• cosinus

Tips på kisslarm önskas!

Min son fick larm via sjukvården när han var 9. En sensor man stoppar i kalsongerna. I praktiken klipper ett hål i ett trosskydd och lirkar ner sensorn där och sen klistrar fast sensorn i kalsongerna.

Sköterskan på barnmottagningen var extremt noga med att a) sonen själv skulle vara motiverad (annars hade vi fått det redan ett år tidigare) och att en vuxen skulle sova i samma rum och väcka sonen direkt larmet gick och att han skulle stänga av det själv. Larmet hade kunnat väcka döda men i början sov sonen som en gris och jag fick verkligen ruska honom för att han skulle stänga av det. Men på 3 veckor var vi nere på vara en olycka i veckan mot för varje natt. Sen använde vi larmet 2 månader till och sen dess har han i princip varit torr. De gånger han fått återfall är för att han slarvat med sin movicol för helt uppenbart hänger hans sängvätning ihop med en förstoppning som inte märks på något annat sätt.

Det larmet var så känsligt att jag behövde stoppa sensorn bakom stoppningen i trosskyddet för låg det direkt under ytan falsklarmade det av att han ibland svettades. Men med sensorn bakom stoppningen så funkade det väldigt bra.

• cosinus
    anas998 skrev 2017-02-14 15:54:24 följande:

Just nu har vi inget, men han har sedan ett par månader tillbaka flyttat hem till sin mamma på heltid. Nu kommer han bara till oss med jämna mellanrum :( han har skola och alla kompisar där mamma bor.
    Men vi har provat minirin i omgångar utan resultat. När vi använde larmet så kunde vi oftast hindra det från att komma så mkt i sängen att det räckte med en handduk övers som vi bytte när larmet ringde.
    Han kan dessvärre bädda själv så oftast så lägger han sig i det nerkissade igen :/ för han väcker inte oss och vi vaknar inte när han byter kalsonger liksom :/. Detta är ett stort problem för på morgonen tar han på sig rena kläder. Vi har pratat om det och försökt få honom att förstå men det verkar inte gå in riktigt. Nu har vi en 9 månaders och en bebis påväg också så det är tufft när han är här.

Bädda dubbla lager så han bara behöver riva av och lägga sig igen och så kan han duscha på morgonen ist.

Min son vaknade aldrig att det blev blött så han rullade bara till en hyfsat torr fläck och sov vidare i blöta kalsonger. Men han duschade direkt på morgonen ist och huden klarade det (men det kanske är individuellt)
  • cosinus

Man vänjer sig! Sov inget de första nätterna men sen vänjer man sig lite att sova fast man kan bli väckt när som helst. Lycka till! De första nätterna är värst!

• cosinus
    Aiphos1972 skrev 2017-02-17 11:24:33 följande:
    Jo det är bra att ta dem när vi sover borta, de minskar mängden kiss och gör att han oftast klarar sig med bara blöja, vi vill ju inte förstöra andras sängar. Läkaren är helt ok med det. Nej han kissar inte ofta på dagen och det är nog roten till problemet för honom. Men jag jobbar 7-16 så han är mycket på fritids. Läkaren ska boka ett möte med skolan. 
    Han bör nog kissa på bestämda tider på dagen. Minst när han stiger upp och sen var tredje timme tills han går isäng. Det var de väldigt tydliga med vår son. Handlar om att ställa om kissmönster i kroppen.

När min son slutade kissa på nätterna tack vare larmet så började han kissa mycket mer dagtid. Så det borde han nog gjort tidigare men han lyssnade inte riktigt på det örat och jag var ju inte heller i skolan och kunde styra...
Svar på tråden Tips på kisslarm önskas!