• Anonym (Mamman)

Farligt att inte behandla halsfluss på barn?

Dottern är 4 år och insjukna med hög feber i söndags och inga andra symtom. Febern låg kring 40 grader utan alvedon. Men gick ned till 38 med alvedon.

På måndagen feber kring 39 fram till kvällen då den gick ned till 37,5 utan alvedon. Feberfri hela natten och har idag 36,9 i temp.

Inga andra symtom än feber tills igår då hon klaga för halsont. Tittade i halsen och hon har blodprickar i gommen och vita beläggningar på halsmandlarna.

Men hon är som sagt feberfri, får i sig mat och dryck. Men har såklart ont i halsen.

Är det farligt på något sätt att inte behandla halsfluss på barn? Vill inte få antibiotika i onödan nämligen.

Hon opererade bort en del av halsmandlarna förra våren.

• Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?
  • Queennr1

Vad tänker du är fördelen med att inte uppsöka sjukvården och låta en läkare bedöma?

Jag tycker inte barn ska ha ont i onödan.

• Maramina

Nej, det är inte farligt så länge barnet får i sig framförallt vätska men gärna även någon mat. Det penicillin gör är att påskynda tillfrisknandet från halsfluss så om barnet är rätt ok i övrigt så är det bara dumt att ge penicillin

• Domesticgoddess

Jag gick själv med obehandlad halsfluss för några år sedan, hade ingen feber så tyckte det kändes onödigt att belasta vården. Fick en halsböld (peritonsillit) pga den obehandlade halsflussen (detta enligt läkare på ÖNH) så istället för ett besök på vc och kåvepenin blev det fyra besök på ÖNH (varav tre misslyckade försök att tömma fanskapet - ont och väldigt obehagligt när de rotar runt med kniv i halsen) och dalacin.

Nu är jag förvisso vuxen men möjliga komplikationer i efterförloppet av obehandlad halsfluss bör rimligen vara desamma för barn. Ta stackarn till läkare och låt honom / henne bedöma om det behöver behandlas!

• Anonym (Mamman)

Hon dricker väldigt bra och äter hyfsat. Knaprar äpple och päron utan problem. Men säger att det gör lite ont i halsen. Men leker för fullt och är inte det minsta allmänpåverkad.

Så det känns ju fel att åka till vc med en unge som är så pigg men har lite halsont. Feberfri hela dagen.
  • Anonym (Mamman)

Pratat med 1177 och de sa att det bara var lugnt. De ger inte antibiotika sålänge de är feberfria och inte allmänpåverkade. Så länge de dricker och äter utan större bekymmer så var det lugnt. Hon skulle kunna gå till förskolan efter en feberfri dag sa de. Vilket är imorgon. Men hon blir hemma. Och det blir ett besök till vc imorgon om hon inte ser bättre ut.

Någon som kan tolka bilderna? Ser det ut som halsfluss?

• Majken03

De gånger jag haft halsfluss gör det inte lite ont i halsen. Utan "kan inte svälja mitt eget saliv-ont". Och kunde då inte knappt få i mig vätska. Så känns som att kanske inte är halsfluss om hon inte har mkt ont och inte är hängig. Eller var det bara jag som blev typ dödssjuk av halsfluss ?????

• Anonym (Aj!)
    Majken03 skrev 2017-02-14 22:53:11 följande:

De gånger jag haft halsfluss gör det inte lite ont i halsen. Utan "kan inte svälja mitt eget saliv-ont". Och kunde då inte knappt få i mig vätska. Så känns som att kanske inte är halsfluss om hon inte har mkt ont och inte är hängig. Eller var det bara jag som blev typ dödssjuk av halsfluss ?????

Nej, jag blir också det. Men jag har förstått att det inte är det vanligaste. Jag måste ha antibiotika när jag får halsfluss, annars får jag halsbölder. Så jag har lite svårt att förstå att folk inte vill behandla det, fast jag fattar ju att alla absolut inte får mina komplikationer. Jag fick halsfluss en gång i Sydamerika och fick fruktansvärt stark (och effektiv) antiinflammatorisk medicin som jag knaprade. Med den kände jag inte att jag hade halsfluss och trodde att det hade läkt ut av sig själv. Men ack så fel jag hade. När jag slutade ta medicinen så kom det tillbaka, så jag behövde uppenbarligen antibiotika.

Så TS, jag tycker du gör rätt i att ha henne hemma och att kolla upp det om det inte har blivit bättre till imorgon. Hon kanske inte behöver antibiotika, men jag tror det är bäst att låta en läkare avgöra det. Halsfluss är ju i många fall orsakad av virus och de brukar ta halsprov på VC. Jag har haft några halsflussar orsakade av virus, men de är ju ingenting (för mig alltså) i jämförelse med de bakteriella.
  • Anonym (Grr)

Har barnet Halsfluss så kommer det att smitta andra barn på skolan/dagis utan behandling.....Tänk inte bara på ditt barn för det kan finnas barn på dagis skola som har sämre imunförsvar som blir värre sjuk än ditt barn.

Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?