• Anonym (Mamman)

Farligt att inte behandla halsfluss på barn?

Dottern är 4 år och insjukna med hög feber i söndags och inga andra symtom. Febern låg kring 40 grader utan alvedon. Men gick ned till 38 med alvedon.

På måndagen feber kring 39 fram till kvällen då den gick ned till 37,5 utan alvedon. Feberfri hela natten och har idag 36,9 i temp.

Inga andra symtom än feber tills igår då hon klaga för halsont. Tittade i halsen och hon har blodprickar i gommen och vita beläggningar på halsmandlarna.

Men hon är som sagt feberfri, får i sig mat och dryck. Men har såklart ont i halsen.

Är det farligt på något sätt att inte behandla halsfluss på barn? Vill inte få antibiotika i onödan nämligen.

Hon opererade bort en del av halsmandlarna förra våren.

• Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-14 11:00:25 följande:

Dottern är 4 år och insjukna med hög feber i söndags och inga andra symtom. Febern låg kring 40 grader utan alvedon. Men gick ned till 38 med alvedon.

På måndagen feber kring 39 fram till kvällen då den gick ned till 37,5 utan alvedon. Feberfri hela natten och har idag 36,9 i temp.

Inga andra symtom än feber tills igår då hon klaga för halsont. Tittade i halsen och hon har blodprickar i gommen och vita beläggningar på halsmandlarna.

Men hon är som sagt feberfri, får i sig mat och dryck. Men har såklart ont i halsen.

Är det farligt på något sätt att inte behandla halsfluss på barn? Vill inte få antibiotika i onödan nämligen.

Hon opererade bort en del av halsmandlarna förra våren.

TS, gå inte på de här indoktrinerade idioternas ideer. Kvinnor gör vad de blir tillsagda av staten att göra.

Gå till läkare med ditt barn och få medicin, det finns risker med att gå runt med obehandlade sjukdomar och de läkare som argumenterar mot antibiotikaanvändning ger sina egna barn antibiotika, så så mycket tror de på sina egna råd.

Om de nu inte vill ta livet av sina egna barn, vilket man väl inte ska tro på.
  • Nyfikna72

Influensan som går drabbar barn genom hög feber länge, rethosta och ont i halsen. Har sex barn totalt och de minsta låg med feber i typ två tre veckor. De äldre hostade mest eller hade ont i halsen. Prover togs på alla utom en, det enda var lite hög snabbsänka. Det är liksom bara att "genomlida" som vilken förkylning som helst. De minsta fick suppar för det var överlägset effektivast, då sjönk febern direkt.

• Åsa

Idag ger man inte penicillin på rutin mot streptokockinfektioner i halsen längre; det är vissa kriterier som ska vara uppfyllda. (Att vissa VC-läkare skriver ut på rutin av gammal vana eller för att de inte orkar diskutera med föräldrar de tror ska tjafsa om saken är en annan historia.)

Är det halsinfektion pga virus hjälper ändå inte medicin.

Vad gäller smittorisk så går en fjärdedel av /den friska/ befolkningen ändå runt med streptockocker så just hänsyn mot omgivningen väger inte så tungt i detta fall.

Det verkar rimligt att du går på dotterns tillstånd om ni behöver söka vård eller ej. (Och söker ni vård så gör behandlande läkare en bedömning av om penicillin är motiverat.)

• Anonym (Quinna)

Det beror på om det är en halsfluss orsakad av virus, som inte går att behandla med antibiotika, eller om den är orsakad av streptococker.
    Obehandlad halsfluss orsakad av streptococker KAN (observera att det är ovanligt) orsaka halsböld, njurinflammation och/eller ge upphov till förändrat beteende (typ tvångssyndrom.
    Därför kan det vara ide att träffa läkaren och kolla om det är halsfluss, om den är orsakad av streptococker, och sedan vara observant på eventuella följder ifall läkaren bedömer att antibiotika inte behövs.

Ett besök hos läkare betyder inte att man måste få antibiotika.

• Anonym (Mamman)

Vi var iväg till läkaren. Det var inte halsfluss

• Anonym (Aj!)
    Anonym (keke) skrev 2017-02-15 20:56:10 följande:
    Om du har återkommande problem med bölder, har du inte opererat bort halsmandlarna då?

En annan fråga: bytte du tandborste mellan behandlingarna den gången du var i Sydamerika? Man kan nämligen återsmitta sig själv.
    Nej, jag har inte opererat bort mandlarna. Man funderade på att göra det när jag var liten eftersom jag hade återkommande halsfluss, men det gjordes aldrig. Nu har jag halsfluss väldigt sällan och jag funderar på om infektionerna skulle gå längre ner om jag tog bort dem. Så nu är det nog mer rädsla från min sida.

