå smidigt framöver och att vårt barn fortsätter se det positivt. Men jag misstänker att just hela BUP-grejen kan kännas väldigt jobbig för dem, som du säger just oron att bli stämplad.