Ja, jag vet att man kan återsmitta sig själv. De första dagarna kunde jag inte ens borsta tänderna, för jag kunde knappt öppna munnen. Resterande dagar koktes tandborsten mellan varje användning (tidigare råd från läkare när jag var barn).
  • Majken03
    Anonym (Aj!) skrev 2017-02-16 19:13:35 följande:
    Nej, jag har inte opererat bort mandlarna. Man funderade på att göra det när jag var liten eftersom jag hade återkommande halsfluss, men det gjordes aldrig. Nu har jag halsfluss väldigt sällan och jag funderar på om infektionerna skulle gå längre ner om jag tog bort dem. Så nu är det nog mer rädsla från min sida.

Ja, jag vet att man kan återsmitta sig själv. De första dagarna kunde jag inte ens borsta tänderna, för jag kunde knappt öppna munnen. Resterande dagar koktes tandborsten mellan varje användning (tidigare råd från läkare när jag var barn).
    Jag har tagit bort mina och aldrig haft efter det. Hade ca en gång i månaden innan. Aldrig haft halsböld eller. Kan fortfarande ha svinont i halsen och svullna körtlar men inte alls så ont som vid fluss
  • Anonym (keke)
    Anonym (Dumheter) skrev 2017-02-16 07:37:32 följande:

Det gör det visst.

Det händer inte här där jag bor (i en av Sveriges storstadsregioner) och det strider nog mot allmänna förskrivningsrekommendationer för antibiotika att behandla med antibiotika om man inte säkerställt att det är bakteriell infektion som personen lider av.

Till och med onlinetjänster där man träffar läkare online är tydliga med att "Har du halsont och tror att du har halsfluss så måste du ta dig till en vårdcentral istället för att boka tid med oss eftersom det behövs ett odlingsprov för antibiotika". Jag kollade nyligen.
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (keke) skrev 2017-02-16 21:25:24 följande:
    Det händer inte här där jag bor (i en av Sveriges storstadsregioner) och det strider nog mot allmänna förskrivningsrekommendationer för antibiotika att behandla med antibiotika om man inte säkerställt att det är bakteriell infektion som personen lider av.

Till och med onlinetjänster där man träffar läkare online är tydliga med att "Har du halsont och tror att du har halsfluss så måste du ta dig till en vårdcentral istället för att boka tid med oss eftersom det behövs ett odlingsprov för antibiotika". Jag kollade nyligen.
    Jag använde appen KRY och fick anitbiotika efter ett samtal på 120 sekunder av en flicka på runt 27 år som bröt på spanska.

Du kanske ska kolla hur pass dina sätt att kolla stämmer med verkligheten.

Det här var sex veckor sedan.
  • Anonym (keke)
    Anonym (Dumheter) skrev 2017-02-17 07:04:23 följande:

Jag använde appen KRY och fick anitbiotika efter ett samtal på 120 sekunder av en flicka på runt 27 år som bröt på spanska.

Du kanske ska kolla hur pass dina sätt att kolla stämmer med verkligheten.

Det här var sex veckor sedan.

Jag försökte själv med KRY för tre veckor sedan och fick svaret jag nämnde ovan redan när jag försökte boka möte (dvs inget penicillin utan halsprov). Jag fick gå till primärvårdsakuten som konstaterade att jag hade halsfluss och jag fick antibiotika av dem eftersom jag de kunde påvisa en aggressiv infektion.

Du måste ha varit ett undantag. Tråkigt att du inte inser det själv och att du känner att du behöver mästra andra.
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (keke) skrev 2017-02-17 21:23:18 följande:
    Jag försökte själv med KRY för tre veckor sedan och fick svaret jag nämnde ovan redan när jag försökte boka möte (dvs inget penicillin utan halsprov). Jag fick gå till primärvårdsakuten som konstaterade att jag hade halsfluss och jag fick antibiotika av dem eftersom jag de kunde påvisa en aggressiv infektion.

Du måste ha varit ett undantag. Tråkigt att du inte inser det själv och att du känner att du behöver mästra andra.
    Jag använda appen eftersom jag rekommenderades den av någon som fått antibiotika på samma villkor just innan jul.

Du skulle bokat mötet och pratat med deras läkare. Då hade du kostat primärvården mindre problem, inte rört dig i sjukhusmiljö som smittsam samt fått verksam medicin snabbare.

Jag mästrar mest eftersom jag är irriterad över hur illa vissa saker i samhället sköts, något jag skyller på kvinnors deltagande i den demokratiska processen.

Kvinnor följer mode och vill ha samma jeans som alla andra kvinnor, de opererar inte med nödvändig intellektuell eldkraft för att stå emot samhällspropaganda, något man kan se i den här tråden.

Något undandtag finns och hittas oftast som doktorand på någon matematikinstitution men de är få och nästan alla kvinnor är emotionellt drivna även i beslutsfattande där det är olämpligt.
Svar på tråden Farligt att inte behandla halsfluss på barn?